جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

خداحافظی بی‌برگشت پژوپارس

01 بهمن 1402
خداحافظی بی‌برگشت پژوپارس

رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص نامه نگاری ایران خودرو با سازمان استاندارد در تمدید مجوز تولید پژو پارس گفت: قانون با نامه نگاری تغییر نمی‌کند این خودرو باید استانداردها را رعایت کند در غیر این صورت تولید نخواهد شد.

به گزارش بانک اول به نقل از تسنیم، هفته گذشته بود که اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد "ایران خودرو برای خودروی پژو پارس که فاقد استانداردهای ۸۵ گانه است تا نیمه اسفند امسال مجوز تولید دارد و پس از آن برابر قانون عمل خواهد شد".

به اعتقاد اسلام پناه، سازمان ملی استاندارد مسئولیتی در قبال پیش فروش‌ها پس از مهلت قانون توقف تولید ندارد لذا آنچه که قانون برای ما وضع کرده است ما به آن عمل خواهیم کرد و از آنجایی مصرف کننده باید رضایت کافی و وافی از کالا را داشته باشد تولیدکنندگان نیز ملزم به رعایت قانون هستند.

مهدی اسلام پناه در توضیح این خبر گفته است: از سال ۱۴۰۱ ما در قالب اعلام‌های رسمی به ایران خودرو اعلام کردیم که این خودرو نمی‌تواند استانداردهای ۸۵ گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد اما متاسفانه به جای بررسی این موضوع فروش این خودرو در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت صنعت و خودروساز قرار گرفت و آنها خودرویی که می‌دانستند نمی‌توانند استانداردهای آن را رعایت کنند را فروختند.

وی افزود: جالب اینجاست ۴ ماه گذشته نیز ایران خودرو در قالب نامه ای به ما اعلام کرد که ما نمی‌خواهیم پژو پارس تولید کنیم ما به آنها گفتیم در این فرصت باقیمانده تا اسفندماه با قدرت تولید کرده و به تعهدات خود نسبت به خریداران عمل کنید اما جالب اینجاست تعهدات معوق این شرکت امروز به گردن سازمان ملی استاندارد انداخته می‌شود درحالیکه ما قبلا گفته بودیم و این شرکت بدون توجه به نامه نگاری‌ها فعالیت خود را در تولید این خودرو ادامه داد.

اسلام پناه اضافه کرد: ۹ ماه گذشته نیز به ایران خودرو گفتیم این خودرو نمی‌تواند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کند اما به نظر می‌رسد آنها زیان مالی تولید این خودرو را متوجه سازمان استاندارد می‌دانند و در پاسخ به اعتراض مردم در عدم تحویل خودروها و یا کاهش تولید آن به گردن سازمان استاندارد می‌اندازند درحالی که ما فقط براساس قانون عمل کرده و ایمنی و استانداردهای خودروها را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.

وی در خصوص نامه نگاری ایران خودرو با سازمان استاندارد در تمدید مجوز تولید پژو پارس گفت: قانون با نامه نگاری تغییر نمی‌کند این خودرو باید استانداردها را رعایت کند در غیر این صورت تولید نخواهد شد.

بنابر اعلام ایران خودرو حدود ۱۰۰ هزار نفر از این شرکت خودروسازی پژو پارس خریدند و با توجه به اینکه استاندارد شرایط مجوز تولید این خودرو را از ۱۴۰۱ به این شرکت اعلام کرده بود، مشخص نیست ایران خودرو براساس کدام استدلال محصولی که فاقد استاندارد است را به مردم فروخته است. در حال حاضر این شرکت خودروساز باید به ۱۰۰ هزار خریدار پژو پارس پاسخ دهد که چگونه می‌خواهد خودروهای آنها را  تحویل دهد.

اخبار مرتبط
تکمیل مراحل ثبت نام خودرو تنها از طریق مراجعه به سایت ثبت نام سایپا یعنی یعنی https://saipa.iranecar.com/public/home انجام می شود، درصورتی که متقاضیان نسبت به تکمیل وجه از طریق سایت دیگری اقدام کنند، مسئولیتی متوجه شرکت سایپا نخواهد بود.
جک J4 یکی از سدان‌های جمع و جوری است که هم‌زمان با هم‌وطنان چینی‌اش، بسترن B30 و بی وای دی F3 به بازار ایران رسید. پیش از ورود این خودرو در سال ۹۷، کرمان موتور جک J3 و جک J5 را روی خط مونتاژ داشت که به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ به پایان کار خود رسیدند.
لی جون، بنیانگذار چینی شیائومی اعلام کرد که تا ۲۴ آوریل ۷۵ هزار و ۷۲۳ سفارش برای سدان الکتریکی SU۷ اسپرت خود ثبت کرده است و قصد دارد بیش از ۱۰ هزار دستگاه را در ژوئن تحویل دهد.
ساینا خودرویی است که مراحل طراحی آن توسط سایپا صورت گرفته‌است و از موتور ام۱۵ و استاندارد یورو۴ و یورو۵ برخوردار است. شرکت سایپا تاکنون ۵ تیپ ساینا از جمله ساینا اتوماتیک، ساینا اس، ساینا ئی‌ایکس، ساینا اس‌ایکس و ساینا لوکس اتوماتیک تولید کرده‌است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها