جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

یارانه تشویقی این افراد در ۱۴۰۳ قطع نمی‌شود

03 دی 1402
یارانه تشویقی این افراد در ۱۴۰۳ قطع نمی‌شود

درحالی بیش از ۶ ماه از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سطح کشور می‌گذرد و خانوارهای دهک‌های یک تا هفت درآمدی در صورت خرید ۵۰ درصد از مبلغ یارانه خود از سبد غذایی تعریف شده، یارانه تشویقی ۱۲۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند که بنابر اعلام معاون وزیر کار و رفاه، اجرای این طرح در بودجه سال آینده نیز پیش‌بینی شده اما جامعه تحت پوشش آن از هفت دهک کنونی، افزایش نخواهد یافت.

به گزارش بانک اول به نقل از ایسنا، طرح کالابرگ الکترونیک که از خردادماه امسال به اجرا درآمد، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر که طبق نظر انستیتوی تغذیه ایران به تایید رسیده بود در سبد غذایی این طرح تعریف شد.

فاز اول اجرای این طرح به گونه‌ای بود که سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد، از امتیاز تشویقی آن بهره‌مند می‌شدند و اگر ۷۰ درصد مبلغ یارانه خود را از میان این ۱۱ قلم خریداری می‌کردند، مبلغ یارانه آنها ۲۰ درصد افزایش می‌یافت، اما در مرحله دوم، طرح کمی متفاوت بود به گونه‌ای که سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، از امتیاز تشویقی بهره‌مند شدند، با این تفاوت که شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار، خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه اعلام شد و درصورتی که سرپرستان خانوار این مبلغ از یارانه خود را از میان اقلام کالاهای اساسی خریداری می‌کردند، مشمول امتیاز تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می‌شدند.

به مرور این یارانه تشویقی گسترش یافت و تا دهک‌ هفت درآمدی را دربرگرفت؛ به عبارتی در صورتی که هفت دهک درآمدی ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری کنند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی خواهند شد؛ به بیانی دیگر با استفاده از این طرح، یارانه دهک‌های یک تا ۳ درآمدی به ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به ۴۲۰ هزارتومان افزایش یافته است.

علیرضا عسگریان، معاون رفاهی و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جدیدترین اظهارات خود درباره میزان استقبال مردم از طرح کالابرگ اظهار کرد: سه چهار ماه اول اجرا، میزان مشارکت در طرح کالابرگ، حدود ۱۰۰ هزار نفر در ماه بود اما در دو ماه اخیر حدود ۴ میلیون خانوار استقبال کردند یعنی با یک شیب تیز این میزان افزایش پیدا کرده به طوریکه در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از مردم در طرح کالابرگ مشارکت دارند و از آن استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه خانواری که یارانه دریافت می‌کند چنانچه مادر شیرده دهک اول داشته باشد و یا کودک دچار سوءتغذیه شناسایی شده، علاوه بر یارانه، حساب آنها بابت طرح امنیت غذایی مادر و همچنین کودک نیز جداگانه شارژ می‌شود و این در حالیست که مشمول یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی در صورت خرید کالا با پول یارانه هم می‌شوند، گفت: این یک بسته کامل خانوادگی است برای حمایت از خانواده‌ها و اجرای قوانین جوانی جمعیت.

معاون وزیر رفاه درخصوص تمهیدات دولت برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سال آینده نیز گفت: به نظر من این طرح در سال ۱۴۰۳ هم ادامه پیدا می‌کند، چون در بودجه ۱۴۰۳ هم لحاظ شده است. در سال آینده هر سه تا طرح را داریم (کالابرگ، امنیت غذایی مادران شیرده و همچنین کودکان)؛ البته طرح کالابرگ از هفت دهک افزایش پیدا نمی‌کند و روی ۶۱ میلیون نفر(جامعه تحت پوشش کنونی) متوقف می‌ماند.

اخبار مرتبط
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟
شهروندان پیامک‌های جعلی با عناوین مشابه میزان یارانه معیشتی، ثبت نام و دریافت کالابرگ الکترونیک را نادیده بگیرند و هرگز بر روی لینک‌های آنها کلیک نکنند و در صورت دریافت پیامک حاوی لینک کالابرگ الکترونیکی و یا بسته معیشتی از طرف دوستان و افراد مورد اعتماد، بدانید که این پیامک نشان دهنده هک شدن و آلوده بودن تلفن همراه آنها به بدافزار بوده و دلیلی بر اصالت و تایید پیامک و لینک نیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات