یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

عوامل افت این روزهای بورس

01 بهمن 1402
عوامل افت این روزهای بورس

بازار سرمایه امروز نیز همانند چهار روز کاری گذشته با افت مواجه شد؛ به طوری که شاخص کل بیش از ۱۳ هزار واحد کاهش یافت و به رقم دو میلیون و ۱۵۳ هزار واحد رسید.

به  گزارش بانک اول بازار بورس امروز نیز همچون چهار روز کاری قبل افت کرد. به نظر  می‌رسد عواملی همچون انتشار تعیین نرخ خوراک پالایشی‌ها در پایان دی ماه و هم‌چنین ریسک‌های غیراقتصادی بر بازار سرمایه تاثیر گذاشته اما برخی کارشناسان معتقدند با توجه به حمایت دولت و مجلس از بورس در لایحه بودجه ۱۴۰۳ و چشم‌انداز رشد بازار سرمایه بیش از تورم در سال آینده می‌تواند به رونق این بازار منجر شد.

انتظار می‌رود در روزهای آینده مقداری فضای بازار بورس تعدیل شود و برخی نمادها که از تعیین نرخ خوراک تاثیر کمتری می‌گیرند رشد کنند.

عوامل افت این روزهای بورس
نقشه بازار بورس ـ یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲

روز یکشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۳ هزار و ۷۲۴ واحد افت کرد و به عدد دو میلیون و ۱۵۳ هزار واحد و ۲۰۳ واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز ۱۰ هزار و ۳۰ واحد کاهش یافت و در رقم ۷۴۴ هزار و ۳۰۲ واحد ایستاد.

تعداد معاملات امروز بورس بیش از ۳۴۹ هزار فقره به ارزش ۵۷۲۵ میلیارد تومان بود.

تاپیکو، شستا، شتران و خودرو بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. شتران، ذوب، شبندر و شستا نیز از نمادهای پرتراکنش بودند که بجز ذوب، سایر نمادها منفی شدند.

فرابورس ایران نیز امروز ۳۷۱ واحد پایین آمد و به ۲۵ هزار و ۶۷۰ واحد رسید.

در این بازار بیش از ۳۲۷ هزار معامله به ارزش ۸۵۶۷ میلیارد تومان انجام شد.

بپاس، آریا، فصبا و وسپهر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابوس داشتند. هم‌چنین فصبا، خاور، کرمان و ثعمرا از نمادهای پرتراکنش بودند که بجز ثعمرا سایر نمادها به رنگ قرمز درآمدند./ایسنا

اخبار مرتبط
رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن، کاهش قیمت مصالح برای سازندگان با حذف واسطه‌ها و افزایش سرعت پیشرفت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن را دستاوردهای مهم ورود این صندوق به عرصه خرید مصالح ساختمان‌سازی عنوان کرد و ادامه‌داد: علاوه بر این با خریدهایی که به صورت عمده با حجم بالا و به صورت نقد از طریق بورس انجام می‌شود، از تولیدکنندگان داخلی مصالح ساختمانی هم حمایت خواهد شد.
از منظر تکنیکالی همچنان سایه سنگین سقف کانال صعودی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند و اجازه رشد به شاخص کل داده نمی شود اما اهالی بازار همچنان معتقد هستند که بازار می تواند به اعداد بالاتری برسد چرا که قیمت دلار در بازار آزاد کمی عقب نشسته است و این موضوع را نشانه ای برای کاهش تنش های منطقه ای می بینند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 8 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 5 هزار میلیارد و 100 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 51 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
ماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها