یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

راهکارهای طب سنتی برای پایین‌ آوردن فشارخون

04 دی 1402
راهکارهای طب سنتی برای پایین‌ آوردن فشارخون

یکی از عوامل اثرگذار در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، پرفشاری خون شناخته می‌شود و این درحالی است که حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور به بیماری پرفشاری خون مبتلا هستند اما نیمی از این افراد از ابتلای خود به بیماری پرفشاری خون بی‌اطلاع هستند.

به گزارش بانک اول ، همچنین گفته می‌شود که حتی ۵۰ درصد کسانی که از پرفشاری خون خود مطلع هستند هم دارو مصرف می‌کنند و بیماری در کمتر از ۵۰ درصد این افراد تحت کنترل است.

مراجعه به پزشک، شناخت بیماری و راه‌های کنترل آن بسیار مهم است اما در کنار مصرف دارو می‌توان روش‌های تغذیه‌ای که طب سنتی بر آنها تاکید کرده است را نیز دنبال کرد تا بتوان با این راهکارهای ساده هم پر فشاری خون را کنترل کرد.

اولین اقدام مفید در زمان افزایش فشارخون، پاشویه با آب یا مخلوط آبغوره و آب از زانو به پایین است.

در منابع طب ایرانی امتلاء و پُری بدن از مواد و یا خشکی رگ‌ها و کاهش قابلیت ارتجاعی آن عامل پرفشاری خون شناخته شده است. از این رو کاهش دادن میزان غذا و مصرف غذاهای مزوره (غذاهای شکم پرکن که چاق کننده نیستند) نظیر کرفس، کنگر، هویج، زیتون، لوبیا، گشنیز، جعفری و لیموترش در غذاها مفید است.

از سوی دیگر روغن‌مالی بدن با روغن زیتون تازه یا روغن بادام شیرین در افراد لاغر و خشک مزاج می‌تواند کمک کننده باشد. برخی گیاهان نظیر سیر، قره قاط، سرخ ولیک و ریشه گزنه نیز اثر کاهنده فشارخون دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

بنابر اعلام دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، در صورتی که از داروهای دیگر هم استفاده می‌کنید هنگام استفاده از گیاهان برای کاهش فشارخون با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

اخبار مرتبط
همه از مفید بودن میوه‌ها برای بدن آگاه هستیم. اما آیا می‌دانستید پوست میوه‌ها حتی از گوشت آنها سالم‌ترند؟
در این مطلب با تکیه بر تحقیقات معتبر، به سه اقدام ساده برای افزایش طول عمر مفید اشاره می‌شود.
ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شود
همه می‌دانیم که شکر چقدر برای ما ضرر دارد. اما اعتیاد به آن طوری است که به سختی می‌توانیم ترکش کنیم. به‌نظر می‌رسد به‌جای ترک شکر، باید جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنیم. اما چه جایگزین‌هایی؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها