دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

مراحل ثبت نام در سامانه مودیان/ چه کسانی باید در این سامانه نام کنند؟

12 بهمن 1402
مراحل ثبت نام در سامانه مودیان/ چه کسانی باید در این سامانه نام کنند؟

سامانه مودیان مالیاتی به‌عنوان یک ابزار مهم در جهت سهولت در امور مالی، پرداخت مالیات، ساماندهی مشکلات و رسیدگی‌های مالیاتی به وجود آمده است که اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون مالیات می‌توانند با ورود به آن نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی، اتصال پایانه‌های فروشگاهی و بررسی پرونده مالیاتی خود اقدام کنند.

به گزارش بانک اول ، سامانه مودیان مالیاتی در سال‌های اخیر کمک بسیاری به مشمولین قانون مالیات کرده و باعث کاهش اشکالات و ایرادات در فرآیند اظهارنامه و پرداخت مالیات شده است. صاحبان مشاغل از طریق این سامانه می‌توانند اطلاعات مالیاتی خود را به‌صورت آنلاین و امن آپلود کرده و اظهارنامه‌های مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

افزایش سرعت رسیدگی، کاهش خطا، دسترسی آسان، پاسخ‌دهی بهتر، امنیت اطلاعات و جلوگیری از فرار مالیاتی از جمله مزایای سامانه مودیان مالیاتی است.

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

با صلاحدید مستقیم قانون گروهی از افراد حقیقی و افراد حقوقی ملزم به ثبت‌نام در سامانه مودیان شده‌اند. بر این اساس کلیه افراد حقیقی صاحبان مشاغل و واحدهای مختلف تولید و فروش و افراد حقیقی که واحدهای صنفی یا غیر صنفی را اداره می‌کنند ملزم به ثبت‌نام در سامانه مودیان هستند. همچنین تمامی افراد حقوقی شامل شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی غیرتجاری نیز موظف به ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی هستند.

در کنار افرادی که موظف به ثبت‌نام در سامانه مودیان هستند، برخی افراد دیگر از انجام این کار معاف شده‌اند. افراد مشمول ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، افراد مشمول ماده ۱۴۲ و صاحبان مشاغل گروه سوم که کالاها و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده را ارائه می‌کنند، از جمله این افراد هستند.

مراحل ثبت نام در سامانه مودیان

۱- برای ثبت نام در سامانه مودیان ابتدا باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه کنید و وارد پروفایل خود شوید. برای انجام این کار یک کد احراز هویت به شماره تلفن همراه شما ارسال می‌شود که باید آن را وارد کنید. کد احراز هویت برای اطمینان از تطابق کد ملی و شماره تلفن همراه ثبت شده در سایت ثبت نام مودیان مالیاتی است.

۲- بعد از ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک با صفحه داشبورد مالیاتی مواجه می‌شود که باید بر روی گزینه عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه که در سمت چپ صفحه قرار دارد کلیک کنید.

۳- بعد از انتخاب گزینه عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه با پیغام «آیا از عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه اطمینان دارید؟» مواجه می‌شوید که باید گزینه تایید را بزنید. 

۴- در صورت تایید با پیغام «کارپوشه شما در سامانه مودیان فعال شد و مشخصات کاربری به شماره همراه شما پیامک شد» مواجه خواهید شد. در این صورت پیامک نام کاربری و رمز عبور برای ورود به کارپوشه سامانه مودیان برای صاحب کسب و کار یا مدیر عامل ارسال می‌شود.

۵- پس از ارسال پیامک می‌توانید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد کارپوشه سامانه مودیان شوید و نسبت به تکمیل عضویت خود در سامانه مودیان اقدام کرده و از بخش عضویت شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت کنید. شناسه یکتای حافظه مالیاتی دریافت شده به عنوان بخشی از شماره منحصربه‌فرد مالیاتی صورتحساب، در کلیه صورتحساب‌های فروش صادره درج خواهد گردید.

۶- آخرین مرحله ثبت‌نام، تکمیل عضویت است. بخش عضویت در سامانه مودیان، یک بخش در داخل خود کارپوشه سامانه مودیان است که نیاز به تکمیل داردو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. بخش عضویت به جز دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی دارای قابلیت‌های دیگر مانند مدیریت ابزارهای پرداخت و اتصال آن به شناسه یکتا حافظه است.

اخبار مرتبط
لطفی در ادامه در توضیح پیشنهاد خود در این باره گفت: طبق پیشنهاد مذکور از جدول ۹ لایحه بودجه، ۱۵۰۰ میلیارد تومان کسر شده و به جدول ۷ برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور اضافه می‌شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که نظام بانکی کشور تا چه اندازه با طراحی الگوی توسعه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هماهنگی دارد گفت: در حال حاضر نظام بانکی کشور تفاوت نسبتاً زیادی با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارد. بانک مرکزی از اول متعهد نبود به اینکه بانکدار اسلامی را دنبال کند اما الان در قانون جدید بانک مرکزی مهم ترین تکلیف این قانون، اجرای بانکداری اسلامی است و تحقق این مهم نیازمند تحول و تغییرات جدی است.
، فرآیند تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی را آسان، رایگان، غیرحضوری و تنها در چند دقیقه اعلام کرد و گفت: مجوزهای الکترونیکی بر فضای وب و همچنین از طریق گوشی‌های هوشمند قابل استعلام است و نیاز به امضا ندارد و مجوزهایی که از مسیر درگاه ملی مجوزهای کشور به نشانی " mojavez.ir " صادر نشده باشند با مشکلات مالیاتی، بانکی و خدمات دولتی مواجه خواهند شد.
محمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای موضوع تمدید بخشودگی جرایم مالیاتی و تمدید مهلت ارسال اظهارنامه سه‌ماهه دوره چهارم سال ۱۴۰۲ مالیات ارزش افزوده تا ۱۴۰۲/۰۲/۲۲ را ابلاغ کرد. همچنین طبق این بخشنامه مهلت ارسال معاملات فصلی تا ۱۴۰۲/۰۲/۲۶ نیز تمدید شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها