یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

ارائه چک الکترونیک در ۱۴ بانک/ ۵۳ هزار نفر از چک دیجیتال استفاده می‌کنند

11 بهمن 1402
ارائه چک الکترونیک در ۱۴ بانک/ ۵۳ هزار نفر از چک دیجیتال استفاده می‌کنند

۱۱ بانک تاکنون به سامانه چکاد (چک امن دیجیتال) متصل شدند و اتصال ۳ بانک نیز طی روزهای آتی نهایی می‌شود.

به گزارش بانک اولچک دیجیتال یکی از گام‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری است که در آبان ماه سال ۱۴۰۱ از این چک رونمایی شد، در ابتدا سه بانک تجارت، صادرات و پارسیان چک دیجیتال را ارائه می‌کردند؛ اما هم‌اکنون تعداد بانک‌های ارائه دهنده چک دیجیتال به ۱۱ عدد رسیده است و در این باره ۳ بانک نیز آزمایشات خود را با موفقیت به اتمام رسانده‌اند و مراحل اتصال آن‌ها به سامانه چکاد طی روزهای آتی عملیاتی می‌شود.

سامانه چکاد با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف نمودن مشکلات چک‌های فیزیکی ایجاد شده است و بانک‌ها با بهره‌گیری از سرویس‌های ارائه شده توسط این سامانه می‌توانند سرویس‌های چک دیجیتال را برای مشتریان خود عرضه کنند که هم اکنون ۱۱ بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون به سامانه چکاد (سامانه چک امن دیجیتال) متصل شدند.

سه بانک ملی، آینده، سپه نیز آزمون‌های خود را با موفقیت به اتمام رساندند و طی روزهای آتی خدمت چک دیجیتال را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، دو بانک مسکن و خاورمیانه نیز در حال نهایی کردن آزمون‌های خود هستند تا به بانک‌های دارنده چک دیجیتال اضافه شوند. با اتصال این بانک‌ها تعداد ارائه دهندگان خدمت چک دیجیتال در شبکه بانکی به ۱۴ عدد می‌رسد.

چک دیجیتال سرعت، دقت و امنیت بیشتری درعملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند، استفاده از چک دیجیتال تا حد زیادی جرایم بانکی را کاهش داده است.

خوشبختانه هم اکنون ۵۳ هزار نفر در کشور از چک دیجیتال استفاده می‌کنند و این افراد، ۱۸۴ هزار برگ چک دیجیتال صادر کرده‌اند که ۱۵۹ هزار فقره از این چک‌ها تاکنون نقد شده است.

در پایان باید بگوییم که با ثبت اطلاعات در سامانه چکاد، احتمال برگشت خوردن، کلاهبرداری، جعل چک و از این دست موارد نیز کمتر می‌شود.

اخبار مرتبط
دارنده چک می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی، در کمتر از ۲۰ روز، اجراییه چک را دریافت و به موجب آن چک برگشتی را نقد کند.
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها