جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

یارانه جدید ۴۰۰ هزار تومانی این هفته واریز می‌شود

02 دی 1402
یارانه جدید ۴۰۰ هزار تومانی این هفته واریز می‌شود

به گزارش بانک اول  معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح یسنا برای حمایت از مادران باردار و شیرده نیازمند از سه‌شنبه آغاز می‌شود.

برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما با حضور علیرضا عسگریان، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بررسی اجرای طرح یسنا در قالب کالابرگ الکترونیکی پرداخت.

مشروح این برنامه را در ادامه می‌خوانید:

سوال: درباره کلیات طرح یسنا توضیح بفرمایید؟

عسگریان: یک بسته کلان در حوزه امنیت غذایی در دولت سیزدهم تدوین شده، چرا این بسته تدوین شد؟ چون میزان کالری مصرفی مردم از سال ۱۳۹۱ اواخرش، تا ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرده بود، اولین قدم همانطوری که همه هموطنان عزیز من اطلاع دارند جنابعالی هم اطلاع دارید، طرح کالابرگ بود که از یک دهک شروع شد، هشت میلیون تا هشت و نیم میلیون جمعیت، به ۶۱ میلیون نفر رسید.

سوال: در هفت دهک؟

عسگریان: در هفت دهک، قاعدتا طرح دوم کجا می‌بایست اجرا بشود؟ که اصابت بکند من می‌گویم در مورد کودکان، ما نبایست کودکی می‌داشتیم که خدای نکرده نیازمند تغذیه مضاعف یا امنیت غذایی باشد، فلذا این کودکان شناسایی شدند و در واقع یک طرح کلان، دقیق، که کاملا به هدف اصابت می‌کرد، اجرا شد که ما الان میانه طرح هستیم مطمئن هستم که شما در جریان برنامه سوالاتی را خواهید پرسید، خب بعد از کودکان کدام قسمت را باید می‌رفتیم پوشش می‌دادیم؟ به مادران این سرزمین، مادران شیرده، که دارای کودکان زیردوسال هستند، این اولین قدمش است، گزارش شما موید بود اولین قدمش چی بود؟ اینکه ما در هشت استان و در دهک اول گام اول را برداریم، به ازای هر مادر شیرده‌ای که کودک زیردوسال دارد، در این هشت استان ۴۰۰ هزار تومان شارژ می‌شود، این یک کلیت از یک بسته است، کل مردم، نوزادان، مادران، این بسته به صورت هماهنگی در شبکه ملی اعتبار مدیریت می‌شود که دقیقا سبد غذایی این جامعه فراخ مدیریت بشود و به استانداردهای لازمش برسد، این یک مقدمه کوتاه بود خدمت شما.

سوال: این هشت استان را یکبار دیگر بگویید؟

عسگریان: استان خراسان شمالی، جنوبی را داریم، هرمزگان را داریم، ایلام را داریم، فارس را داریم و لرستان و کهگیلویه و بویراحمد.

سوال: چند قلم کالا شامل این طرح می‌شود؟

عسگریان: خب قاعدتا در مورد طرح یسنا یک بار دیگر تکرار بکنم این طرح از آن دو تا طرح جداست، هر مبلغی که پرداخت می‌شود جداگانه است.

سوال: یعنی در حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود؟

عسگریان: بله به حساب سرپرست خانوار، مخصوص مادران است، ما در مورد طرح کالابرگ ۱۱ قلم استاندارد داشتیم، می‌گذاریم کنار، در مورد طرح مربوطه به کودکان و نوزادان، امنیت غذایی نوزادان، ۱۶ قلم داشتیم، یعنی فضا را خیلی موسع‌تر تعریف کردیم.

سوال: در یسنا چند تا دارید؟

عسگریان: در یسنا همین ۱۶ قلم است در واقع این ۱۶ قلم، همان ۱۱ قلم استانداردی که صحبت شد، برای همین اقلام هستند، سبزیجات و میوجات به آن اضافه شده، به علاوه دانه ها، که ما حبوبات را در گذشته داشتیم، اینجا دانه‌های روغنی هم اضافه شده، هم در مورد مخصوصا در مورد امنیت غذایی کودکان این دانه‌های روغنی بسیار اهمیت دارند به خاطر این که هم پروتئین دارند، هم پروتئین گیاهی دارند و هم ویتامین دارند.

سوال: درواقع اگر روی جدول بخواهیم بگوییم لبنیات و پروتئین و نان و غلات و چربی‌ها که بودند قبلا، الان میوه و سبزیجات و حبوبات در قالب چند قلم جدید است.

عسگریان: من فکر می‌کنم که خیلی افزایش پیدا کرده جدول

سوال: ۱۶ قلم است دقیقا؟

عسگریان: همان یک قلم لبنیات حجمش در این سبد افزایش پیدا کرده، چون قائل بر این هستیم که مادران و کودکان بیشتر نیازمند هستند که لبنیات مصرف بکنند، البته همان شیر و پنیر و ماست است که حجمش بیشتر شده، حجم میوجات، سبزیجات و لبنیات افزایش پیدا کرده، مابقی سر تراز خودشان هستند

سوال: حجم بیشتر شده یعنی به چه ترتیب؟

عسگریان: یعنی الان مثلا لبنیات را همین جا می‌بینیم در گذشته مثلا مجموع لبنیات به تقریبا ۵ و نیم کیلو می‌رسید، شیر و پنیر و ماست، الان به هشت کیلوگرم رسیده، این جدول یک جدول استاندارد است.

سوال: این برای این افزایش حجم برای فقط این طرح یسنا هست یا درقالب کالابرگ هم این شامل می‌شود؟

عسگریان: این درواقع کالابرگ سر جای خودش محفوظ است، این ۶۱ میلیون نفر هموطنان عزیز ما از آن طرح استفاده می‌کنند.

سوال: همان ۱۱ قلم است؟

عسگریان: ۱۱ قلم است که مبنای قیمتیشان هم ۴۰۰

سوال: با همان احکام قبلی؟

عسگریان: همان حساب و کتاب قبلی است تغییری هم نکرده، ۵ قلم به آن ۱۱ قلم اضافه می‌شود که در این جدول بود. ۴۰۰ هزار تومان، الان سقف ۴۰۰ هزار تومان است، اولا ما خیلی امیدوار هستیم که هم استان‌ها افزایش پیدا بکنند در طول این ماه، یعنی اخباری بدهیم مبنی بر اینکه استان‌ها دوبرابر شدند یا کل استان‌ها را پوشش داده، شاید هم اگر منابع تامین بشود، به سقف ۶۰۰ هزار تومان هم برسانیم، ۴۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

سوال: به ازای هر کودک زیر دوسال؟

عسگریان: ما روی یسنا ایم، یسنا مادران را دارد.

سوال: آن هم مادرانی که کودک زیر دوسال دارند؟

عسگریان: بله زیر دوسال دارند، ما کاری به کودکانشان نداریم، ببینید یک مادر را شما تجسم بکنید ما یک مادر داریم که این مادر نیازمند امنیت غذایی است، کی تشخیص داده؟ وزارت بهداشت تشخیص داده، ما وسع سنجی کردیم، می‌گویم این مادران را جدا می‌کنیم، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان وارد حساب سرپرست خانوارش می‌کنیم، امکان دارد در این خانوار یک کودک یا دوتا کودک نیازمند تغذیه هم باشد.

سوال: این فقط برای خرید این اقلام است دیگر، این ۴۰۰ هزار تومان اعتباراست دیگر درست است؟

عسگریان: یسنا به معنای ستایش است، یک کلمه ایرانی است که دارای ابعاد دینی و انسانی بسیار لطیف است، ستایش کردن از مادران ایرانی، خب برای اینکه این اتفاق بیفتد این منزلت درست حفظ بشود، مادرانی که در مسیر یا مادرانی که شناسایی می‌شوند، احتمالا آسیب پذیر هستند، این مادران به ما اعلام می‌شوند، ما وسع سنجی می‌کنیم، تایید می‌کنیم، به حساب سرپرست خانوارشان ۴۰۰ هزار وارد می‌کنیم.

سوال: اعتبار است دیگر این ۴۰۰ هزار تومان؟

عسگریان: بله اعتبار است.

سوال: برای خرید ۱۶ قلم کالا؟

عسگریان: حالا یارانه اش را گرفته، آن یارانه اش سرجایش محفوظ است، اگر کودکی دارد که خدای نکرده نیازمند امنیت غذایی است، آن پول کودکش محفوظ است، این فقط مربوط به مادران باردار و شیرده است، خب مادران باید چی خرید بکنند؟ ۱۶ قلم، اگر آن ۱۶ قلم را خریداری نکنند، قاعدتا این شارژ زمانی باز می‌شود که شما ۱۶ قلم را خریداری کنید.

سوال: این ماهانه است دیگر؟

عسگریان: بله، به صورت ماهانه به ازای هر یکی از مادران ما است.

سوال: دقیقا از کی آغاز می‌شود؟

عسگریان: ما دقیقا از روز سه شنبه پیامک‌ها را می‌دهیم.

سوال: یعنی مشمولان از طریق پیامک می‌توانند متوجه بشوند که این طرح را می‌توانند از آن استفاده کنند؟

عسگریان: بله به صورت همزمان حساب هایشان شارژ می‌شود، پیامک آمده خانواده‌ها می‌بینند، مادران می‌توانند و که هزینه کنند و ما شاهد این باشیم که مادران، مادران سالمی بشوند برای این فرزندان سالم تر.

سوال: خانم صبوری کارشناس کالابرگ الکترونیکی حضور دارند تا از متداول‌ترین سوالات مردم بگویند، بفرمایید خانم صبوری.

صبوری: با سلام خدمت شما و همه بینندگان عزیز، یکی از سوالات متداولی که دائما پرسیده می‌شود این است که آیا در صورت استفاده از طرح کالابرگ یارانه نقدی افراد حذف خواهد شد یا خیر؟ باید بگویم که خیر، به هیچ وجه در صورت استفاده از طرح کالابرگ یارانه نقدی افراد حذف نخواهد شد.

سوال: مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد؟

صبوری: خیر، یارانه نقدی را مثل گذشته می‌توانند دریافت بکنند، یکی دیگر از سوالات متداول میزان مانده اعتبار است که افراد می‌توانند از کجا مانده اعتبارشان را مشاهده بکنند؟ یکی از راه‌ها دریافت و نصب برنامه کاربردی شما است که می‌توانند با نصب این برنامه میزان مانده اعتبارخودشان را در قسمت اعتبار شما مشاهده بکنند.

سوال: خب مردم چطور می‌توانند متوجه بشوند که فروشگاه‌های نزدیک شان کجا هست و به کجا باید مراجعه کنند؟

صبوری: با استفاده از همین برنامه کاربردی شما، افراد با مراجعه به قسمت فروشگاه‌ها می‌توانند با روشن کردن موقعیت مکانی گوشی همراه خودشان فروشگاه‌هایی که نزدیک به آن‌ها است و متصل به طرح کالابرگ الکترونیکی است را به راحتی رویت بکنند.

سوال: راه دیگری هم هست که کسانی که گوشی هوشمند ندارند هم بتوانند از یکسری از امکانات برخودار باشند؟

صبوری: یکی دیگر از راه ها، کددستوری است، کد دستوری یو اس اس دی ستاره ۵۰۰ ستاره ۱۴۶۳ مربع است که با استفاده از این کددستوری می‌توانند میزان مانده اعتبار خودشان و رمز موقت را دریافت بکنند برای زمانی که خریدشان به شکل نقدی است و کارت بانکی سرپرست خانوارهمراه شان نیست.

وال: درخصوص طرح یسنا چیزی ماند که بخواهید توضیح بدهید؟

عسگریان: من اگر اجازه بدهید این‌ها را کامل کنم، خب ما خاطرتان باشد سه چهارماه اول میزان مشارکت در طرح کالابرگ، حدود ۱۰۰ هزار نفر در ماه بود، تو این دو ماه اخیر، ما نزدیک ۴ میلیون خانوار یعنی با یک شیب تیز افزایش پیدا کرده، الان طرح کالابرگ چیزی حدود ۲۰ درصد از مردم مشارکت دارند و دارند استفاده می‌کنند.

سوال: بیشتر صحبت خواهیم کرد در ادامه برنامه، الان در خصوص یسنا چیزی باقی ماند؟

عسگریان: یسنا همانطوری که گفتید که مستقر روی بحث حوزه کالابرگی ما، هشت تا استان هست، مردم عزیز ما آن‌هایی که واجد شرایط هستند، نگرانی نداشته باشند، برای هر کس که پیامک برود، می‌داند که واجد شرایط است و بلافاصله می‌تواند اعتبار خودش را ببیند، سوال امکان دارد شما بپرسید اعتبارش کجا ببیند، همانطوری که فرمایش کردند روی برنامه کاربردی شما.

سوال: پیامک می‌رود دیگر برای آنها؟

عسگریان: پیامک می‌رود، اما اگر بخواهند اعتبار را ببینند، هر بار هم که خرید می‌کنند باقی مانده اعتبار را ببینند، می‌توانند از طریق برنامه کاربردی شما این کار را انجام بدهند.

سوال: پیامک از کی می‌رود؟

عسگریان: پیامک از سه شنبه، یعنی دوشنبه شب.

سوال: می‌رود که دیگر سه شنبه هم واریز انجام می‌شود.

عسگریان: بله سه شنبه واریز می‌شود و مردم عزیز می‌توانند خریدشان را انجام بدهند.

سوال: در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی ارتقای امنیت غذایی کودکان هم حدود یک ماهی است که آغاز شده، توضیح کوتاهی در این مورد هم بفرمایید، چند نفر مشمول شدند؟ چند نفر استفاده کردند تا الان؟

عسگریان: خب این یک چشم انداز است، ما کودکی نداشته باشیم که خدای نکرده نیازمند امنیت غذایی باشد یا سوء تغذیه باشد، درست است؟ تعداد چند نفرند؟ ۱۴۰ هزار نفر، کی این تعداد مشخص کرده؟یعنی اینکه پنج هزار خانوار ما داریم که احتمال دارد دو تا کودک یا سه تا کودک مشمول تغذیه مضاعف را داشته باشند، پولی که برای این تنظیم شده، منابعی که تنظیم شده، چطور تقسیم می‌شود؟ دهک یک تا پنج همانطوری که خدمت تان عرض کردم یک میلیون تومان به ازای هر نفر، دهک شش و هفت ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر کودک، حساب کجا می‌نشیند؟ منابع کجا می‌روند؟ حساب سرپرست خانوار، چی باید بخرند؟ ۱۶ قلمی که ابتدای برنامه توضیح دادیم هفته گذشته هم توضیح دادیم.

سوال: حالا اگر امکانش هست یک بار دیگر هم این ۱۶ قلم راببینیم؟

عسگریان: حالا اگر خرید نکنند چی؟ اگر این خرید را انجام بدهند، بدهند به کودکان دیگر، وزارت بهداشت شش ماه یک بار تن سنجی انجام می‌دهد، اطلاعاتش را به ما می‌دهد، آن حساب شماره حسابش بسته می‌شود، دوباره وارد مشاوره و گفتگو می‌شویم با او، ما و وزارت بهداشت، اگر تغییر ایجاد بشود، حساب دوباره باز می‌شود، یعنی طرح، طرح دقیقی است که دقیقا روی سفره کودکان می‌نشیند و اگر این اتفاق نیفتد برخلاف سنوات گذشته، برخلاف دولت‌های مختلفی که بودند، حساب را می‌شود به راحتی کنترل کرد و با دقت، این از ثمرات این زیرساخت است که می‌شود خدمات مختلفی را روی این زیرساخت سوار کرد.

سوال: الان چقدر استفاده کردند از این طرح در یک ماهی که آغاز شده؟

عسگریان: همین الان مردم عزیز ما حدود ۶۰ هزار نفر، ۵۰ درصد استفاده کردند، پول نقد است، پول اعتباری است نقدی، یعنی چی؟ یعنی شما لازم نیست که حتما مثل طرح کالابرگ یک خریدی را انجام بدهید که این اعتبار برای شما شارژ شود، مستقیما تو حساب تان است، بروید مغازه ها، آن فروشگاه‌هایی را که همکار ما گزارشش را داد و نزدیک ۲۰۰ هزار فروشگاه است، و فاصله شان به کمتر از ۲۰۰ متر کاهش پیدا کرده، می‌توانند به فروشگاه‌ها مراجعه بکنند و این کالاها را خریداری بکنند.

سوال: الان در خصوص حالا این طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان که تعداد قاعدتا افزایش پیدا نمی‌کند، چون طرح تثبیت شده، اما در خصوص طرح یسنا، قطعا اضافه خواهد شد تعداد دیگر؟ استان ها، چون الان محدود است و شامل چند تا استان شده دیگر؟

عسگریان: بله ما پایلوت محدودمان برای هشت تا استان است، هم تعداد استان‌ها افزایش پیدا بکند و ما خیلی امیدوار هستیم که خبر خوبی بدهیم که در آینده نزدیک بتوانیم کل کشور را یعنی ۳۱ استان را پوشش بدهیم.

سوال: زمانبندی دارید برای این؟

عسگریان: من خیلی امیدوار هستم که تا انتهای این ماه این اتفاق بیفتد، خیلی امیدوار هستم.

سوال: تا انتهای دی ماه؟

عسگریان: تا انتهای دی ماه.

سوال: یعنی همه کشور را شامل می‌شود؟

عسگریان: بله، امیدواریم که این اتفاق بیفتد، همین که ما تحت فشار بالاخره نقاط ضعف این پایلوت جدید را هم، این آزمایش جدید را مشخص بکنیم همین که بشود منابعش را روی هم تامین کرد، در مورد کودکان، این طرح سه گانه است دیگر، یک بار دیگر تکرار می‌کنم، کودک، مادر، طرح کالابرگ عموم مردم، کودک می‌شود امنیت غذایی کودکان، مادران می‌شود یسنا و عموم مردم هم می‌شود همین کالابرگ ۶۱ میلیون نفری، ما درمورد کودکان روز سه شنبه یک ماه جلوتر را هم شارژ می‌کنیم، برای اینکه دست خانوار باز بشود، اگر بخواهد دانه‌های روغنی بخرد، دانه‌های روغنی یعنی مثلا برود فرض کنید بادام بخرد، که تبدیلش به پوره بکنند، یا فرض بکنید میوه بیشتری خریداری بکند، یک بار دیگر تذکر می‌دهم عزیزان و هموطنان من که در خانواده شان یک کودک دارند که نیازمند حمایت و دقت ویژه است بدانند در قالب طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان که فقط این یک کودک بایستی اقلام این مبلغ مربوط به این کودک است.

سوال: روز سه شنبه فرمودید که؟

عسگریان: و در روز سه شنبه مبلغ یک ماه جلوتر هم شارژ می‌شود یعنی اگر یک کودک این ماه یک میلیون به حسابش رفته، دوباره در این ماه یک میلیون دیگر هم به حساب سرپرست خانوار می‌رود، اعتباراست متوقف می‌ماند که شما بروید خریدتان را انجام بدهید، اگر از ۱۶ قلم خرید بکنید آرام آرام این روی سبد غذایی شما می‌نشیند، از مردم عزیزمان هم می‌خواهیم به جز دانه‌های روغنی، به جز حبوبات، به مرور خریدشان را انجام بدهند.

سوال: راستی آزمایی هم می‌شود درواقع این طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان.

عسگریان: این طرح بنیانش، صحت و سلامتش است شما امکان دارد بپرسد خب این پول را برای سرپرست خانوار کردید، دو میلیون تومان است، سرنوشت این پول چی می‌شود؟ توضیح دادیم، این اعتبار است هیچ جای دیگر مگر این ۱۶ قلم نمی‌تواند مصرف بشود، شما امکان دارد این دو میلیون تومان را بردارید بدهید حبوبات، بدهید به فرزندان دیگرش، نمی‌تواند این کار را بکند، چرا؟ چون وزارت بهداشت شش ماه دیگر تن سنجی می‌کند این فرزندی که نیازمند تغذیه مضاعف است بایستی ترازش تغییر کرده باشد.

سوال: اگر نکرده باشد؟

عسگریان: اگر نکرده باشد، حتما یارانه قطع می‌شود، فریز می‌شود و بعد وزارت بهداشت و ما وارد گفتگو با این خانواده می‌شویم، اگر ترمیمی صورت بگیرد، بلافاصله باز می‌شود.

سوال: کودکان بازه سنی چی بود این طرح؟

عسگریان: بین پنج ماه تا پنجاه و نه ماه، یعنی اگر یک نفر یک کودکی الان داشته باشد که مثلا فرض بکنید هفت ماهش باشد تا پنجاه و نه ماهگی این طرح در موردش اعمال می‌شود، امکان دارد بپرسید یک جمله است، امکان دارد بپرسید چرا ۵ تا ۵۹ ماه؟ چون آن حجم مغزی کودکان از زمان جنینی شکل می‌گیرد و تقریبا تا ۵۹ ماهگی کامل می‌شود، این خیلی برای خانواده‌ها و برای ما مهم است که فرزندان مان دارای تغذیه سالمی باشند، در سطح کشور یا در هر نقطه‌ای که هستند.

سوال: همین امروز من حالا یک نکته‌ای که خیی به من می‌گفتند این دهک را خیلی از خانواده‌ها اصلا نمی‌دانند دهک درآمدیشان کدام است، این را دقیقا بفرمایید که کجا مراجعه بکنند، کدام سایت مراجعه بکنند تا بتوانند متوجه بشوند که در کدام دهک درآمدی هستند؟

عسگریان: ما دو تا سایت اصلی داریم، دوتا برنامه کاربردی هستند، یکیشان همین برنامه کاربردی شما است، تمام اطلاعات مربوط به حوزه اعتباری روی همین یک سامانه سوار می‌شود.

سوال: اینکه مربوط به کالابرگ است، شاید اصلا بخواهد بداند کدام دهک است؟

عسگریان: دوم اینکه سایت حمایت است، حمایت دات آی آر را شما بزنید، خود به خود می‌آید بالا، تو پورتال وزارتخانه هم هست، وقتی وارد می‌شوید باید داده هایتان را کامل بکنید تا شما را بشناسد، وقتی داده هایتان را کامل کردید، منبعد کدملی تان را بدهید، هم دهک تا مشخص می‌شود، هم موقعیت تان مشخص می‌شود و شما می‌توانید با این سایت گفتگو بکنید، ما خیلی امیدوار هستیم الان ورژن دومش را آوردیم بالا، خیلی سرعتش افزایش پیدا کرده، دقیقتر شده، و مردم عزیزمان می‌توانند دهک شان را به راحتی شناسایی کنند.

سوال: دقیقا سایت حمایت دات آی آر، بعضی وقت‌ها قطعی‌هایی دارد، حالا امروز خودم یکبار هم امتحان کردم .

ما درمورد برنامه کاربردی شما هم همین را داشتیم، الان در طی مسیر دو یا سه بار برنامه کاربردی شما، کدنویسی شده، یعنی اینکه سرعت و دقتش برود بالا، من هم می‌دانم بعضی وقت‌ها قطع شدگی‌هایی دارد و امکان دارد یک پیک مراجعه باعث بشود که چند لحظه کند بشود یا قطع بشود، به هرحال ما پیشنهاد می‌کنیم، من مکرر پیشنهاد می‌کنم که برنامه کاربردیش را که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ماست، مخصوصا در حوزه اعتباری، چرا مهم است؟ چون ۶۱ میلیون نفر را دارد پوشش می‌دهد.

سوال: آقای یحیوی ارتباط ما با شما برقرار شد، عرض کردم از مشاوران طرح کالابرگ الکترونیکی مجدد سلام عرض می‌کنم خدمت تان، سوالم از شما این است که از حدود ۶۱ میلیون نفر مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی تا حالا چند نفر اصلا استفاده کردند؟

یحیوی: نزدیک به ۲۳ میلیون نفر در طرح کالابرگ الکترونیکی مشارکت کردند که از دهک یک تا هفت حول و حوش ۳۰ درصد باشد.

سوال: بعد چه تعداد الان فروشگاه به طرح پیوستند؟

یحیوی: طرح ملی کالابرگ الکترونیک یک خدمت کاملا فناورانه نوین است که در راستای سیاست‌های رفاهی و حمایتی دولت محترم تشکیل شده که به صورت پویا در حال رشد است الان نزدیک به ۲۰۰ هزار فروشگاه خرد و زنجیره‌ای در سطح شهر، دهستان و روستا متصل است، در کنار این یکی از بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی کشور جهت دسترسی آسان مردم به خرید، متصل شده مضاف بر این، ۵۰۰ فروشگاه تعاونی روستایی به طرح کالابرگ الکترونیک پیوسته و در حال توسعه است.

سوال: دراین فروش اینترنتی همه امکانات خرید حضوری وجود دارد؟

یحیوی: بله، کاملا مثل همین فروشگاه حضوری خیلی راحت همان فرآیند کالابرگی طی می‌شود.

سوال: همه مشمولان درواقع می‌توانند بیایند و از طریق اینترنت هم خریدشان را انجام بدهند؟

یحیوی: بله تمام یارانه بگیران کشور می‌توانند از کالابرگ الکترونیک استفاده کنند، فقط دهک‌های یک تا هفت مشمول دریافت اعتبار یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی دولت می‌شوند.

سوال: الان این مسافت، دسترسی به فروشگاه‌ها به چقدر رسیده حدودا؟

یحیوی: نزدیک به ۲۰۰ متر رسیده.

سوال: یعنی یک فرد مشمول به طور متوسط اگر ۲۰۰ متر طی بکند، می‌تواند به یک فروشگاه متصل به طرح دسترسی پیدا بکند درست است؟

یحیوی: بله.

سوال: این میزان استقبال از طرح کالابرگ الکترونیکی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

عسگریان: به نظر من الان، من در جلسه قبل خدمت تان عرض کردم که قابل قبول، الان می‌گویم خوب، فکر می‌کنم تا عید به خیلی خوب برسد.

سوال: الان از ۶۱ میلیون نفر ۲۳ میلیون نفر استفاده می‌کنند دیگر؟

عسگریان: بله، ۳۰ درصد این عدد خیلی خوبی است، گفتم با یک شیب خاصی دارد حرکت می‌کند و این شیب نسبت به گذشته اصلا قابل برآورد نیست، ما یک زمانی بود که در طول ماه صد تا ۱۵۰ هزار نفر استفاده می‌کردند، الان این اعداد، اعداد خیلی بزرگی محسوب می‌شوند.

سوال: الان در طول یک ماه به چقدر رسیده؟

عسگریان: در طول یک ماه همانطوری که عرض کردم به چهار میلیون خانوار رسیده که می‌شود ۲۰ درصد.

سوال: از ۱۰۰- ۱۵۰ هزار نفر در ماه؟

عسگریان: از ۱۵۰ هزار نفر در ماه به چهار تا چهار و نیم میلیون نفر رسیده و البته این افزایش پیدا می‌کند و هم به یک عددی برسیم که مردم عزیزمان همه بهره‌مند بشوند. اینجا یک تذکر کوتاهی هم هست، خاطرتان هست، این اقلام، ۱۱ قلم هم تو ۱۴۰۱ متوقف شدند، خرید هم، خرید راحت تری هم است، منبعد هر طرحی که در حوزه امنیت غذایی باشد، یا هر طرحی که به صورت اعتباری ما بخواهیم مدیریتش بکنیم، تو همین کالابرگ می‌نشیند که دو تا طرح مکمل اضافه شد.

سوال: همان دو طرح که الان هست

عسگریان: این دو تا طرح دامنه خیلی وسیعی دارند، من در مورد طرح کودکان علاقه مندم درمورد صحبت کنم، چرا؟ چون همه کودکان را شامل می‌شود، شناسایی خیلی دقیق بوده، مدیریت کردن طرح خیلی محسوس کننده است، یعنی شما به راحتی می‌توانید از ابتدا تا انتهای طرح را به صورت یک خط پیگیری کنید، خطایش خیلی پایین است، این مبلغ همان جایی که لازم است می‌نشیند، قبلا این طوری نبود، خطا بالا بود، پول به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شد، امکان داشت جاهای مختلفی این هزینه بشود، الان دقیقا مدیریت می‌شود که وارد خانواده بشود، سرپرست خانوار بشود، برای سفره کودکی بشود که از همه بیشتر نیازمند است، درمورد مادران هم همین است، در مورد مادران همیشه ما یک بحث خیلی سنگینی داشتیم که گروه‌های آسیب پذیر چطور شناسایی بکنیم؟ الان در مورد پایگاه رفاه ایرانیان، یک فرصت ارزنده ایجاد کرده که ما می‌توانیم گروه‌های آسیب پذیر را شناسایی بکنیم.

سوال: حالا اگر این طرح مادران درواقع فراگیر هم بشود و بیاید تو تمام استان ها، دهکش هم ممکن است ارتقا پیدا بکند یا نه فقط همان دهک یک؟

عسگریان: نه فعلا، گام‌ها را اینطوری بر می‌داریم.

سوال: دهک‌های بالاتر هم ممکن است

عسگریان: مثل کالابرگ، کالابرگ از یک دهک شروع شد، بعد تشویقی نداشت، فقط یک دهک بود، یک ماه زودتر پرداخت می‌کردیم، هشت میلیون نفر را پوشش می‌داد، آرام آرام حرکت کرد، ظرف مدت سه چهار ماه، رسید به چقدر؟ رسید به ۶۱ میلیون نفر، تشویقی با فاصله تورمی را پوشش دادیم، آن سبد متوقف شد در سال ۱۴۰۱ و رسید به طرح یسنایی که شما دارید صحبتش را می‌کنید، الان هشت تا استان است، این هشت تا استان در اصلی‌ترین اولویت ما قرار گرفتند، من امیدوار هستم، گام بعدی بشوند مثلا دو برابر، بشوند ۱۶ استان.

سوال: حالا فرمودید تا آخر ما مثلا دهک کامل بشود.

عسگریان: کل استان‌های کشور را دربر بگیرد که یک گام بلند است در مورد مادران، و گام‌های بعدیش هم امیدوارهستیم که دهک هایش هم ارتقا پیدا کنند.

سوال: آقای یحیوی هم گفتند حالا ۲۰۰ هزار فروشگاه در سراسر کشور متصل هستند به طرح کالابرگ الکترونیکی، این قرار است بیشتر بشود؟ با توجه به اینکه طرح‌های جدید هم دارد اضافه می‌شود و در همین چارچوب کالابرگ دارد عرضه می‌شود؟

عسگریان: ببینید در واقع الان فروشگاه‌ها به نظر من کفایت می‌کنند، این نظر شخصی خود بنده است با توجه به اینکه این طرح را دارم مدیریت می‌کنم.

سوال: متوسط دسترسی می‌گویند به حدود ۲۰۰ متر رسیده؟

عسگریان: حدود ۲۰۰ متر است، قطعا زیر ۲۰۰ متر است، اما امکان دارد شما بگویید مثلا الان ما شرکت‌های تعاونی روستایی مان حدود هزار و خرده‌ای هستند، تا حالا ۵۰۰ تایشان متصل شدند، ما امیدوار هستیم که مابقی هم متصل شوند، چون در مناطق محروم مستقرند و تجربه خوبی دارند، امکان دارد مغازه ها، چون الان حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار مغازه داوطلب پشت صف هستند که متصل شوند، ما اگر بررسی بکنیم مبنایمان هم همان ۲۰۰ متر است، اگر شرایط مغازه شرایط درستی باشد و اگر درجایی باشد که ما آن جا حفره‌ای داشته باشیم، حتما اضافه می‌کنیم، اما مثل گذشته نیست، اگرخاطرتان باشد بین ۱۴ هزار تا ۱۹۵ هزار، زمان ظرف کمتر از ۹ روز یا ۱۰ روز شکل گرفت، دیگر با این شیب حرکت نمی‌کنیم، شسیب کندتر است، امیدوار هستم که این کفایت بکند، اگر هم کفایت نکرد حتما حرکت می‌کنیم به تعداد بیشتری.

سوال: یک موردی که من خودم هم برخورد داشتم از سوالی که باآن مواجه شدم این بود که می‌پرسند که اگر از طرح کالابرگ الکترونیکی استفاده بکنیم، امکان این که یارانه مان قطع بشود هست، این موضوع وجود دارد یعنی هنوز هم جزو سوالات است.

عسگریان: بله درست گفتید این دوتا از سوالاتی که پرسیده بودند، این سوالات، سوالات مصرحی بودند تعدادشان خیلی زیاد بود، قطعا این یکی از سوالات مردم است و قطعا هم یک شایعه است، امکان ندارد این‌ها به هم متصل باشند، یک خانوار امکان دارد یارانه، این خانوار یارانه اش را می‌گیرد، کامل، ارتباطی هم با این طرح ندارد، اگر بین یک تا هفت باشد، مشمول ۱۲۰ تومان تشویقی و به علاوه فاصله تورمی می‌شود، جدا، تو همین خانوار امکان دارد یک مادر باشد که یک فرزند شیرده داشته باشد و نیازمند حمایت باشد، ۴۰۰ هزار تومان شارژ می‌شود و بایست از این کالاها خرید بکند، امکان دارد تو همین خانواده یک فرزندی باشد که نیازمند حمایت تغذیه‌ای باشد، حمایت مضاعف باشد، یک میلیون تومان می‌گیرد اگر دهک یک تا پنج باشد، ۶۰۰ هزار تومان باشد اگر دهک شش و هفت باشد، این‌ها هیچکدام با آن یکی ارتباط ندارند، مستقل عمل می‌کنند، این یک بسته کامل خانوادگی است برای حمایت از خانواده ها، ما درمورد قوانین در باره جمعیت.

سوال: می‌گویم اگر استفاده کنیم یارانه مان یک موقع قطع نشود؟

عسگریان: نه به هیچ وجه، گفتم یارانه کاملا جداست، یک طرح کاملا جداست، مردم می‌توانند تجربه بکنند، بهره ببرند از این منابعی که اختصاص پیدا کرده، این پول خودشان است، استفاده کنند، به هیچ وجه خانواده‌ای حذف نمی‌شود.

سوال: حالا چه در قالب طرح یسنا چه ارتقای امنیت غذایی این مدت زمان استفاده از این اعتبار افزوده چقدر است؟

عسگریان: در تمام این موارد یک ماه است، اما درمورد یسنا و امنیت غذایی کودکان، این تا دو ماه می‌تواند استفاده کند، در مورد کالابرگ یک ماه است، یعنی شما اگر خرید نکنید و اگر به ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خودتان خرید نکنید، ظرف یکماه آن ۲۰۰ هزار تومان شما، اعتبار شما از دست می‌رود، جدا، اما در مورد یسنا دو ماه فرصت است، در مورد امنیت غذایی کودکان دو ماه فرصت است.

سوال: یعنی دو ماه ذخیره می‌شود این مبلغ؟

عسگریان: بله ما الان هم که یک میلیون تومان اضافه برای خانوارهای دهک یک تا پنج شارژ می‌کنیم و ۶۰۰ هزار تومان هم اضافه، منظورم از اضافه این است که یک ماه جلوتر شارژ می‌شود، فرض کنید همین الان بنده یک کودک دارم که نیازمند تغذیه مضاعف است، ابتدای این ماه یعنی از پانزدهم ماه قبل یک میلیون تومان به حساب من به عنوان سرپرست خانوار شارژ شده، این محفوظ است یعنی روز سه شنبه یک میلیون تومان هم شارژ می‌کنیم به صورت اعتبار، یک میلیون تومان مربوط به ماه‌های آینده شان بود، برایش شارژش می‌کنیم.

سوال: زودتر دارید شارژ می‌کنید؟

عسگریان: زودتر، امکان دارد شما سوال بپرسید چرا؟ به نظر ما خیلی مهم است دانه‌های روغنی، خیلی مهم است و مبلغ شان هم بالاست، خانواده‌ها باید این فرصت را داشته باشند که این‌ها را بخرند، مطمئن هستم تبدیل به پوره کنند یا به صورت‌های مختلف، به کودک دلبندشان بدهند و استفاده کنند، یک ماه جلوتر این شارژ می‌شود، اما در مورد یسنا از سه شنبه به مدت یک ماه اگر استفاده نکنند ماه آینده هم باقی می‌ماند، اگر استفاده نکنند حذف می‌شود.

سوال: قیمت این سبدغذایی در سال ۱۴۰۱ ثابت شده دیگر، چون الان بعضی از اقلام هم افزایش قیمت داشتند یعنی مثلا هدف این است که از تورم خانواده‌ها را کسانی که مشمول هستند را در امان نگهداریم.

عسگریان: اساسا طرح حمایت از خانواده، طرحی بود که دارای چندتا رکن بود، رکن اولش این بود که قیمت‌ها کجا می‌خواهد ثابت بشود، در یک جا باید ثابت شود دیگر، همه قیمت ها، نه، یازده قلم، الان شده ۱۶ قلم، این قیمت‌ها را ما برمی داریم می‌رویم رو ۱۴۰۱ ثابت شان می‌کنیم، از اینجا هرچقدر مشمول بشود پرداخت می‌شود، این در مورد کالابرگ بود، اما در مورد طرح تغذیه کودکان و درمورد یسنا قیمت روز است، چون ما دیگر اعتبار تشویقی که دیگر نمی‌دهیم، یک میلیون تومان به حساب من واریز شده به عنوان سرپرست خانوار، من به قیمت روز می‌روم خرید می‌کنم، فقط تنها شرطی که دارد این که از این یازده قلم، یا ۱۶ قلم خریداری بشود، اما مشمول اعتبار تشویقی دیگر نمی‌شود.

سوال: اما نکته‌ای که هست عاقبت اصلا کلا طرح کالابرگ الکترونیکی است، چون باید در بودجه دیده بشود این طرح، الان تا آخر سال مشکلی نیست، ولی برای سال پیش رو طرح ادامه پیدا می‌کند؟ چه تمهیداتی دیده شده؟

عسگریان: به نظر من ادامه پیدا می‌کند، چون ما دربودجه و خود دولت دربودجه اش، بودجه موردنیاز طرح کالابرگ برای اینکه تداوم پیدا بکند تو ۱۴۰۳ را هم دیده، خب به صورت طبیعی به نظر من تا همین الان این اتفاق می‌افتد و ما در سال آینده هر سه تا طرح را داریم، طرح کالابرگ از هفت دهک افزایش پیدا نمی‌کند، ۶۱ میلیون نفر متوقف می‌مانند، طرح مورد کودکان است که نیازمند تغذیه مضاعف هستند، امنیت غذایی کودکان روی ۱۲۵ هزار نفر متوقف می‌شود، امیدوارم کودکی نباشد که، اما اگر کودکی را وزارت بهداشت شناسایی بکند، به این تعداد اضافه می‌شود، آنجا مدیریت طرح است، اینکه ببینیم طرح چقدر توانسته به صحت و سلامت کودکان کمک بکند، طرح یسنا در مورد مادران خیلی امیدوار هستم که هم تعداد افزایش پیدا بکند، هم استان‌ها افزایش پیدا بکنند و ما یک جامعیتی هم به این طرح بدهیم، این سه گانه طرح امنیت غذایی خانواده‌ها است که در سال پیش رو هم ادامه پیدا خواهد کرد و این قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مبنایش است از خانواده و جوانی حمایت بشود.

سوال: باز یک نکته‌ای که حالا خودم خیلی شنیدم مشمولان طرح کالابرگ می‌گویند ما خرید را انجام می‌دهیم به جای اینکه همان ماه کم بشود ازشان، مبلغی کم نمی‌شود و ماه‌های بعد این مبلغ ازشان کم می‌شود چنین چیزی وجود دارد؟

عسگریان: نه این طوری نیست، بالاخره امکان دارد آنجا مغایرتی وجود داشته، ماه بعد این مغایرت رفع شده، ببینید ما درواقع هر شب این اتفاق می‌افتد، این سامانه الان تقریبا به یک بلوغ قابل قبولی رسیده، شما وقتی یک خریدی را انجام می‌دهید این خرید به صورت اعتباری است، ساعت ۱۲ همان شب، ما با فروشنده‌ها کاملا صفر می‌کنیم.

سوال: کلا حالا ممکن است یک مشکلاتی در اصلا سامانه و این‌ها باشد؟

عسگریان: می‌خواستم همین را توضیح بدهم، امکان دارد مغایرت‌هایی ایجاد بشود، این مغایرت اگر خاطرتان باشد ابتدای طرح، بالای ۵ درصد بود، الان قطعا زیر یک درصد، زیر نیم درصد کاهش پیدا کرده، اما مغایرت هست، شما طرح شاپرک هم که یک طرح دیگر، طرح زیرساخت خرید ایرانیان محسوب می‌شود دارای مغایرت است، فرقش این است که تو شاپرک امکان دارد مغایرت‌ها مثلا ۴۸ ساعته، نمی‌دانم ۷۲ ساعته رفع بشود، ما مغایرت‌ها را آنلاین رفع می‌کنیم، به نفع مشتری است.

سوال: کسانی که با این مغایرت‌ها مواجه هستند چه باید بکنند؟

عسگریان: این تلفن، به تلفن بزنند، یعنی اگر شما تماس بگیرید، مغایرت‌ها رفع می‌شود، اگر مغایرت طولانی بود، یک مقداری متوقف می‌مانند

سوال: همین شماره تماس ۶۳۶۹؟

عسگریان: بله ۶۳۶۹، ما این سامانه تلفنی را این سامانه را حتما ارتقا می‌دهیم، مطمئن هستم در آینده، چون طرح یسنا هم اضافه شده، طرح تغذیه کودکان هم اضافه شده و این طرح‌ها همین طوری در حال گسترش هستند، تعداد حتما باید افزایش پیدا کند.

سوال: تماس بگیرند، چقدره رسیدگی می‌شود درواقع به مشکل شان؟

عسگریان: این الگوریتم برای این رسم شده در بدترین شرایط ۲۴ ساعته است، در بهترین شرایط آنلاین است، یعنی همان جا پاسخ داده بشود و پاسخ به گونه‌ای باشد که طرف اطلاعات موردنیازش گرفته باشد، اما اگر پاسخ نیازمند بررسی بیشتری باشد این الگوریتم‌ها تا ۲۴ ساعت به آن‌ها پاسخ می‌دهد، اگر ندهد، خطا شناسایی می‌شود، اگر خطا از یک تعدادی بالاتر برود حتما مدیران ارشد باید مداخله بکنند، الان فشار زیادی روی ما نیست، اگر طرح افزایش پیدا بکند به نظر من فشار افزایش پیدا می‌کند و ما باید قابلیت این را داشته باشیم تا ۳۰ تا ۵۰ هزار تلفن را در روز پاسخ بدهیم.

سوال: الان چقدر است؟

عسگریان: همانطوری که گفتم الان نزدیک مثلا سه تا پنج هزار تا را می‌توانند پاسخ بدهند در روز.

سوال: بعد این به روز رسانی اطلاعات دفعه بعد کی انجام خواهد شد؟

عسگریان: کدام اطلاعات؟

سوال: اطلاعات حالا همه درواقع افراد جامعه دیگر که ممکن است یک تغییراتی بخورد و برخی شامل بشوند دهک‌ها تغییر بکند، برخی مشمول طرح کالابرگ الکترونیک بشوند، برخی از شمول در بیایند، این اطلاعات کی به روزرسانی می‌شود؟

عسگریان: من یک ریتم بدهم با کار، ما بین دهک یک تا ۳ یک سری خدمات ارائه می‌دهیم، یک مرزی ایجاد می‌شود بین دهک سه و چهار، این می‌شود مرز اول، مرز دوم بین دهک هفت و هشت است، ما الان خدماتمان را داریم به دهک، یارانه را داریم به ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر پرداخت می‌کنیم تا دهک ۹ آن محفوظ است، اما سه تا مرز ایجاد شده، مرز اول بین سه و چهار است، بین هفت و هشت است، بین ۹ و ۱۰ است، اگر داده‌های ما دقیقا اعمال بشود بین این‌ها جابجایی‌هایی صورت می‌گیرد، اگر جابجایی صورت بگیرد مثلا فرض بکنید یک نفر در دهک هفت باشد، بعد به جای این اطلاعات جدید به گونه‌ای باشد که مثلا دهکش تغییر بکند، مثلا برود بالاتر، می‌رود دهک هشت، به او اطلاع رسانی می‌شود، اینجا دیگر این یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومان مشمول نمی‌شود، امکان دارد یک نفر دهک بالا بوده باشد، حرکت بکند بیاید دهک پایین تر، حتی بیاید دهک یک تا سه، به او اطلاع رسانی می‌شود، مشمول این اتفاقات یارانه‌ای حتما می‌شود.

سوال: به روزرسانی کی انجام می‌شود؟

عسگریان: به روزرسانی ما تا پایان سال این را انجام می‌دهیم با یک شیب و یک شیب قابل قبول.

سوال: آخرین به روز رسانی کی انجام شده؟

عسگریان: آخرین به روزرسانی ما مربوط به انتهای ۱۴۰۱ است.

سوال: پس الان واقعا نیاز هست دیگر؟

عسگریان: بله واقعا نیاز است.

سوال: یعنی انتهای ۱۴۰۲ هم می‌فرمایید یک به روز رسانی بشود؟

عسگریان: من الان بخواهم دقیق‌تر بگویم، بخواهیم تو این جلسه برای اولین بار دقیق بگویم کامل بگویم، ما اگر شروع بکنیم امسال، یک قسمتی از به روز رسانی، چون با شیب عمل کنیم یک قسمت از به روز رسانی یک به روز رسانی ۱۴۰۳، سعی می‌کنیم اگر هر تغییراتی که هستند تا خرداد ماه ۱۴۰۳ تکمیل شان بکنیم.

سوال: یعنی به روز رسانی از اواخر امسال شروع می‌کنید تا خرداد ماه ۱۴۰۳ دیگر تمام می‌شود.

عسگریان: اینجا خب امکان دارد شما بیایید بپرسید خب بالاخره یک عده‌ای اعتراض خواهند کرد، بله اعتراض می‌کنند اگر دهک یک نفر به طرف بالا گرایش پیدا بکند حتما اعتراض می‌کند، اگر به طرف پایین گرایش پیدا بکند که قاعدتا اعتراضی نیست، آن‌هایی که اعتراض می‌کنند فقط سامانه شما نیست، یک سازوکار بسیار مفصل در برنامه‌های بعد خدمت تان عرض خواهم کرد، سازوکار بسیار مفصلی را ما طراحی کردیم که به اعتراضات مردم به صورت‌های مختلف پاسخ داده بشود، هم از طریق سایت حمایت، هم از طریق مرکز تماس ما، هم اعتراضات حضوری، آن یک سامانه بزرگ گفت و گوی با مردم را شامل می‌شود که به راحتی یعنی با ایجاد این سامانه به راحتی می‌شود با مردم وارد گفتگو شد و به سوالاتشان پاسخ داده بشود.

سوال: این بار براساس دهک بندی خواهد بود؟ یا صدک بندی وارد مدار می‌شود؟

عسگریان: ما قطعا صدک بندی را انجام می‌دهیم.

سوال: تا کی آن هم؟

عسگریان: کامل است، الان صدک بندی ما کامل است، به خاطر این که اینکه مردم راحت اطلاعات را درک بکنند، کلیتش به آن‌ها می‌دهیم، می‌گوییم دهک بندی، امکان دارد دهک جنابعالی صدک شما مثلا فرض بکنید ۸۰ باشد، ۸۳ باشد، ما دیگر عوض اینکه به آقای آذری بقا بگوییم صدکت ۸۳ است، اختلاف بین ۸۱ و ۸۴ اینجا در هم بشود می‌گوییم اینجا دهک شما، دهک ۸ است، اما تحلیل ما صدکی انجام می‌شود، چون اگر قرار است بالاخره آن صدک‌های بالا اگر خاطرتان باشد تو دوره قبل ما حذف داشتیم، ۱۴۰۱ حذف داشتیم، حذف ما اول دهک ۱۰ بود، بعد آمدیم به صورت صدکی حذف کردیم، برای اینکه صدکی حذف می‌کردیم نیازمند بودیم که صدک بندی کنیم، الان صدک بندی ما خیلی دقیق‌تر است.

سوال: حالا اگر این اطلاعات جدید اعمال بشود به روزرسانی اطلاعات انجام بشود، می‌فرمایید که الان ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دارند یارانه دریافت می‌کنند، فکر می‌کنید در سرجمع این عدد چه تغییری به وجود بیاید؟

عسگریان: به نظرم هر کسی که وارد دهک ۱۰ بشود، مخصوصا آن صدک‌های پایینیش، بالاخره این یعنی اینکه استحقاق گرفتن یارانه را ندارد، حذف می‌شود.

سوال: خب این تغییرات فکر می‌کنید که معنادار باشد؟ یعنی چقدرباشد؟ درچه حدی باشد؟

عسگریان: بالاخره داده‌ها باید اعمال بشود، بگذاریم برای آن روزی که داده‌ها را اعمال می‌کنیم به نظرم می‌آید من نظر شخصی ام را می‌گویم از همین تریبون، به نظر من خیلی از این دهک ها، برخی از این دهک‌ها نسبت به دهک‌های پایینی می‌گویم، نبایستی یارانه بگیرند، چرا؟ چون منابع شان سرریز می‌شود رو دهک‌های پایینی، طرح هم از نظر قانونی از ابتدا همین بود، مخصوصا در مورد قانون جوانی جمعیت آنجا داشتیم، که سه دهک بالا باید حذف شوند، اما حالا قصد حذف را نداریم.

اخبار مرتبط
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟
شهروندان پیامک‌های جعلی با عناوین مشابه میزان یارانه معیشتی، ثبت نام و دریافت کالابرگ الکترونیک را نادیده بگیرند و هرگز بر روی لینک‌های آنها کلیک نکنند و در صورت دریافت پیامک حاوی لینک کالابرگ الکترونیکی و یا بسته معیشتی از طرف دوستان و افراد مورد اعتماد، بدانید که این پیامک نشان دهنده هک شدن و آلوده بودن تلفن همراه آنها به بدافزار بوده و دلیلی بر اصالت و تایید پیامک و لینک نیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها