پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

رسید کارت به کارت جعلی را چگونه شناسایی کنیم؟ ۶ نکته

10 دی 1402
رسید کارت به کارت جعلی را چگونه شناسایی کنیم؟ ۶ نکته

رسید کارت به کارت جعلی به معنای اسناد کاذب یا تقلبی هستند که به نظر می‌رسد مبلغی از یک کارت به کارت برای انتقال وجه به حساب دیگری پرداخت شده باشد، در حالی که در واقع هیچ وجهی انتقال نیافته است.

به گزارش بانک اول به تازگی در میان فعالان کسب و کارهای اینستاگرامی مساله برخورد با رسید‌های جعلی به وفور دیده می‌شود.

این نوع تقلب در معاملات مالی بسیار شایع است و افراد ناپسند تلاش می‌کنند تا با استفاده از این روش به اموال دیگران دسترسی پیدا کنند. مساله‌ای که باعث هشدارهای پلیس فتا نیز شده است.

براساس اعلام پلیس فتا، مجرمان سایبری این حوزه با طراحی و نصب اپلیکشن رسید ساز جعلی، در ابتدا از طریق برنامه‌های واقعی پرداخت آنلاین شماره کارت اعلامی از سوی فرد فروشنده را مورد بررسی قرار می‌دهند و با به دست آوردن نام صاحب حساب به کمک اپلیکیش رسیدساز، فرآیند صدور رسید جعلی پرداخت را تکمیل کرده و پس از آن با ارائه به فرد فروشنده به دلیل شباهت با رسیدهای واقعی پرداخت، اعتماد وی را جلب و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

 پلیس فتا اعلام کرده: «به فروشندگانی که قصد فروش کالا و ارائه خدمات چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی را دارند توصیه می‌شود جهت جلوگیری از این نوع کلاهبرداری حتما پیامک حساب بانکی خود را فعال کرده و پس از واریز وجه صرفا به ارائه رسید پرداخت اعتماد نکرده و حساب بانکی خود را بررسی کنند.»

رسید کارت به کارت جعلی چگونه ساخته می‌شود؟

معمولا رسید کارت به کارت جعلی در ربات‌های تلگرامی ساخته می‌شوند که براساس آن یک طرح یا تمپلیت یکسان دارند و با جعل تصویر نهایی کارت به کارت بانک‌ها و جایگذاری اطلاعات صادرکننده و دریافت کننده، به یک فایل خروجی می‌رسند.

رسید کارت به کارت جعلی
نمونه یک رسید کارت به کارت جعلی که در آن آدرس یک بات تلگرامی درج شده است و به جای کد ارجاع عبارت «شماره ارجاع» درج شده است.

چگونه شناسایی کنیم؟

شناسایی رسید کارت به کارت جعلی می‌تواند به وسیله اقدامات زیر انجام شود:

۱. بررسی اطلاعات فیش

اطلاعاتی که روی فیش نوشته شده، مانند شماره کارت و حساب مبدأ و مقصد، تاریخ و مبلغ انتقال، بررسی شود. اگر اطلاعات به طور نامناسب و یا ناسازگار نوشته شده باشند، احتمال تقلب افزایش می‌یابد.

۲. بررسی حساب بانکی و فعال بودن پیامک حساب

در حال حاضر در انتقال‌های کارت به کارت انتقال وجه در لحظه انجام می‌شود. با بررسی حساب بانکی مقصد، اطمینان حاصل شود که واقعاً وجه انتقال یافته است یا خیر.

همچنین در انتقال‌های ساتنا و پایا تا زمان سیکل تسویه و قرار گرفتن وجه در حساب شما، از انجام مراودات مالی خودداری کنید.

همچنین در نظر داشته باشید، در حال حاضر اکثر همراه بانک های فعال بانک‌های ایرانی دارای منوهای گردش حساب یا ۱۰ گردش آخر کارت یا حساب هستند.

۳. تأیید از فرستنده

در صورت انتقال وجه به درخواست فردی، تأیید از فرستنده جهت اطمینان از صحت تراکنش انجام شود.

۴. بررسی مکان و زمان

بررسی محل انجام تراکنش و تطابق آن با موقعیت واقعی و معمول فردی که وجه را انتقال داده است، اهمیت دارد.

۵. استفاده از ابزارهای امنیتی

برخی ابزارها و نرم‌افزارها می‌توانند به شما کمک کنند تا رسید کارت به کارت جعلی را شناسایی کنید. مثلاً اپلیکیشن‌های موبایلی بانک‌ها ممکن است امکان اسکن فیش و اطلاعات مرتبط را داشته باشند.

۶. توجه به اطلاعات تراکنش

اطلاعاتی مانند IP آدرس، مرورگر مورد استفاده و دستگاه انجام تراکنش را بررسی کنید تا همخوانی داشته باشد.

۷. اسکرین شات دریافت کنید

در موارد مشکوک می‌توانید از فرد ارسال کننده درخواست کنید، اسکرین شات کامل از رسید یا فضای همراه بانک ارسال کند.

در نهایت، آگاهی از روش‌های تقلبی و پیشرفته‌تری که تقلب‌گران استفاده می‌کنند و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های امنیتی جهت تأیید اطلاعات تراکنش‌ها، به شما کمک می‌کند تا از این نوع تقلبات جلوگیری کنید. همچنین، در صورت مشکوک بودن به یک تراکنش، می‌توانید با بانک خود تماس بگیرید تا تأیید و صحت آن را بررسی کنید.

اخبار مرتبط
وی با اشاره به این که طرح سراسری باانرژی از ابتدای خرداد تا پایان شهریور اجرا خواهد شد، گفت: مشترکان تجاری و خانگی می‌توانند با کاهش مصرف برق به‌صورت هفتگی طی ۲۱ هفته اجرای این پویش، امتیاز دریافت کرده و از جوایز متعدد و ارزنده پیش‌بینی‌شده در این پویش بهره‌مند شوند.
سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه وزارت آموزش‌وپرورش کسری مزمن معلم دارد ادامه داد: با توجه به اینکه حداقل ۷۲ هزار معلم ماده ۲۸ را استخدام می‌کنیم اما نیاز واقعی حدود سه برابر این تعداد است که دو برابر باقی مانده(کسری معلم) از طریق جذب شاغلان، بازنشستگان و اضافه تدریس معلمان صورت می گیرد.
یکی از اقداماتی که امسال به صورت ویژه از همین الان شروع کرده‌ایم و داریم روی آن کار می‌کنیم، این است که ما بیکاران را با کد ملی شناسایی می کنیم، یعنی قبل از اینکه اصلاً بیکار خودش اعلام بکند یا مراجعه به زیرساخت‌های مختلف به سامانه‌ها و یا ادارات و مراجعه حضوری بکند شناسایی می کنیم.
در دولت سیزدهم اضافه برداشت نه به صورت جداگانه بلکه به صورت شبکه‌­ای وجود دارد. ما در کل شبکه بانکی شاهد کمبود ذخایر هستیم. این کمبود ذخایر که منجر به اضافه‌­برداشت می ­شود، علل سیاستی دارد. اتفاقی که باعث کمبود ذخایر و به دنبال آن اضافه‌­برداشت و افزایش پایه پولی شد، مطرح شدن بحث حساب واحد خزانه بود برای اینکه شفافیت دولت روی حساب­‌های خودش بیشتر شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها