دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

همه آنچه باید درباره جاماندگان سهام عدالت بدانید

18 آذر 1402
همه آنچه باید درباره جاماندگان سهام عدالت بدانید

در سال ۱۳۸۴ بود که تخصیص و ثبت نام سهام عدالت آغاز شد. در آن زمان برخی از ثبت نام سهام عدالت به هر دلیلی جا ماندند. بعد از آغاز واریز سود سهام عدالت و سپس رشد قیمت شرکت‌های بورسی و آزادسازی سهام عدالت استقبال جاماندگان سهام عدالت از آن بیشتر شد و تقاضا برای سهام عدالت از سوی جاماندگان افزایش یافت.

به گزارش بانک اول در همین راستا در سال ۱۳۹۹ برنامه ریزی‌های لازم جهت ثبت نام دور دوم سهام عدالت برای جاماندگان آغاز شد و اعطای سهام عدالت به مشمولین، مورد تصویب شورای عالی و هیات دولت قرار گرفت.

  • جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

افراد تحت حمایت سازمان بهزیستی و همچنین ایثارگران سه دهک اول جزو واجدین شرایط دریافت سهام عدالت هستند. 

  • تعداد جاماندگان سهام عدالت چند نفر است؟

در شهریور ماه سال جاری بود که سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در همدان گفت: در مجموع برای حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار جامانده سهام عدالت و متولدان دهه‌های ۸۰ و ۹۰ و خانواده‌های طرح‌های حمایتی، سهام عدالت پیش‌بینی شده است.

البته آمار‌های قبلی بیانگر آن بود که در مجموع حدود ۳ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر جزو جاماندگان سهام عدالت، می‌باشند که حدود ۲ میلیون و ۲۵ هزار نفر، از این افراد، تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ نفر، تحت پوشش کمیته امداد هستند.

همچنین مجید عشقی رئیس سازمان بورس در آذرماه سال جاری اعلام کرد که مشمولان جدید سهام عدالت حدود ۵ تا ۶ میلیون سهامدار هستند.

  • ارزش سهام عدالت جاماندگان چقدر است؟

مشمولین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و دو دهک اول درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید با تخفیف ۵۰ درصدی، سهامی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

  • نحوه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان چگونه است؟

این مبلغ به صورت اقساط سالانه و طی ۱۰ سال از محل سود سالانه توسط شرکت‌های موجود در پرتفوی سهام عدالت تسویه خواهد شد. لازم به ذکر است که دهک سوم درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران بدون اعمال تخفیف نیز مشمول دریافت سهام عدالت خواهند شد.

برای دریافت سهام عدالت سهامداران مبلغی به حساب دولت واریز نمی‌شود بلکه از محل سود شرکت‌ها این مبلغ تسویه می‌شود. ناگفته نماند که سهام‌های واگذار شده تا پایان زمان اقساط به عنوان وثیقه در کد واسط سازمان خصوصی سازی باقی خواهد ماند.

اگر سود شرکت‌ها کفاف تسویه و آزادسازی سهام را ندهد، در پایان مهلت اقساط، هر سهامدار موظف است باقی‌مانده بهای سهام را طی حداکثر ۶ ماه به دولت پرداخت کند.

اگر تسویه نهایی صورت نگیرد، سهام به مالکیت دولت برمی‌گردد. در صورتی که تسویه انجام شود، سهام در سه مرحله آزاد خواهد شد.

  • سهام حاضر در سبد سهام عدالت جاماندگان مشخص شده است؟

در زمان تصویب اجرای طرح ثبت نام دور دوم سهام عدالت، اسامی شرکت‌هایی که قرار است سهام آنها به مشمولین اختصاص یابد، شناسایی شد. این در حالی است که منابع در نظر گرفته شده در پرتفوی سهام عدالت، کفاف سهام‌های قابل واگذاری را نمی‌دهد.

از سوی دیگر واگذاری سهام شرکت‌های مس، پتروشیمی خلیج فارس و فولاد با مخالف دولت همراه شد. دلیل این مخالفت این بود که سهام این شرکت‌ها جزو سهم‌های غیرقابل انتقال دولت است. به همین جهت سهام‌های موجود در پرتفوی جاماندگان سهام عدالت به طور قطعی انتخاب نشده است.

  • جاماندگان سهام عدالت کجا ثبت نام کنند؟

شرکت سپرده گذاری مرکزی شرایط ثبت نام جاماندگان سهام عدالت را به صورت غیرحضوری فراهم کرده است. مشمولین پس از اعلام رسمی دولت (هنوز اعلام نشده است) می‌توانند برای ثبت نام به سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت به آدرس samanese.ir مراجعه کنند.

گفتنی است که در آخرین اظهارنظر در این باره در ۷ آذرماه ۱۴۰۲ مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: کار‌های مشمولان جدید سهام عدالت افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد و ایثارگران در حال انجام است، سبد سهامی برای آن پیشنهاد شده و در دولت در حال مذاکره است.  

اخبار مرتبط
سهامدارانی که تقاضای فروش سهام خود را در سال گذشته نداده‌اند و در میزان سود دریافتی خود مغایرت مشاهده می‌کنند، می‌توانند از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پیگیری کنند. باید در نظر داشته باشند که واریز سود سهام عدالت به صورت خودکار و بدون نیاز به اقدام از سوی سهامداران انجام می‌شود. ضمنا مرکز تماس ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران است. و در نهایت اینکه برای دریافت سود سهام عدالت به هیچ سایتی مراجعه نکنید و مراقب کلاهبرداری‌ها باشید.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.
سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها