یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

میانگین قیمت یک متر آپارتمان: بالای 80میلیون تومان

24 بهمن 1402
میانگین قیمت یک متر آپارتمان: بالای 80میلیون تومان

میانگین قیمت مسکن همچنان بالای 80میلیون تومان است و تغییرات ماهانه آن‌هم به محدوده مثبت برگشته است؛ اما در این میان، کاهش 11واحد درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه، از تمایل قوی این بازار به ثبات قیمت حکایت دارد که البته شرط تحقق آن، استمرار ثبات در بازار ارز و نرخ تورم است.


به گزارش  بانک اول  آخرین اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، نشان می‌دهد كه تورم سالانه مسکن پایتخت به 82.8درصد رسیده است؛ يعني حدود 2برابر تورم سالانه مصرف‌کننده است؛ اما به‌واسطه تجربه تورم 2رقمی در ماه‌های پایانی سال گذشته، این امید وجود دارد که در ماه‌های آتی شاخص‌های تورم مسکن به‌تدریج تعدیل شود و به محدوده معقول‌تری برسد.
براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در دی‌ماه به بیش از 80.6میلیون تومان رسیده که این رقم 2.2درصد بالاتر از آذرماه و 46.5درصد بیش از قیمت‌های دی‌ماه سال قبل است. البته به‌واسطه تجربه تورم 2رقمی در زمستان سال گذشته و ابتدای بهار امسال، تورم سالانه این بازار همچنان روی اعداد بزرگی مانده و با وجود رسیدن تورم سالانه مصرف‌کننده در دی‌ماه به 43.6درصد، تورم سالانه مسکن تهران به 82.8درصد معادل 1.92برابر تورم مصرف‌کننده رسیده است.


براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، خریداران یک آپارتمان مسکونی یکسان در دی‌ماه امسال 46.5درصد بیشتر از خریداران ‌همان آپارتمان در دی‌ماه سال گذشته پول پرداخته‌اند. براساس آخرین آمارها، میانگین قیمت یک آپارتمان 75متری در شهر تهران در دی‌ماه پارسال 4میلیارد و 119میلیون تومان بوده که در دی‌ماه سال‌جاری با یک‌میلیارد و 927میلیون تومان افزایش به 6میلیارد و 46میلیون تومان رسیده است.
از آنجا که بخش بزرگی از تورم سالانه 82.8درصد مسکن تهران نتیجه جهش شدید قیمت مسکن در دی، بهمن و اسفند1401 و فروردین و اردیبهشت1402 بوده است، می‌توان به تعدیل این شاخص در ماه‌های آتی امیدوار بود؛ مشروط بر اینکه تورم ماهانه مسکن در سایه ثبات و آرامش نرخ ارز و سایر متغیرهای اقتصادی در ماه‌های پیش‌رو پایین بماند.

عقبگرد هزینه ساخت‌وساز مسکونی


اگر با عینک خوش‌بینی به آتیه بازار مسکن نگاه کنیم، فروکش‌کردن تورم در بازار نهاده‌های ساختمانی یکی از سیگنال‌های امیدوارکننده برای آرام ماندن بازار مسکن است که اگر برای مدت طولانی استمرار داشته باشد، اثرات مثبت آن بر شاخص دسترسی و دوره انتظار مسکن نمایان خواهد شد.


طبق اعلام مرکز آمار ایران، در پاییز امسال، شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به پاییز سال قبل 41.2درصد افزایش پیدا کرده که کمتر از تورم مصرف‌کننده است و طبق همین گزارش در تابستان امسال نیز ۶.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.


دیگر نکته امیدوارکننده در این آمارها، تورم منفی گروه آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل بوده است که قیمت آنها در پاییز امسال 4.8درصد نسبت به تابستان ارزان‌تر شده است. در این فصل، گروه موزائیک، کاشی و سرامیک با ثبت رکورد 3.9درصدی، بیشترین رشد را به‌خود اختصاص داده است.

روزنامه همشهری
 

اخبار مرتبط
در هفته های گذشته وزارت کار از ما به عنوان رئیس کانون عالی دعوت کرد و جلسه مشورتی برگزار شد. در آن جلسه پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن از سوی دولت مطرح شد که در صورت موافقت اعضای شورای عالی کار آن مصوبه به دولت برود. این پیشنهاد برای جامعه کارگری که 70درصد دستمزد خود را صرف اجاره بها می کند بسیار اندک است, اما به عنوان عضوی از جامعه کارگری خواستار برگزاری جلسه شورای عالی کار با حضور تمام شرکای اجتماعی هستیم تا بتوانیم با خرد جمعی فکری به حال شرایط دشوار و سخت معیشت کارگران کنیم.
اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مهرماه سال قبل نیز با ارسال پیامک به شرح زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن نسبت به حذف از این پروژه ملی در صورت عدم واریز 240 میلیون تومان تا 20 مهر هشدار داده بود: «اخطار حذف از پروژه،‌ به‌علت عدو واریز آورده اعلامی: متقاضی محترم نهضت ملی مسکن آقا/خانم... ؛ عدم واریز سهم آورده موجب توقف پروژه شده است. چنانچه تا تاریخ 1402/07/20 ساعت 00:00 مبلغ 2/400/000/000 ریال به شماره حساب ... واریز ننمایید از پروژه حذف شده و جایگزینی برای شما انتخاب خواهد شد.»
ماده ۱۳ این طرح که به عنوان ماده(۵) به قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود به دارایی‌هایی همچون املاک اشاره دارد که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند.
قیمت اسمی یک مترمربع آپارتمان در تهران، در فاصله سال ۹۰ تا پایان ۱۴۰۲، از یک میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به ۷۵ میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان رسید و ۴۰ برابر شد. اما قیمت واقعی مسکن در این فاصله، ۲.۳ برابر شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها