شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

اطلاعیه بورس کالا در خصوص معاملات طلا

25 دی 1402
اطلاعیه بورس کالا در خصوص معاملات طلا

به گزارش بانک اول از سازمان بورس، بورس کالای ایران در خصوص بخشنامه بانک مرکزی اطاعیه‌ای را صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است:

عطف به بخشنامه شماره ۰۲/۲۶۰۷۸۵ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ بانک مرکزی که موجب ابهام فعالان بازار و ظن به ایجاد اختلال در فرایندهای بازار سرمایه شده است، به اطلاع می‌رساند:

۱.به استناد بند (ج) ماده ۳۶ قانون احکام دائمی، معاملات بازارهای اوراق بهادار مبتنی بر طلا صرفا در قالب مقررات و قوانین بازار سرمایه اجرایی می‌شود. قطع نظر از این حکم صریح قانونی، جهت اطمینان از عدم مخالفت سیاست‌گذار پولی، موافقت بانک مرکزی پس از تغییرات مدیریتی سال گذشته در نامه شماره ۰۱/۲۶۲۹۲۹ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ (پیوست ۱) اخذ شده است و بازار اوراق بهادار شمش طلا با تایید و حضور معاون اول محترم رئیس جمهور، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و رئیس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ راه‌اندازی شد.

۲.بورس کالای ایران حفظ حقوق مالکانه نزدیک به ۴۰۰ هزار سرمایه‌گذار به ارزش بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در بازار رسمی اوراق مبتنی بر طلا را وظیفه خود می‌داند و کلیه تعهدات و تضامین لازم در خصوص امنیت و حسن انجام وظایف از خزانه‌های بورسی اخذ شده است. شایان ذکر است بورس کالا تنها مرجع رسمی مبادلات انواع اوراق بهادار مبتنی بر کالا در مقررات متعدد بوده و مورد حمایت قانونی نیز قرار گرفته است.

۳.بدیهی است کمک به گسترش بازار رسمی طلا که در سنوات متمادی مورد تقاضای فعالان اقتصادی بوده، با ارتقای شفاف سازی موجب تجمیع ذخایر طلای کشور و کاهش زمینه‌های پول‌شویی و قاچاق می‌شود. میزان ذخایر موجود در خزانه‌های بورسی بالغ بر ۴۵۰۰ کیلوگرم شمش طلا و ۷۰۰ هزار سکه طلا بوده که تنها ۲۰ کیلوگرم از ذخایر شمش طلا در یکسال اخیر بنابر درخواست صاحبان اوراق ترخیص و تحویل شده است. تمام طلاهای موجود در انبارهای بورسی دارای شناسنامه و تایید مالکیت بوده و انجام هرگونه سوءاستفاده جهت قاچاق طلا در این بازار غیرممکن است.

۴.شورای عالی بورس در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۳۱ (پیوست ۲) نسبت به راه‌اندازی بازار اوراق طلا خارج از بورس مخالفت کرده و مراتب را به اعضای این شورا از جمله بانک مرکزی ابلاغ کرده است.

به اطلاع فعالان بازار می‌رساند، مطابق رویه‌های جاری، فعالیت بازارهای مربوطه کماکان استمرار خواهد داشت.

اخبار مرتبط
رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن، کاهش قیمت مصالح برای سازندگان با حذف واسطه‌ها و افزایش سرعت پیشرفت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن را دستاوردهای مهم ورود این صندوق به عرصه خرید مصالح ساختمان‌سازی عنوان کرد و ادامه‌داد: علاوه بر این با خریدهایی که به صورت عمده با حجم بالا و به صورت نقد از طریق بورس انجام می‌شود، از تولیدکنندگان داخلی مصالح ساختمانی هم حمایت خواهد شد.
از منظر تکنیکالی همچنان سایه سنگین سقف کانال صعودی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند و اجازه رشد به شاخص کل داده نمی شود اما اهالی بازار همچنان معتقد هستند که بازار می تواند به اعداد بالاتری برسد چرا که قیمت دلار در بازار آزاد کمی عقب نشسته است و این موضوع را نشانه ای برای کاهش تنش های منطقه ای می بینند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 8 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 5 هزار میلیارد و 100 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 51 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
ماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها