جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

یارانه ۲۲ بهمن چه زمانی واریز می شود؟

09 بهمن 1402
یارانه ۲۲ بهمن چه زمانی واریز می شود؟

در روزهای اخیر بار دیگر شایعات مربوط به واریز یارانه ویژه ۲۲ بهمن شنیده می‌شود.

به گزارش بانک اول در سال ۱۴۰۰ دولت سیزدهم به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از طرح واریز یارانه ۱۰۰ هزار تومانی به حساب اقشار کم درآمد جامعه رونمایی کرد. اکنون با نزدیک شدن به ۲۲ بهمن سال جاری، این سؤال پیش آمده که امسال نیز هدیه ویژه ۲۲ بهمن به حساب افراد واریز می‌شود یا خیر؟

در طول سال با نزدیک شدن به مناسبت‌های مختلف نظیر عید فطر، عید قربان و عید غدیر، شایعاتی در خصوص واریز یارانه‌های ویژه این ایام منتشر می‌شود که در نهایت مشخص می‌شود هیچ برنامه‌ای برای واریز چنین یارانه‌ای در نظر گرفته نشده است، اما یارانه ویژه ۲۲ بهمن موضوعی رسمی و تأیید شده است که از سال ۱۴۰۰ واریز آن آغاز شد.

در بهمن ۱۴۰۰ دولت رئیسی از طرح حمایت معیشتی ویژه ۲۲ بهمن رونمایی و هدف از آن را حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه عنوان کرد. آن زمان اعلام شد بر حسب دستور رئیسی، یارانه‌ای ۱۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان دهک‌های اول تا چهارم به‌انضمام افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور واریز می‌شود.

یارانه ویژه ۲۲ بهمن در سال ۱۴۰۰ ساعت ۲۴ روز ۲۱ بهمن آن سال به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و البته حواشی آن تا مدتها ادامه داشت زیرا حساب برخی از افراد مشمول به هر دلیلی شارژ نشد. طبق گزارش‌ها، ۳۲ میلیون نفر یعنی حدود نصف جمعیت یارانه بگیران، مشمول دریافت این یارانه شناخته شدند و هدیه ۱۰۰ هزار تومانی به آنها تعلق گرفت.

۲۲ بهمن امسال منتظر شگفتانه باشیم؟

در روزهای اخیر بار دیگر شایعات مربوط به واریز یارانه ویژه ۲۲ بهمن شنیده می‌شود. با توجه به سابقه دولت رئیسی در پرداخت چنین یارانه‌ای، باید دید آیا امسال نیز دولت به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌ای برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه دارد یا خیر. تاکنون صحبتی از سوی مسئولین مربوطه در این زمینه انجام نشده است.

بسیاری از خانوارهای کم درآمد اخبار مربوط به هدیه ۲۲ بهمن را دنبال می‌کنند و انتظار دارند اگر دولت این عیدی را در سال ۱۴۰۰ به مردم داده، امسال نیز آن را تکرار کند. البته انتظار این است که تمامی یارانه بگیران مشمول دریافت این عیدی شوند.

نکته دیگر در خصوص یارانه ۲۲ بهمن، مبلغ این یارانه است که اگر دولت بخواهد چنین هدیه‌ای را به حساب اقشار کم درآمد واریز کند، باید دید آیا مبلغ آن همان ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود یا با توجه افزایش تورم در جامعه، مبلغ هدیه دولت رئیسی به نسبت سال ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد.

اخبار مرتبط
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟
شهروندان پیامک‌های جعلی با عناوین مشابه میزان یارانه معیشتی، ثبت نام و دریافت کالابرگ الکترونیک را نادیده بگیرند و هرگز بر روی لینک‌های آنها کلیک نکنند و در صورت دریافت پیامک حاوی لینک کالابرگ الکترونیکی و یا بسته معیشتی از طرف دوستان و افراد مورد اعتماد، بدانید که این پیامک نشان دهنده هک شدن و آلوده بودن تلفن همراه آنها به بدافزار بوده و دلیلی بر اصالت و تایید پیامک و لینک نیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها