دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 2024,May

برنامه هوش مصنوعی برای مدیریت منابع صنعت چیست؟

18 دی 1402
برنامه هوش مصنوعی برای مدیریت منابع صنعت چیست؟

هوش مصنوعی در حال حاضر قابلیت انجام وظیفه بسیاری از کار‌ها را در صنایع مختلف دارد. بسیاری از کارخانه‌هایی که به طور عادی باید صد‌ها کارگر می‌داشتند، با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف با تعداد بسیار کمتری کارگر، محصولات بیشتر و با کیفیت‌تری تولید می‌کنند. بسیاری از صاحبان کسب و کار اطلاعی از کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خود ندارند.

به گزارش بانک اول همان طور که در حال حاضر در زندگی روزمره بیشتر افراد از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، در آینده بسیار نزدیک تمامی صنایع به اجبار از آن استفاده می‌کنند. در حال حاضر بسیاری از الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی، الگوریتم‌های سرچ گوگل و استفاده از ویس برای فراخوانی یا سرچ در گوشی همراه به کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین کار می‌کنند. در خودرو‌های مختلف مانند تسلا، خودران‌های خودرو به کمک همین تکنولوژی‌ها در حال فعالیت هستند. بسیاری از کارخانه‌ها کنترل کیفیت و تعداد زیادی از فعالیت‌های خودشان را توسط هوش مصنوعی انجام می‌دهند.

استفاده از برخی ابزار‌های محدود فناورانه به معنای استفاده از فناوری نیست

هوش مصنوعی

در همین رابطه لطف‌الله سیاه‌کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آنا اظهار کرد: استفاده از فناوری به معنای بهره‌گیری از تمامی بخش‌های آن است و فقط استفاده از برخی ابزار‌های محدود فناورانه به معنای استفاده از فناوری نیست.

وی افزود: بهره‌وری از فناوری به معنای داده‌کاوی، تجمیع داده و تولید داده است. این داده‌ها باید قابلیت انتقال، ذخیره و تبدیل داشته باشد. استفاده از هوش مصنوعی در کنار ماشین‌ها و ابزارآلات می‌تواند سرعت بهره‌گیری در اطلاعات را افزایش دهد.

کاهش خطا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی

عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از هوش مصنوعی میزان خطا را نیز کاهش می‌دهد، هر کجا که دست انسان در کار باشد خطا و اشتباه نیز بیشتر است و هرچه میزان استفاده از سامانه‌ها بیشتر باشد بهره‌وری افزایش یافته و سرعت بهره‌گیری و بهره‌مندی در تولید افزایش یافته و می‌توان در زمان‌های محدودتر اقدامات و فعالیت‌های اقتصادی بزرگتر و بیشتری داشت.

وی تصریح کرد: اگر با این دید به موضوعات نگاه شود که فناوری یعنی حذف مکان و بهره‌گیری از زمان‌های بزرگ و کمتر از ثانیه است، یکی از ابزار‌های مؤثر هوش مصنوعی است و در جهت کاهش هزینه، کاهش مصرف و افزایش بهره‌وری است، چون خطای کمتری داشته و براساس اعداد ریاضی کار می‌کند.

استفاده از هوش مصنوعی در برخی از صنایع آغاز شده است

وی گفت: بخشی از صنایع کشور امکان و ظرفیت لازم را برای استفاده از هوش مصنوعی در اختیار دارند و البته در برخی از صنایع نیز بهره‌گیری از هوش مصنوعی آغاز شده است و دانش‌بنیان‌ها امکان و ظرفیت لازم برای بهره‌گیری از هوش مصنوعی را ایجاد کرده‌اند.

حل مسئله هزینه تمام‌شده بالا و گران در صنایع

سیاه‌کلی تصریح کرد: اکنون صنایع از انرژی بالایی استفاده می‌کنند و کشور با هزینه‌های بالا و گران اداره می‌شود و این اداره گران به معنای مدیریت سنتی است و با مدیریت سنتی همزمان هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین برای مدیریت آن‌ها باید از هوش مصنوعی بهره‌گیری کرد.

وی عنوان کرد: اکنون هوش مصنوعی در جهان به بسیاری از صنایع و بخش‌های اقتصادی نفوذ کرده است ایران نیز از نظر سطح‌بندی با دنیا فاصله زیادی ندارد، اما در جهت به کارگیری ابزار‌ها عقب‌ماندگی دیده می‌شود.

هوش مصنوعی کیفیت تولید را در صنایع افزایش می‌دهد

هوش مصنوعی

وی درباره محدودیت‌هایی که در مسیر استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بیش از محدودیت آنچه اهمیت دارد درک و تشخیص ضرورت استفاده از هوش مصنوعی است، چون باعث افزایش قدرت و کیفیت تولید شده و هزینه‌ها را نیز به نحو قابل توجهی کاهش می‌دهد و باید به سمت استفاده از فناوری‌های نوین که یکی از آن‌ها هوش مصنوعی است، حرکت شود.

انرژی ارزان ضرورت استفاده از هوش مصنوعی را از بین برده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: هنوز باور استفاده از هوش مصنوعی در بسیاری از مدیران کشور وجود ندارد. در مواردی نیز باور وجود دارد، اما انرژی در کشور ما ارزان است و انگیزه‌ای برای صنایع وجود ندارد که بخواهند در این مسیر حرکت کنند. اگر نرخ‌های انرژی در سطح قیمت‌های جهانی بود مدیران نیز مجبور به استفاده از این فناوری‌ها و دانش بودند.

وی با ذکر مثالی در این زمینه گفت: به طور مثال در صنایع فولادی که بسیار انرژی‌بر هستند بیشترین مزیت تولید در ایران سوخت ارزان است؛ بنابراین سال‌های سال است که تکنولوژی‌های تولید در این واحد‌ها تغییر نکرده و حاضر به استفاده از تکنولوژی‌های نوین نیز نشده‌اند و همان سیستم سنتی تولید در کوره وجود دارد.

هوش مصنوعی برای مدیریت منابع در صنایع برنامه دارد

سیاه‌کلی عنوان کرد: اکنون که آب به بحران جدی برای کشور بدل شده مدیریت آب در صنایع امری ضروری و طبیعی است که استفاده از دانش و ابزار می‌تواند گامی مؤثر در جهت مدیریت منابع باشد موضوعی که به طور طبیعی هوش مصنوعی برای آن راهکار دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره الزام‌های قانونی برای استفاده از هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد: نمی‌توان هوش مصنوعی را در کشور الزام آور کرد. هوش مصنوعی برای استفاده‌کنندگان از آن افزایش کیفیت، بهره‌وری، کاهش قیمت و ... را به دنبال دارد و به عبارتی مزایای آن در ماهیت آن وجود دارد، البته نمی‌توان برای آن الزام قانونی ایجاد کرد.

در کارخانه‌های جدید ربات‌های هوشمند، بسیاری از وظایف را به دقت انجام می‌دهند. این ربات‌ها می‌توانند با استفاده از بینایی ماشین با دقت بالا، کار‌هایی که انسان انجام می‌دهد را به طور کامل اجرا کند. این ربات‌ها در حال حاضر باعث بهبود روند تولید، افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها شده‌اند. آنگونه که کارشناسان می‌گویند استفاده از هوش مصنوعی در صنایع در آینده‌ای نه چندان دور گریزناپذیر است.

اخبار مرتبط
تصاویری از ضرب‌المثل های ایرانی به روایت هوش مصنوعی را که یک کاربر خوش ذوق تولید کرده است را ببینید. 1
موسوی‌پور با بیان اینکه این دوربین‌های نظارت تصویری هوشمند نیستند، گفت: درحال حاضر یک کاربر باید این دوربین‌ها کنترل کند، اما ما به دنبال این هستیم که با استفاده از ظرفیت هوش‌مصنوعی این دوربین‌ها بتوانند معابر را رصد کرده و در صورت وقوع تخلف یا وضعیت غیرعادی نظیر تصادف و ... موضوع ثبت و اعلام کنند. این اقدام امکان اجرا دارد و ما باید سامانه مربوطه را روی دوربین‌ها نصب کنیم.
بسیار در مورد تکامل باورنکردنی هوش مصنوعی از نظر عملکرد آن در برابر انسان صحبت می‌شود. تقریباً در سراسر جهان، هوش مصنوعی در طیف وسیعی از وظایف مبتنی بر عملکرد از انسان پیشی گرفته است که نیاز به توسعه معیارهای جدید و چالش برانگیزتر دارد. مسلماً این درجه از توسعه را می‌توان با برچسب «خوب» طبقه‌بندی کرد، اما این گزارش به روی دیگر سکه در مورد تکامل سریع هوش مصنوعی می‌پردازد.
ویژگی‌های مختلف جمنای رایگان مانند پردازش تصاویر و تولید متن در Gemini Advanced پیشرفته‌تر و جامع‌تر می‌شوند و تجربه‌ی استفاده از هوش مصنوعی چندوجهی با قابلیت‌های پیشرفته را به کاربر منتقل می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها