یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

بیشترین سود سپرده بانکی در سال 1402 / کدام بانک سود 25 درصدی به سپرده ما می دهد؟

10 آذر 1402
بیشترین سود سپرده بانکی در سال 1402 / کدام بانک سود 25 درصدی به سپرده ما می دهد؟

پول مان را در کدام بانک سپرده کنیم تا بیشترین سود بانکی را به دست بیاوریم ؟

با توجه به رکود حاکم بر بازارهای مختلف سرمایه گذاری کشور نظیر بازار بورس اوراق بهادار ٬ بازار خودرو٬ بازار مسکن ٬ بازار طلا و سکه و ارز و ... بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا پول مازاد و راکد خود را تا تعیین تکلیف روند بازار ها در بانک سپرده گذاری کنند. به طوریکه بر اساس آمار منتشر شده از ابتدای سال تا کننون سپرده گذاران بانکی بیشترین سود را نسبت به سرمایه گذاران در سایر بازار ها به دست آورده اند. الته بدیهی است که این روند کوتاه مدت بوده و با توجه به تورم نهفته در اقتصاد ایران باید در آینده انتظار موج های تورمی بیشتر را داشت.

به گزارش بانک اول بر اساس بخشنامه شماره 280373‏‏/01 مورخ 10‏‏/11‏‏/1401 بانک مرکزی ایران مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی، سقف نرخ‌های‌ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت‌ بانک ها ، به شرح زیر می باشد:

نرخ سود سپرده‌های بانکی:

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌ مدت عادی ۵ درصد

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌ مدت ویژه سه ماهه ۱۲ درصد

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌ مدت ویژه شش ماهه ۱۷ درصد

سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت با سررسید یک ساله ۲۰/۵ درصد

سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت با سررسید دو ساله ۲۱/۵ درصد

سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت با سررسید سه ساله ۲۲/۵ درصد

بر این اساس معیار پرداخت سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی ماه‌شمار می‌باشد. به گونه‌ای که حداقل مانده حساب در ماه مبنای محاسبه سود علی‌الحساب سپرده‌های مزبور محسوب می‌شود. همچنین نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه و بلندمدت که قبل از سررسید برداشت شوند، معادل نرخ سود علی‌الحساب سپرده سرمایه‌گذاری متناظر با دوره ماندگاری آن با کسر یک‌ واحد درصد خواهد بود.

اما این فقط ظاهر ماجرا هست . مثل اکثر بخشنامه های بانکی بعد از گذشت چند ماه از صدور این بخشنامه٬ آپشن های مختلف و متنوع بانک ها جهت سبقت از رقبای نسبتا زیاد در سطح شبکه بانکی شروع شد و در حال حاضر با مراجعه به هر یک از بانک ها و موسسات بانکی کشور با پیشنهاهای متنوع سپرده گذاری و نرخ های به مراتب بالاتر و جذاب تر مواجه می شویم.

بنابراین اگر قصد دارید پول خود را جهت سپرده گذاری به بانک ها بسپارید و سود ماهیانه آن را دریافت کنید بهتر است اول از یکی از کارمندان شعبه که سرش خلوت تر هست و حوصله پاسخگویی دارد ( رییس یا معاون شعبه ) شرایط سپرده گذاری در آن بانک را جویا شوید.

البته در بیشتر بانک ها میزان سود پرداختی به مبلغ سپرده گذاری شما هم وابسته است . و بانک ها برای مبالغ بالاشرایط جذاب و خاص تری را پیشنهاد می دهند.

به طور مثال خبرنگار رسانه بانک اول با مراجعه به یکی از شعب بانک ملت در مورد سپرده گذاری کوتاه مدت و بلند مدت در این بانک سوال کرد.

برای سپرده کوتاه مدت که نرخ آن 5 درصد است بانک ملت طرحی به نام همای ملت دارد که با کف مبلغ 40 میلیون تومان 14 درصد سود می دهد و با کف مبلغ 80 میلیون تومان 16 درصد سود سپرده کوتاه مدت می دهد.

سپرده کوتاه مدت همای بانک ملت دارای کارت بانکی هست و می توانید با حفظ حداقل موجودی با حساب کار کنید و واریز و برداشت انجام دهید.

در طرح بلند مدت هم بانک ملت طرح سپرده مهرگان را به خبر نگار رسانه بانک اول پیشنهاد کرد.

در این طرح با کف مبلغ 30 میلیون تومان می توانید سپرده یکساله با نرخ سود 20.5 درصد افتتاح کنید و امتیاز آن این است که بعد از یک ماه می توانید پول خود را بدون هیچ نرخ شکستی برداشت کنید.

در طرح مهرگان بانک ملت می توانید با کف مبلغ 50 میلیون تومان سپرده دو ساله با نرخ 21.5 دصد افتتاح کنید و بعد از گذشت یک ماه بدون نرخ شکست پول خود را برداشت کنید.

در همین طرح با کف مبلغ 80 میلیون تومان می توانید سپرده 3 ساله با نرخ سود 22.5 درصد افتتاح کنید و بعد از یک ماه تمام یا قسمتی از سپرده خود را بدون نرخ شکست برداشت کنید.

در واقع سپرده مهرگان یک سپرده یک ماهه است با نرخ های 22.5-20.5 و 21.5 درصد که بستگی به میزان مبلغ سپرده افتتاح می شود.

بانک ملت به سپرده های بالاتر از 5 میلیارد تومان هم سود 23 درصد پرداخت می کند.

بانک ملت همچنین در طرح فراسود خود که صندوق سرمایه گذاری هست تا نرخ 25.6 درصد سود هم شناسایی کرده است.

در سایر بانک ها هم با مراجعه به نزدیکترین  شعب بانکها در محل سکونت و یا محل کار خود  و پرس و جو از کارمندان شعب می توانید از نرخ های سود سپرده بانکی آنها جویا شوید و در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

اخبار مرتبط
گرفتن بهره پول جایز نیست. مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): سود سپرده ربا و حرام است؛ مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین.
این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.
حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند. سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.
نرخ سود معمولاً به توجه به شرایط بازار و تصمیمات بانک‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل، تعیین نرخ سود سپرده اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. همچنین بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها