شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

توصیه مهم به سهامداران عدالت / برای حل این مشکل به سجام بروید

05 دی 1402
توصیه مهم به سهامداران عدالت / برای حل این مشکل به سجام بروید

باغستانی توضیح داد: سهامدارانی که در ارتباط با سهام عدالت خود از مشکل شماره شبای نامعتبر رنج می‌برند، می‌توانند از طریق ثبت نام یا به‌روزرسانی اطلاعات بانکی خود در سامانه الکترونیکی سجام، خود را برای دریافت سود سهام در دوره‌های آینده واجد شرایط کنند.

احمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، اعلام کرد که به دنبال استقبال گسترده سهامداران، تعداد ثبت‌نام‌ها در پورتال جامع اطلاعات مشتریان، معروف به «سجام»، از مرز ۴۵ میلیون نفر گذشته است. وی افزود که بر اساس آمارها، ثبت‌نام در سجام در فصل پاییز امسال به نسبت زمان مشابه در فصل پیشین، دو برابر افزایش یافته و در همین فصل، بیش از ۴۰۰ هزار سهامدار جدید در این سامانه ثبت‌نام نموده‌اند.

وی با بیان اینکه زمان‌بندی انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث نیز افزایش یافته است، گفت: سامانه «میراث» برای وراث متوفیان سال‌های ۱۳۸۴ تا ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ سهام عدالت بازگشایی شده تا فرایند انتقال سهام به آن‌ها تسریع یابد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی تاکید کرد: تمامی فرایند ثبت نام در سامانه «میراث» در شعب شرکت‌های کارگزاری و بانک‌های منتخب رایگان بوده و وراث نیازی به پرداخت وجه ندارند.

بروز رسانی اطلاعات خود در سامانه «سجام»

وی درباره آخرین آمار واریز سود سهام عدالت گفت: بیش از یک میلیون سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شماره شبای معتبر روبرو هستند که این افراد می‌توانند با ثبت نام و یا بروز رسانی اطلاعات خود در سامانه «سجام» در فرایند دریافت سود در دوره‌های بعدی قرار گیرند.

وی در خصوص زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت افزود: سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی مکاتبات و مذاکرات لازم را برای دریافت کل سود از شرکت‌های سرمایه پذیر انجام خواهد داد تا بتوانیم تا پایان سال باقیمانده سود این گروه از سهامداران را نیز دریافت و به حساب آن‌ها واریز کنیم.

بر اساس آخرین اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند که یکی از وراث متوفیان سهام عدالت می‌تواند با مراجعه به ۶۰۰۰ شعبه دفاتر شرکت‌های کارگزاری یا بانک‌های منتخب (بانک ملی، ملت، پارسیان و تجارت) فرایند انتقال سهام را انجام دهد.

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت، یک برنامه اقتصادی به‌منظور توزیع عادلانه‌تر ثروت است که در سال ۱۳۸۵ در کشور ایران آغاز شد. این برنامه به موجب آن، بخشی از سهام دولتی برخی شرکت‌های بزرگ دولتی به شهروندان از طریق سهام عدالت واگذار شد. هدف از این برنامه، توزیع بهره‌وری اقتصادی و درآمدهای حاصل از این سهام بین جمعیت گسترده‌ای از افراد، به خصوص قشر کم‌درآمد جامعه، و ایجاد حس مشارکت اقتصادی بود.

به افرادی که در این برنامه ثبت‌نام کردند، "مشمولان سهام عدالت" گفته می‌شود و این سهام قابل معامله در بورس تا سال‌ها نبود، اما با تغییراتی که به مرور زمان اعمال شد، سهامداران توانستند تحت شرایط خاصی از مزایای آن بهره‌مند شوند و در نهایت در سال ۱۳۹۹ امکان معامله سهام عدالت در بورس فراهم شد. انتقال سهام به وراث سهامداران متوفی نیز جزئی از فرآیندهای مدیریت این سهام به‌شمار می‌رود.

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

جاماندگان سهام عدالت به افرادی اطلاق می‌شود که در زمان اجرای برنامه توزیع سهام عدالت در ایران و در بازه‌ی زمانی معینی که دولت امکان ثبت‌نام در این طرح را فراهم کرده بود، به هر دلیلی موفق به ثبت‌نام و دریافت سهام عدالت نشدند. این افراد ممکن است به دلایل مختلفی همچون عدم آگاهی از طرح، عدم دسترسی به امکانات لازم جهت ثبت‌نام، یا شرایط شخصی که ثبت‌نام را برای آن‌ها ممکن نمی‌ساخت، از این برنامه بازمانده باشند.

در سال‌های اخیر، بحث‌هایی در مورد چگونگی شناسایی و واگذاری سهام عدالت به این افراد و همچنین ایجاد فرصتی برای شرکت در این طرح مطرح شده و دولت ایران برنامه‌هایی را برای پوشش این قشر از جامعه در نظر گرفته است. اما تا زمان امروزه، جزئیات دقیق و مکانیسم دقیق اجرای این ایده مشخص نیست و منتظر تصمیمات و اقدامات بیشتر مسئولان مربوطه است.

سود سهام عدالت بر چه اساسی است؟

سود سهام عدالت بر اساس عملکرد مالی شرکت‌هایی که در بسته‌های سهام عدالت وجود دارند محاسبه می‌شود. این شرکت‌ها در صنایع مختلفی مانند بانکداری، خودروسازی، پتروشیمی، فلزات اساسی، مخابرات و ... فعالیت می‌کنند. در انتهای هر سال مالی، این شرکت‌ها بر اساس عملکرد خود و سودی که کسب کرده‌اند، مبلغی را به عنوان سود تقسیم می‌کنند.

سپس، سود تقسیمی به تناسب درصد سهامی که هر فرد در اختیار دارد بین سهام‌داران توزیع می‌شود. این سود می‌تواند به صورت نقدی یا از طریق افزایش سرمایه و افزایش تعداد سهام ارائه شود. سود نقدی به حساب بانکی سهامداران واریز و سود سهام از طریق افزایش تعداد سهام در حساب سهام عدالت آنها نمایان می‌شود. توجه داشته باشید که دریافت سود سهام عدالت ممکن است به چندین فاکتور از جمله سیاست‌های دولتی، وضعیت اقتصادی شرکت‌ها و اقتصاد کشور بستگی داشته باشد.

اخبار مرتبط
سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.
مرحله سوم سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ که ناشی از قصور هشت شرکت در واریز سود مرحله‌ی دوم سال گذشته بود قرار است خرداد ۱۴۰۳ پرداخت شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها