یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

هجوم مردم به بانک ها / «بانک‌ها» غافلگیر شدند

17 بهمن 1402
هجوم مردم به بانک ها / «بانک‌ها» غافلگیر شدند

بیشتر بانک‌ها انتشار گواهی سپرده را متوقف کرده‌اند؛ علت این توقف استقبال گرم سپرده‌گذاران از این طرح اعلام شده و بسیاری از شعب از اتمام ظرفیت تخصیص یافته برای انتشار گواهی سپرده خبر داده‌اند.

به گزارش بانک اول در حالی‌که کمتر از یک هفته از ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصد می‌گذرد و بانک‌ها حدود ۴ روز است که به انتشار این اوراق مبادرت می‌ورزند، گزارش میدانی از شعب بانک‌ها حاکی از آن است که بیشتر بانک‌ها انتشار گواهی سپرده را متوقف کرده‌اند.

علت این توقف استقبال گرم سپرده‌گذاران از این طرح اعلام شده و بسیاری از شعب از اتمام ظرفیت تخصیص یافته برای انتشار گواهی سپرده خبر داده‌اند. انتشار گواهی سپرده با نرخ ۳۰ درصد می‌تواند در مهار انتظارات تورمی موثر واقع شود. طبق آخرین گزارش‌ها حدود۹۸درصد از این گواهی‌ها صادر شده است.

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: اگر مبلغ و تعداد واریزی به حساب‌ها از اعلامی شورای پول و اعتبار بانک مرکزی بیشتر باشد حساب تجاری است، به عنوان مثال از این رو اگر کسی بیش از ۱۰۰ واریزی به حساب داشته باشد این حساب شخصی نیست.

۲۰۰ کیلو شمش طلا حراج شد!

به نظر می‌رسد که رصد این سیاست سه پیام برای سیاستگذار و اقتصاد داشت. نخست اینکه با وجود برخی از اظهارنظرها، استقبال از این طرح قابل توجه بود و بسیاری از بانک‌ها با اتمام سقف، جواب رد به مشتریان می‌دهند.

موضوع دوم اینکه به نظر می‌رسد این سیاست در ثبات‌بخشی به فضای اقتصاد کلان و جلوگیری از خروج پول از بازار پول و ورود به بازار دارایی موفق عمل کرده و از سوی دیگر اختلالی در بازار سهام ایجاد نکرده است.

نکته سوم اینکه احتمال وجود دارد با این سیاست، شرایط برای تداوم نرخ سود ۳۰ درصدی وجود داشته باشد و این سیاست به سایر نرخ‌ها نیز سیگنال بدهد، حال سوال بسیاری از مردم در روز گذشته این بوده که آیا این سیاست تمدید خواهد شد یا اینکه موقتی بوده است؟ به نظر می‌رسد که در روز‌های آینده بانک مرکزی در قالب یک اطلاعیه به این سوال پاسخ خواهد داد.

میانه هفته گذشته روابط عمومی بانک مرکزی از تصمیم جدید این نهاد در رابطه با نرخ سود یکی از ابزار‌های در اختیار بانک‌ها خبر داد. بر این اساس، اعلام شد که دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص به شبکه بانکی ابلاغ شده است و بانک‌ها می‌توانند برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا، اوراق منتشر کنند. طبق این اطلاعیه، علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی، در پایان دوره مشارکت، سود قطعی نیز به خریداران این گواهی سپرده در شعب بانک‌ها پرداخت می‌شود. چندی پس از اعلام این خبر، اعلام شد که سهمیه تخصیص‌یافته از سوی بانک مرکزی برای این طرح، ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است.

این طرح معاف از مالیات و بدون محدودیت سپرده‌گذاری بوده و بازخرید آن در تمام شعب بانک‌ها امکان‌پذیر است. علاوه بر این، صاحبان این اوراق می‌توانند از آن به‌عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات استفاده کنند. تاریخ شروع عرضه این گواهی از سوی بانک‌ها ۱۱ بهمن‌ماه اعلام شد و این فرآیند به مدت هفت روز کاری ادامه می‌یافت؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا این سقف تمام شده یا اینکه در ایستگاه پایانی قرار گرفته است.

اخبار مرتبط
گرفتن بهره پول جایز نیست. مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): سود سپرده ربا و حرام است؛ مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین.
این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.
حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند. سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.
نرخ سود معمولاً به توجه به شرایط بازار و تصمیمات بانک‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل، تعیین نرخ سود سپرده اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. همچنین بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
احمدی
ارسال شده در : جمعه 20 بهمن 1402

سلام بعدازانتشار گواهی سپرده یک ساله بانکی ۳۰ درصدی واتمام مدت ازتاریخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ بانک سپه دریک اقدام بی سابقه مبادرت به افتتاح حساب سپرده بلند مدت یک ساله به شرط ماندگاری سه ماه بدون شکست وبا حداقل یک میلیلرد تومان بخشنامه کزده افتتاح مس کنند شعبات اش وبانک تجارت هم برای یک میلیارد تومان باماندگاری دوماه ۲۳ بدون شکست ودومیلیارد ۲۴ درصد وده میلیارد تومان ۲۷ درصد چزاغ خاموش بدون شکست افتتاح می نمایند وصندوق صنعت ومعدن ۳۰ درصد امید انصار ۳۰/۰۱ وایران زمین ۳۰/۰۸درصد واعتماد ملل ۲۸/۰۷درصد این بی سامانی دراخرسال ریسک نقدینگی وریسک اعتباری را تشدید می نماید بانک مرکزی هم درخواب بسر می برد واکثر ا هم بانکهای مشکل سرمایه که کمتراز۸ درصد مصوب اند تو بازار نرخ شکنی می نمایند چرا که مشکل کفایت سرمایه دارند لطفا ضمن تحقیق میدانی وتهیه خبرانتشارش فرمایید

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها