جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

کلاه هوش مصنوعی

11 دی 1402
کلاه هوش مصنوعی

پژوهشگران استرالیایی می‌گویند فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند افکار انسان را از طریق پوشیدن یک کلاه مخصوص به متن تبدیل کند.

به گزارش  بانک اول  این فناوری که «د ویو» (De Wave) نام دارد، امواج مغزی افراد را از طریق الکتروانسفالوگرام ثبت و آن‌ها را به شکل متنی رمزگشایی می‌کند.

به گفته دانشمندان، پیشرفت‌های بیشتر این فناوری در آینده می‌تواند به بیماران آسیب‌دیده از سکته مغزی و فلج کمک کند تا بتوانند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و حتی هدایت ماشین‌هایی مانند بازو‌های بیونیک یا ربات‌ها را برعهده بگیرند.

چین تنگ لین، دانشمند علوم رایانه‌ای از دانشگاه فناوری سیدنی، می‌گوید این پژوهش، امواج الکتروانسفالوگرافی را به‌طور مستقیم به زبان تبدیل می‌کند و پیشرفت قابل‌توجهی در این زمینه محسوب می‌شود.

اگرچه «د ویو» برمبنای مجموعه معیار‌های تعریف‌شده برای دقت، تنها به ۴۰درصد دست پیدا کرده، اما این میزان در مقایسه با استاندارد پیشین برای ترجمه امواج مغزی ۳درصد بهبود یافته است.

دانشمندان می‌گویند هدف آن‌‌ها بهبود دقت این فناوری تا حدود ۹۰ درصد است و به‌عبارت‌دیگر، رسیدن به میزانی که نرم‌افزارهای تشخیص گفتار و تبدیل صوت به متن، کار می‌کنند.

روش‌های دیگر ترجمه امواج مغزی به زبان، در عمل پیچیده‌تر از این‌ها است و در آن‌ روش‌ها به جراحی‌های تهاجمی برای کاشت الکترود‌ها یا دستگاه‌های ام‌آر‌ای (MRI) بزرگ و گران‌قیمت نیاز است. این باعث می‌شود که روش‌های دیگر برای استفاده و کاربرد روزمره عملی نباشند.

به گفته لین، این نخستین باری است که روش‌های کدگذاری مجزا در فرایند ترجمه مغز به متن ترکیب می‌شود. به گفته او، ادغام این شیوه با مدل‌های زبان بزرگ، مرز‌های جدیدی را در علوم اعصاب و هوش مصنوعی باز می‌کند.

لین و تیم تحقیقاتی او از مدل‌های زبان آموزش‌دیده بهره گرفتند که ترکیبی از سیستمی به نام برت با جی‌پی‌تی بود. آن‌ها این مدل را بر روی مجموعه داده‌های موجود در افرادی که ردیابی چشم و فعالیت مغز آن‌ها را پیش‌ازاین حین خواندن متن ثبت کرده بودند، آزمایش کردند.

این روش به سیستم کمک کرد تا بیاموزد الگو‌های موج مغزی را با کلمات تطبیق دهد. مسئله بر سر این است که وقتی چشم فرد از یک کلمه به کلمه دیگر می‌رود، مغز او در زمان پردازش هر کلمه درنگ کوتاهی می‌کند. ترجمه امواج خام الکتروانسفالوگرام به کلمات، بدون ردیابی چشم، انجام این کار را دشوار‌تر می‌کند.

مسئله بعدی این است که مغز افراد مختلف فاصله میان کلمات را به یک شیوه پردازش نمی‌کند و این همان جایی است که هوش مصنوعی نقش خود را در فناوری جدید یادشده ایفا می‌کند.

درواقع، پژوهشگران توانستند هوش مصنوعی را با داده‌های مدل‌های زبانی مثل جی‌پی‌تی آموزش دهند تا بتواند فاصله میان کلمات را تشخیص دهد و امواج مغزی را به کلمات موردنظر ترجمه کند.

البته این فناوری هنوز در تشخیص کلمات مشکلاتی دارد و برای نمونه کلمه‌ای همچون «مرد» را با «نویسنده» اشتباه می‌گیرد. دانشمندان می‌گویند دلیل این امر آن است که وقتی مغز این واژگان را پردازش می‌کند، ممکن است الگو‌های موج مغزی مشابهی تولید شده باشد. اما این مدل به‌رغم چالش‌ها توانسته است نتایج معناداری را به دست آورد.

به گفته دانشمندان، این پژوهش از فناوری‌های پیشین قابل‌اطمینان‌تر است، چراکه آن‌ها تنها بر روی نمونه‌های بسیار کوچکی آزمایش شده بودند.

پژوهشگران می‌گویند که هنوز راه زیادی برای پیشرفت این فناوری در پیش است و سیگنال‌ها در حال حاضر در مقایسه با الکترودهای کاشته‌شده در مغز نسبتا پرسر‌و‌صدا محسوب می‌شوند.

به گفته دانشمندان، ترجمه افکار به‌صورت مستقیم از مغز، پیشرفت بزرگ و درعین‌حال چالش‌برانگیزی است و با در نظر گرفتن پیشرفت‌های سریع در مدل‌هایی نظیر چت‌ جی‌پی‌تی باید به روش‌های رمزگذاری مشابه توجه بیشتری داشت. این پژوهش که جزئیات آن در همایش «NeurIPS 2023» ارائه‌شده، در پایگاه‌ داده‌های آرکایو در دسترس است.

اخبار مرتبط
بسیار در مورد تکامل باورنکردنی هوش مصنوعی از نظر عملکرد آن در برابر انسان صحبت می‌شود. تقریباً در سراسر جهان، هوش مصنوعی در طیف وسیعی از وظایف مبتنی بر عملکرد از انسان پیشی گرفته است که نیاز به توسعه معیارهای جدید و چالش برانگیزتر دارد. مسلماً این درجه از توسعه را می‌توان با برچسب «خوب» طبقه‌بندی کرد، اما این گزارش به روی دیگر سکه در مورد تکامل سریع هوش مصنوعی می‌پردازد.
ویژگی‌های مختلف جمنای رایگان مانند پردازش تصاویر و تولید متن در Gemini Advanced پیشرفته‌تر و جامع‌تر می‌شوند و تجربه‌ی استفاده از هوش مصنوعی چندوجهی با قابلیت‌های پیشرفته را به کاربر منتقل می‌کنند.
تحلیل نقش هوش مصنوعی در پیش‌بینی و مدل‌سازی تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر سیاره زمین در رویدادهای شدید آب‌وهوایی از اهمیت بالایی برخوردار است. هوش مصنوعی از شبکه‌های مختلف استفاده می‌کند که بر روی پیش‌بینی‌های آب‌وهوای جهانی آموزش ببیند تا مشکلات را در مدل‌های آب‌وهوای فعلی تصحیح کنند.
روزنامه دیلی میل در مصاحبه با کارشناسان هوش مصنوعی و روسای شرکت‌های مربوط به فناوری‌های هوش مصنوعی نوشته است که ممکن است در سال‌های آینده مشاغل زیر منقرض شوند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها