جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

شرایط صدور چک موردی چیست و نحوه کارکرد آن چگونه است ؟

28 آذر 1402
شرایط صدور چک موردی چیست و نحوه کارکرد آن چگونه است ؟

چک موردی، چکی است که به صورت موردی به اشخاص حقیقی فاقد حساب جاری و دسته چک ارائه می‌‎شود. با ما همراه باشید تا با شرایط صدور چک موردی آشنا شویم .

به گزارش بانک اول تنها امکان صدور چک موردی برای مشتریانی که فاقد حساب جاری و دسته چک هستند وجود دارد. برای صدور چک موردی، همچون چک عادی باید ابتدا از طریق سامانه صیاد، شناسه یکتا برای چک موردی دریافت شود. اما نیازی به اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری نمی‎‌باشد.

افرادی که امکان دریافت چک موردی را ندارند عبارتند از:

  • صدور چک موردی برای افراد ورشکسته ممنوع است.
  • اگر شخصی محکوک به پرداخت مبلغی بر اساس چکهای قبلی باشد، امکان صدور چک موردی برای او وجود ندارد.
  • اگر فرد متقاضی، چک برگشتی سو اثر نشده داشته باشد و یا وکیل یا نماینده او چک برگشتی رفع سوء نشده داشته باشد امکان دریافت چک موردی را تا زمان رفع سوء اثر چک ندارد. این قانون شامل چک‌های موردی قبلی رفع سوء نشده نیز می‎باشد.
  • فردی که در مراجع قضایی بر اساس قانون محکوم به محرومیت داشتن دسته چک شده است، امکان تقاضای صدور چک موردی نیز ندارد. تا زمان پایاین محکومیت به هیچ عنوان برای این فرد چک موردی صادر نخواهد شد.
  • افرادی که بر اساس حکم مراجع قضایی و یا دلایل دیگر حسابشان مسدود شده است امکان درخواست چک موردی را ندارند. البته در برخی موارد صرف حکم قضایی تنها مبلغی در حساب جاری فرد مسدود می‎‌گردد که در این شرایط صدور چک موردی برای فرد بلامانع است.
  • افراد ورشکسته که بر اساس حکم مراجع قضایی محکوم به پرداخت بدهی خود هستند و یا چک برگشتی رفع سو اثر نشده دارند، حق درخواست چک موردی را تا پایان محکومیت و رفع سوء اثر چک ندارند.

شرط لازم صدور چک موردی

شرط لازم صدور چک موردی داشتن حساب جاری نزد بانک محال علیه است و دقیقا همانند چک عادی باید در سامانه صیاد ثبت گردد تا شناسه یکتا دریافت کند. در صورت برگشت شدن چک موردی، به دلیل نداشتن موجودی یا کسری موجودی و یا هر دلیل دیگری که در قانون برگشت چک مقرر شده است (به استثنای برگشت چک به علت دستور عدم پرداخت ماه 14 قانون) فرد مورد نظر یا وکیل یا نماینده وی، تا زمان تعیین تکلیف چک برگشتی و انجام رفع سوء آن امکان درخواست چک موردی و دریافت آن را ندارد.

همچنین فرد مشمول محرومیت‌های ماده 5 مکرر الحاقی به قانون نیز می‎‌باشد و تا آن زمان از دریافت دسته چک، صدور چک جدید و تمام امکانات چک مورد محروم خواهد بود.

اخبار مرتبط
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها