یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

افزایش نرخ سود بانکی تا 30درصد چه تأثیری بر بورس دارد؟

12 بهمن 1402
افزایش نرخ سود بانکی تا 30درصد چه تأثیری بر بورس دارد؟

بانک مرکزی در تازه‌ترین تصمیم خود مجوز انتشار280هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده خاص را با نرخ سود 30درصد برای تامین مالی تولید صادر کرد.

به گزارش بانک اول بانک اول صدور این بخشنامه نشان می‌دهد، سیاست‌های بانک مرکزی برای مهار تورم، انقباضی‌تر شده و شاید بخشی از این سیاست نیز برای مهار قیمت ارز باشد؛ به بیان دیگر سیاستگذار تصمیم دارد از این طریق بخشی از نقدینگی را که سیالیت بیشتری دارد، جذب بانک‌ها کند. ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی در تلاش است از یک طرف منابع مالی جدیدی برای بانک‌هایی که با ناترازی مواجهند تامین کند و از طرف دیگر نیاز‌های تولیدکننده‌ها را که به‌شدت نیازمند تامین هزینه‌های جاری و سرمایه درگردش هستند، تامین کند. همه اینها به‌معنای آن است که بانک مرکزی در تلاش است با یک تیر چند نشان بزند. با این حال در سیاست‌های بانک مرکزی مثل همیشه به بازار سرمایه توجه نشده است. به‌طور کلی بین نرخ بهره بانکی و شاخص‌های بورس، همبستگی منفی وجود دارد؛ به بیان دیگر، افزایش نرخ بهره بانکی منجر به کاهش شاخص بورس و کاهش بهره، منجر به افزایش شاخص می‌شود. این همبستگی از طریق نسبت قیمت به درآمد محاسبه می‌شود. اطلاعات موجود نشان می‌دهد با افزایش نرخ بهره بانکی نسبت قیمت به درآمد در بازار بدون ریسک به حوالی 3رسیده است؛ درحالی‌که همین حالا این نسبت در بازار سهام در حدود 9است. بر همین اساس می‌توان گفت اثر این تصمیم دست‌کم درکوتاه‌مدت بر بازار سرمایه مطلوب نیست، چرا که به‌طور طبیعی به‌دلیل ریسک‌های موجود در بازار سهام نسبت قیمت به درآمد بازار سرمایه باید کمتر از بازده بدون ریسک یا نظام بانکی باشد تا خرید سهام جذابیت داشته باشد. در سال‌هایی که نرخ بهره بانکی در حدود 5 بود این نسبت در بازار سرمایه در حدود 4.5 تا 6.5 در نوسان بود. همه اینها به‌معنای این است که در نتیجه تصمیم بانک مرکزی بازار سرمایه می‌تواند دچار تغییراتی شود.
ضمن اینکه انتشار این اوراق راه را برای افزایش بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری باز خواهد کرد. در واقع صندوق‌های با درآمد ثابت قادر به افزایش نرخ بازده به‌صورت رسمی خواهند بود و این موضوع می‌تواند جذابیت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را بیشتر کند و منجر شود سهامداران زیان دیده در بورس راهی این صندوق‌ها شوند. با این حال تردید‌هایی نیز در مورد اثر افزایش نرخ سود بر بازار سهام وجود دارد. طبق اعلام بانک‌ها، نرخ شکست این اوراق 12درصد تعیین شده که به ‌معنای آن است که اگر سپرده‌گذار قبل از تاریخ سررسید، این اوراق را بازخرید کند نرخ سود سالانه 12درصد به او سود تعلق خواهد گرفت که همین، عامل جذابیت خرید این اوراق را برای سرمایه‌گذاران کاهش خواهد داد و ممکن است بتواند مانع از خروج نقدینگی از بازار سهام شود. در چنین شرایطی باید دید پس از پایان فروش این اوراق چقدر نقدینگی از دست مردم خارج و به سمت پروژه‌هایی با بازده بالا هدایت خواهد شد.

روزنامه همشهری

اخبار مرتبط
گرفتن بهره پول جایز نیست. مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): سود سپرده ربا و حرام است؛ مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین.
این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.
حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند. سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.
نرخ سود معمولاً به توجه به شرایط بازار و تصمیمات بانک‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل، تعیین نرخ سود سپرده اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. همچنین بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها