جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

اولین شکایت یک رسانه از هوش مصنوعی

07 دی 1402
اولین شکایت یک رسانه از هوش مصنوعی

روزنامه نیویورک تایمز از شرکت‌های اوپن‌ای‌آی(OpenAI) و مایکروسافت به دلیل کپی‌برداری از محتوای آن توسط هوش مصنوعی توسعه یافته توسط این شرکت‌ها شکایت کرده است. این اولین شکایتی است که این دو نام برجسته در صنعت هوش مصنوعی را مورد هدف قرار می‌دهد.

به گزارش بانک اول، روزنامه نیویورک تایمز شکایتی علیه شرکت‌های اوپن‌ای‌آی و مایکروسافت تنظیم کرده و آنها را متهم کرده است که بدون اجازه از مقالات آن برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی خود استفاده می‌کنند.

نیویورک تایمز ادعا می‌کند که فناوری هوش مصنوعی این شرکت‌ها که خدماتی مانند چت‌بات‌های ChatGPT و بینگ را تقویت می‌کند، میلیون‌ها داستان و مقاله آن را کپی کرده و اکنون با روزنامه‌نگاری آن رقابت می‌کند.

یک دعوای حقوقی که مدت‌ها در راه بود

این شکایت بخشی از یک نبرد حقوقی گسترده‌تر است که مدت‌ها با استفاده از محتوای آنلاین برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ و سیستم‌های هوش مصنوعی که می‌توانند متون زبان طبیعی تولید کنند، در جریان بود. بسیاری از تولیدکنندگان محتوا، مانند بازیگران، نویسندگان و روزنامه‌نگاران از این می‌ترسند که هوش مصنوعی از آثار آنها برای ایجاد محصولات یا خدمات، بدون پرداخت هزینه استفاده کند.

شکایت تایمز اولین موردی است که اوپن‌ای‌آی و مایکروسافت، دو نام برجسته در صنعت هوش مصنوعی را مورد هدف قرار می‌دهد. مایکروسافت در اوپن‌ای‌آی سهام دارد و قراردادی چند میلیارد دلاری برای استفاده از فناوری آن منعقد کرده است.

نیویورک تایمز ادعا می‌کند که مسئولیت دارد به خوانندگان خود اطلاع دهد، اما استفاده غیرقانونی اوپن‌ای‌آی و مایکروسافت از کار نیویورک تایمز برای ایجاد محصولات هوش مصنوعی که با آن رقابت می‌کنند، توانایی این رسانه برای ارائه خدمات را به خطر می‌اندازد.

نیویورک تایمز می‌گوید که این شرکت‌ها از منابع دیگری نیز استفاده کرده‌اند، اما توجه ویژه‌ای به محتوای تایمز داشته‌اند و سعی کرده‌اند از سرمایه‌گذاری عظیم تایمز در روزنامه‌نگاری خود با استفاده از آن برای ایجاد محصولات جایگزین بدون مجوز یا پرداخت هزینه استفاده کنند.

میلیاردها دلار خسارت

در این دادخواست مشخص نشده است که نیویورک تایمز به دنبال چه مقدار غرامت گرفتن از این غول‌های فناوری است، اما به نظر می‌رسد آنها را مسئول میلیاردها دلار خسارت بداند.

نیویورک تایمز می‌گوید ربات گفتگوگر ChatGPT و دیگر مدل‌های زبان بزرگ با تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها که اغلب به صورت آنلاین در دسترس هستند، یاد می‌گیرند و ادعا می‌کند که میلیون‌ها مقاله منتشر شده توسط نیویورک تایمز بدون مجوز برای هوشمندتر کردن ChatGPT استفاده شده است و این ابزار اکنون به عنوان یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد با این روزنامه رقابت می‌کند.

این روزنامه ادعا می‌کند که وقتی در مورد رویدادهای جاری از ChatGPT سؤال می‌شود، گاهی اوقات گزیده‌هایی از مقالات نیویورک تایمز را بیان می‌کند که بدون پرداخت هزینه اشتراک قابل دسترسی نیستند.

بر اساس این دادخواست، خوانندگان این روزنامه می‌توانند به محتوای نیویورک تایمز بدون پرداخت هزینه دسترسی داشته باشند، به این معنی که نیویورک تایمز درآمد اشتراک و کلیک‌های تبلیغاتی افرادی که از وب‌سایت آن بازدید می‌کنند را از دست می‌دهد.

همچنین موتور جستجوی بینگ(Bing) را مثال می‌زند که دارای برخی ویژگی‌های ارائه شده توسط ChatGPT است که نتایجی را از یک وب‌سایت متعلق به نیویورک تایمز بدون پیوند به مقاله یا شامل پیوندهای ارجاعی که برای ایجاد درآمد استفاده می‌کند، تولید می‌کند. این دادخواست می‌گوید که این راه دیگری برای محروم کردن تایمز از درآمدهاست.

بیانیه اوپن‌ای‌آی

سخنگوی شرکت اوپن‌ای‌آی در بیانیه‌ای گفت که این شرکت به حقوق سازندگان محتوا احترام می‌گذارد و متعهد است که با آنها همکاری کند تا به آنها کمک کند از فناوری و مدل‌های درآمدی جدید بهره‌مند شوند.

وی افزود: مکالمه‌های جاری ما با نیویورک تایمز سازنده بوده و به‌طور سازنده پیش می‌رود، بنابراین ما از این دادخواست شگفت‌زده و ناامید هستیم. ما امیدواریم که مانند بسیاری از ناشران دیگر، راه سودمندی برای همکاری با یکدیگر پیدا کنیم.

اتهام آموزش هوش مصنوعی با اطلاعات نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز همچنین ادعا می‌کند که مجموعه داده‌های مورد استفاده برای آموزش جدیدترین مدل‌های زبان بزرگ اوپن‌ای‌آی که ابزارهای هوش مصنوعی آن را تقویت می‌کنند، احتمالاً از میلیون‌ها اثر متعلق به این روزنامه استفاده کرده‌اند.

تایمز ادعا می‌کند همانطور که در نمونه‌های زیادی نشان داده شده است، از آنجایی که ابزارهای هوش مصنوعی بر روی محتوای آن آموزش دیده‌اند، می‌توانند خروجی‌هایی تولید کنند که محتوای این روزنامه را کلمه به کلمه بازگو می‌کند، آن را خلاصه می‌کند و سبک بیانی آن را تقلید می‌کند.

در این دادخواست آمده است این ابزارها همچنین به اشتباه اطلاعات نادرست را به نیویورک تایمز نسبت می‌دهند.

این رسانه همچنین ادعا می‌کند که موتور جستجوی هوش مصنوعی بینگ متعلق به شرکت مایکروسافت که اوایل سال جاری با فناوری اوپن‌ای‌آی ارتقا یافت، محتوای این روزنامه را کپی برداری و دسته‌بندی می‌کند تا پاسخ‌های طولانی‌تر و دقیق‌تری نسبت به موتورهای جستجوی سنتی تولید کند.

در این دادخواست آمده است: هوش مصنوعی این شرکت‌ها با ارائه محتوای تایمز بدون اجازه ما، رابطه تایمز با خوانندگانش را تضعیف می‌کند و به آن و آسیب می‌رساند. ضمن این که تایمز را از هزینه‌های اشتراک، اعطای مجوز، تبلیغات و درآمدهای وابسته محروم می‌کند.

مقاومت در مقابل هوش مصنوعی

در این میان برخی خبرگزاری‌ها و تولید کنندگان محتوای آنلاین، کدی را به وب‌سایت‌های خود اضافه کرده‌اند تا از دسترسی خزنده هوش مصنوعی به محتوای خود جلوگیری کنند.

همچنین در دیگر دعاوی مرتبط امسال، یک کمدین به نام سارا سیلورمن و دو نویسنده دیگر از متا و اوپن‌ای‌آی در ماه ژوئیه شکایت کردند و مدعی شدند که مدل‌های زبان هوش مصنوعی این شرکت‌ها بدون رضایت یا آگاهی آنها با کتاب‌های آنها آموزش دیده‌اند. هیچ یک از این دو شرکت در مورد این شکایت اظهار نظر نکرده‌اند. ضمن این که یک قاضی اکثر ادعاهای آنها را در ماه نوامبر رد کرد.

همچنین گروهی از نویسندگان داستانی مشهور در ماه سپتامبر یک شکایت دسته جمعی جداگانه علیه اوپن‌ای‌آی ثبت کردند و ادعا کردند که فناوری این شرکت به طور غیرقانونی از آثار دارای حق چاپ آنها استفاده می‌کند.

آنها ادعا می‌کنند که ابزارهای هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی می‌توانند متن‌هایی را تولید کنند که به طور قابل ملاحظه‌ای شبیه آثار اصلی آنها هستند و این موجب تضییع حقوق آنها می‌شود و به شهرت آن‌ها لطمه می‌زند. آنها به دنبال دریافت خسارت و دستوری برای جلوگیری از استفاده اوپن‌ای‌آی از آثار خود هستند.

اخبار مرتبط
بسیار در مورد تکامل باورنکردنی هوش مصنوعی از نظر عملکرد آن در برابر انسان صحبت می‌شود. تقریباً در سراسر جهان، هوش مصنوعی در طیف وسیعی از وظایف مبتنی بر عملکرد از انسان پیشی گرفته است که نیاز به توسعه معیارهای جدید و چالش برانگیزتر دارد. مسلماً این درجه از توسعه را می‌توان با برچسب «خوب» طبقه‌بندی کرد، اما این گزارش به روی دیگر سکه در مورد تکامل سریع هوش مصنوعی می‌پردازد.
ویژگی‌های مختلف جمنای رایگان مانند پردازش تصاویر و تولید متن در Gemini Advanced پیشرفته‌تر و جامع‌تر می‌شوند و تجربه‌ی استفاده از هوش مصنوعی چندوجهی با قابلیت‌های پیشرفته را به کاربر منتقل می‌کنند.
تحلیل نقش هوش مصنوعی در پیش‌بینی و مدل‌سازی تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر سیاره زمین در رویدادهای شدید آب‌وهوایی از اهمیت بالایی برخوردار است. هوش مصنوعی از شبکه‌های مختلف استفاده می‌کند که بر روی پیش‌بینی‌های آب‌وهوای جهانی آموزش ببیند تا مشکلات را در مدل‌های آب‌وهوای فعلی تصحیح کنند.
روزنامه دیلی میل در مصاحبه با کارشناسان هوش مصنوعی و روسای شرکت‌های مربوط به فناوری‌های هوش مصنوعی نوشته است که ممکن است در سال‌های آینده مشاغل زیر منقرض شوند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها