شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

پاسخ این سوال شما را غافلگیر خواهد کرد! / کدام اقتصاد در سال ۲۰۲۳ بهترین عملکرد را داشت؟

28 آذر 1402
پاسخ این سوال شما را غافلگیر خواهد کرد! / کدام اقتصاد در سال ۲۰۲۳ بهترین عملکرد را داشت؟

یونان بهترین عملکرد اقتصادی را در سال 2023 از خود نشان داده است. نشریه اکونومیست کمتر از یک ماه مانده به پایان سال، مروری بر وضعیت کشورهای مختلف داشته است.

به گزارش بانک اول نشریه اکونومیست در آستانه سال میلادی جدید، به بررسی وضعیت ۳۵ اقتصاد جهان پرداخته است. عمده این اقتصادها در میان کشورهای ثروتمند جهان قرار دارند.

 بازار‌های سهام ۲۰ درصد افزایش یافته است. اما این عملکرد کلی، تنوع گسترده‌ای را پنهان می‌کند. اکونومیست داده‌هایی را در مورد پنج شاخص اقتصادی و مالی - تورم، «گستره تورم»، تولید ناخالص داخلی، مشاغل و عملکرد بازار سهام - برای ۳۵ کشور عمدتاً ثروتمند جمع آوری کرده است.

ما آن‌ها را بر اساس میزان عملکرد خوب آن‌ها در این اقدامات رتبه بندی کرده‌ایم و برای هر یک امتیاز کلی ایجاد کرده‌ایم. جدول زیر رتبه‌بندی و نتایج شگفت انگیزی را نشان می‌دهد.

در صدر نمودارها، برای دومین سال متوالی، یونان قرار دارد. نتیجه‌ای قابل توجه برای اقتصادی که تا همین اواخر درس عبرتی برای سوءمدیریت بود. به غیر از کره جنوبی، بسیاری از کشور‌های موفق برجسته دیگر در قاره آمریکا هستند. ایالات متحده سوم است.

کانادا و شیلی هم خیلی عقب نیستند. در همین حال، بسیاری از تنبل‌ها در شمال اروپا از جمله بریتانیا، آلمان، سوئد و فنلاند هستند. مقابله با افزایش قیمت‌ها چالش بزرگ در سال ۲۰۲۳ بود. اولین معیار ما به تورم «هسته‌ای» می‌پردازد، که اجزای نوسانی مانند انرژی و مواد غذایی را حذف می‌کند و بنابراین شاخص خوبی برای فشار تورمی اساسی است.

ژاپن و کره جنوبی قیمت‌ها را کنترل کرده‌اند. در سوئیس قیمت‌های اصلی سالانه فقط ۱.۳ درصد افزایش یافت. با این حال، در سایر نقاط اروپا، بسیاری از کشور‌ها هنوز با فشار جدی روبرو هستند. در مجارستان تورم اصلی در حدود ۱۱ درصد سال به سال است. فنلاند نیز در حال مبارزه است.

در اکثر کشورها، تورم در حال کاهش است، همانطور که با «گستره تورم» اندازه‌گیری می‌شود، که سهم اقلام در سبد قیمت مصرف کننده را محاسبه می‌کند که در آن قیمت‌ها سالانه بیش از ۲ ٪ افزایش می‌یابد. بانک‌های مرکزی در کشور‌هایی مانند شیلی و کره جنوبی در سال ۲۰۲۲، زودتر از بسیاری دیگر از کشور‌های ثروتمند، نرخ‌های بهره را به شدت افزایش دادند و اکنون به نظر می‌رسد که از مزایای آن بهره می‌برند.

در کره جنوبی گستره تورم از ۷۳ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته است. بانک‌های مرکزی در آمریکا و کانادا، که در آن‌ها گستره تورم حتی به شدت کاهش یافته است، می‌توانند در این گروه قرار بگیرند. دو معیار بعدی ما - رشد اشتغال و تولید ناخالص داخلی - به درجه عملکرد اقتصاد‌ها برای مردم عادی اشاره دارد. در سال ۲۰۲۳ هیچ جا عملکرد فوق العاده‌ای نداشت.

اما تنها اقلیت کوچکی از کشور‌ها شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی بودند. ایرلند با افت ۴.۱ درصدی بدترین عملکرد را داشت. بریتانیا و آلمان نیز عملکرد ضعیفی داشتند. آلمان با پیامد‌های شوک قیمت انرژی و رقابت فزاینده خودرو‌های وارداتی چینی دست و پنجه نرم می‌کند.

بریتانیا همچنان با پیامد‌های برگزیت دست و پنجه نرم می‌کند. آمریکا هم در تولید ناخالص داخلی و هم در زمینه اشتغال عملکرد خوبی داشت. این کشور از تولید بی‌سابقه انرژی و همچنین اثرات محرک‌های مالی سخاوتمندانه‌ای که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ اجرا شد، سود برده‌اند. بزرگترین اقتصاد جهان ممکن است دیگر کشور‌ها را به سمت خود کشیده باشد. اشتغال کانادا به طرز هوشمندانه‌ای افزایش یافته است.

با وجود جنگ با حماس، اسرائیل که آمریکا را بزرگترین شریک تجاری خود می‌داند، در رتبه‌بندی کلی در رتبه چهارم قرار دارد. ممکن است فکر کنید که بازار سهام آمریکا، که مملو از شرکت‌هایی است که می‌خواهند از انقلاب هوش مصنوعی سود ببرند، به خوبی عمل می‌کرد. اما در واقع، با تعدیل تورم، عملکرد متوسطی داشته است.

بازار سهام استرالیا، که مملو از شرکت‌های کالایی است که کاهش قیمت‌ها را در سال ۲۰۲۲ مدیریت می‌کنند، عملکرد ضعیفی داشت. قیمت سهام در فنلاند کاهش یافته است. در مقابل، شرکت‌های ژاپنی چیزی شبیه به رنسانس را تجربه می‌کنند. بازار سهام این کشور یکی از بهترین عملکرد‌ها در سال جاری است که در شرایط واقعی نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافته است.

اما برای بازدهی با شکوه سهام، هزاران مایل به غرب نگاه کنید، به یونان. در آنجا ارزش واقعی بازار سهام بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. در حالی که دولت مجموعه‌ای از اصلاحات حامی بازار را اجرا می‌کند، سرمایه‌گذاران به شرکت‌های یونانی نگاهی تازه کرده‌اند. اگرچه این کشور هنوز بسیار فقیرتر از قبل از سقوط قدرتمند خود در اوایل دهه ۲۰۱۰ است، بیانیه اخیر صندوق بین المللی پول که زمانی دشمن یونان بود، «تغییر دیجیتالی اقتصاد» و «رقابت فزاینده بازار» را ستود.

در حالی که فنلاندی‌هایی که عملکرد ضعیفی ندارند می‌توانند در پایان امسال خود را با غرق کردن غم و اندوه خود در شادی‌های جشن کریسمس تسلی دهند، بقیه جهان باید از جای خود بلند شده و به افتخار یونان که نامحتمل‌ترین قهرمان است کف مرتب بزنند.

اخبار مرتبط
رئیس کل پیشین بانک مرکزی، در صفحات مجازی خود نوشت: رئیس‌جمهور: در سال گذشته ۳ موسسه بانکی متخلف را منحل کردیم. امسال هم بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل می‌شوند. از ۳ موسسه بانکی مورد اشاره ایشان، «توسعه» و «کاسپین» از قبل عملا منحل شده بودند و فعالیت خاصی نداشتند. موسسه اعتباری «نور» هم تعهداتش نسبت به سپرده‌گذاران به بانک ملی ایران منتقل و مشکلاتش همچنان باقی است.
برات الکترونیک عادی یک سند تجاری است که براساس آن شخصی از شخص دیگر می‌خواهد که مبلغی را در وجه یا حواله‌کرد شخص معین یا شخص ثالث در زمان مشخص( آینده) بپردازد. در همین راستا، سامانه برات الکترونیک عادی به‌عنوان جزئی از این اکوسیستم، با هدف الکترونیکی کردن تمام مراحل چرخه حیات اسناد تجاری برات تعریف شده است. برات الکترونیک سپامی در راستای تامین مالی زنجیره تولید، سرآغاز تحولی بزرگ برای شبکه بانکی کشور خواهد بود.
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها