جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

کل پول جهان چقدر است؟

23 دی 1402
کل پول جهان چقدر است؟

اگر بخواهیم مقدار پول جهان را تخمین بزنیم برای شمردن تمام اسکناس‌ها و سکه‌های موجود باید از کیف پول مردم، صندوق‌های نگهداری پول و دستگاه‌های خودپرداز آغاز کنیم.

به گزارش بانک اول به نقل از ساینس، این کار را با پوند شروع می‌کنیم؛ حدود ۸۴ میلیارد پوند پول بریتانیا به صورت سکه و اسکناس موجود است. همچنین ۲۲۳۶ میلیارد دلار پول ایالات‌متحده، ۱۵۷۸ میلیارد یورو پول اتحادیه اروپا و ۹۶۱۶ میلیارد یوان پول چین به اضافه پول بر اساس بسیاری از ارزهای دیگر وجود دارد.

از آنجایی که پول در همه کشورها یکسان نیست، خلاصه کردن تمام سکه‌ها و اسکناس‌های جهان به این معنی است که باید بدانیم آنها به اندازه یک دلار آمریکا، یک روپیه هند یا یک یوان چین به پوند بریتانیا چقدر می‌شوند. اگر این کار با آخرین داده‌های موجود انجام سپس جمع شود، در مجموع ۶۱۱۳ میلیارد پوند (۷۸۱۲ میلیارد دلار) خواهد بود، البته این مقدار می‌تواند خیلی سریع تغییر کند و احتمالا در لحظه‌ای که این مقاله را می‌خوانید این رقم منسوخ شده است.

علت آن تا حدی این است که کشورها همیشه پول بیشتری چاپ می‌کنند اما دلیل دیگر این است که نرخ مبادله - مثلا یک پوند انگلیس چقدر در ارز دیگری مانند دلار آمریکا ارزش دارد - همیشه یکسان نیست. امروز، یک پوند حدود ۱.۳۰ دلار آمریکا ارزش دارد - یک دلار و ۳۰ سنت به پول ایالات‌متحده- و ۱۰ سال پیش، خیلی بیشتر و در یک دلار و ۷۰ سنت بود.

جواب سوال اینکه چند دلار آمریکا به ازای یک پوند دریافت می‌کنید بستگی به این دارد که افراد چقدر می‌خواهند از پول بریتانیا استفاده کنند. به همین دلیل است که وقتی برخی افراد تصمیم می‌گیرند پول خود را به ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین تغییر دهند، زمان زیادی برای متقاعد کردن دیگران به استفاده از آن صرف می‌کنند.

اما شمردن سکه‌ها و اسکناس‌ها همه چیز درباره میزان پول جهان را به ما نمی‌گوید. به‌عنوان مثال، افراد در حساب‌های بانکی خود پولی دارند که با سکه خاصی مطابقت ندارد. در بریتانیا، حدود ۹۶ درصد پول، فقط به صورت الکترونیکی وجود دارد. وقتی آن را در نظر بگیرید، مجموع ۸۴ میلیارد پوند نیست، بلکه ۲۲۲۳ میلیارد پوند است. اگر دوباره ارقام موجود برای کل جهان را شمارش کنید - پول به صورت سکه و اسکناس، به اضافه پول الکترونیکی در حساب‌های بانکی - تقریبا ۴۶هزار و ۵۵۷ میلیارد پوند (۵۹هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار) خواهد بود.

علاوه بر این، بسیاری از چیزهایی که ارزش زیادی دارند، خود پول نیستند. افراد بسیار ثروتمند فقط اندکی از دارایی خود را به صورت نقدی نگه می‌دارند. آنان ترجیح می‌دهند صاحب چیزهایی مانند کسب‌وکارهایی باشند که احتمالا آنان را حتی ثروتمندتر می‌کند.

کل پول جهان چقدر است؟

شاید راه بهتری برای محاسبه میزان پول در جهان این باشد که به ارزش چیزهایی که می‌خریم و می‌فروشیم نگاه کنیم. این کار دشواری است زیرا نمی‌خواهید چیزی را دوبرابر بشمارید. اگر کشاورزان شیر گاوهای خود را به کارخانه تولید پنیر بفروشند سپس کارخانه آن پنیر را به مغازه‌ای می‌فروشد که آن را به مردم عرضه کند، تمام ارزش - شیر، پنیر و افرادی که آن را می‌فروشند- در آن چیزی است که شما می‌پردازید یعنی فروشگاه و فروش نهایی.

وقتی تمام این فروش‌های نهایی را جمع‌بندی کنید، متوجه می‌شوید که در سال گذشته، در کل جهان، حدود ۷۹هزار و ۴۳۷ میلیارد پوند (۱۰۱هزار و ۵۱۲ میلیارد دلار) ارزش ایجاد شده است.

اما خیلی چیزها هم هست که ارزش دارد و رد و بدل نمی‌شود. اگر صاحب یک کیسه الماس هستید و آن را در اتاق خواب خود نگه می‌دارید، شما ثروتمند هستید اما این پول نیست و شما هم آن را معاوضه نمی‌کنید بنابراین در هیچ یک از اعدادی که تا به حال به شما ارائه شده است به حساب نمی‌آید.

گاهی اوقات، چیزهایی که ارزش دارند را نمی‌توان به راحتی به پول تبدیل کرد. تصور کنید که صاحب جنگل زیبا هستید، با یک رودخانه تمیز و زیبا برای شنا در تابستان و تعدادی پرنده بسیار کمیاب و درختان قدیمی و در زیر آن جنگل، مقدار زیادی نفت وجود دارد.

با داشتن این جنگل، شما بسیار ثروتمند هستید. مانند الماس های اتاق خوابتان، داشتن زمین و جنگل و نفت شما را ثروتمند می‌کند اما هنگامی که تصمیم گرفتید ثروت خود را به پول زیادی تبدیل کنید، باید جنگل را از بین ببرید یعنی درختان را برای فروش چوب قطع و برای بیرون آوردن نفت، زمین را حفاری کنید.

مردم ممکن است از گذراندن وقت با دوستان در راه رفتن در جنگل یا دست و پا زدن در رودخانه‌ها لذت ببرند که ارزش دارد و با از بین رفتن جنگل از بین می‌رود و ثروتی که با داشتن جنگل در اختیار داشتید نیز از بین رفته است.

اگر می‌خواهیم پولی که استفاده می‌کنیم همچنان در آینده ارزش داشته باشد، گاهی لازم است از تخریب آنچه داریم خودداری کنیم تا امروز پول نقد به دست آوریم/ایسنا

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها