جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

یارانه یک میلیونی کودکان کیِ واریز می شود؟

08 اسفند 1402
یارانه یک میلیونی کودکان کیِ واریز می شود؟

در ماه های اخیر، معاون رفاه وزیر کار اعلام کرده است که یک برنامه یارانه‌ای جدید به شکل یارانه یک میلیون تومانی برای هر کودک ۶ ماه تا ۵ سال دارای اختلال در رشد و سوءتغذیه راه‌اندازی می‌شود.

به گزلرش بانک اول مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: «اختلال رشد» مهم‌ترین معیار ورود به این طرح است و در صورتی که کودک جزو ۵ دهک اول باشد ماهانه یک میلیون تومان و برای دهک درآمدی ۶ و ۷ ماهانه ۶۰۰ هزارتومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

این یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. به این ترتیب، خانوارهای دارای کودکان با اختلال در رشد در دهک اول تا پنجم، می‌توانند یک یارانه یک میلیون تومانی دریافت کنند. همچنین، برای خانوارهای دارای کودکان سن ۶ و ۷ ساله با سوءتغذیه، یک یارانه غذایی به مبلغ ۶۰۰ هزار تومان واریز خواهد شد.

این برنامه پیوسته است و برای کودکان زیر ۵ سال اجرا می‌شود. کودکانی که پنج ساله می‌شوند از این برنامه مستثنی می‌شوند و دیگر امکان دریافت یارانه وجود ندارد.

آنگونه که افکارنیوز روایت می کند، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: «اختلال رشد» مهم‌ترین معیار ورود به این طرح است و در صورتی که کودک جزو ۵ دهک اول باشد ماهانه یک میلیون تومان و برای دهک درآمدی ۶ و ۷ ماهانه ۶۰۰ هزارتومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

احمد اسمعیل‌زاده درباره جزئیات اجرای طرح امنیت غذایی، گفت: این برنامه از مهرماه سال جاری با همکاری وزارت رفاه آغاز شده است. روند به این صورت است که کودکان ۶ ماه تا ۵ سالی که به مراکز بهداشتی _ درمانی سراسر کشور مراجعه می‌کنند توسط بهورزان، ‌ مراقبین و کارشناسان تغذیه ارزیابی می‌شوند و اگر حائز شرایط باشند، کد ملی آنها توسط ما به وزارت رفاه ارائه می‌شود تا مورد حمایت قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه «اختلال رشد» مهم‌ترین مبنا و معیار ورود افراد به این طرح است، تصریح کرد: در واقع اگر کودکی در این بازه سنی بر اساس معیارهای ما دچار اختلال رشد تشخیص داده شود باید مورد حمایت این طرح قرار گیرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: اختلال رشد یعنی اینکه کودک بر اساس منحنی‌های سنی و جنسی، وزن‌گیری خوبی نسبت به قد و یا سن خود ندارد و یا قدش نسبت به سنش کوتاه‌تر است.

جزئیات پرداخت یارانه ۱ میلیون تومانی؟

بر اساس مصوبه جدید مجلس دهک‌های ۱ تا ۵ به ازای هر فرزند مبلغ یک میلیون تومان و دهک‌های ۶ و ۷ مبلغ ۶۰۰ هزار تومان علاوه بر یارانه فعلی دریافت خواهند کرد.

در راستای تحقق طرح راهبردی امنیت غذایی و رفاه اجتماعی و حفظ قدرت خرید اقشار کم در امد به خانوارهای دارای فرزند خردسال که در دهک های ۱ تا ۷ قرار دارند، اعتبار بیشتری برای خرید اقلام غذایی تعلق می‌گیرد.

این یارانه برای هرکودک بین ۶۰۰ تا یک میلیون تومان است. بر این اساس اگر کودکی در شرایط خاص من جمله سوءتغذیه، لاغری مفرط، کوتاهی قد و… باشد، مشمول این یارانه خواهد شد تا تحت درمان قرار بگیرد. این یارانه برای کودکان ۶ ماهه تا ۶ ساله‌ایی است که نیازمند تقویت غذایی هستند و توسط توسط خانه‌های بهداشت شناسایی و به وزارت رفاه معرفی می‌شوند.

با اجرای این طرح مبلغ یک میلیون تومان به ازای هر فرزند به دهک‌های ۱ تا ۵ و مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به دهک‌های ۶ تا ۷ به اضافه مبلغ یارانه پرداخت خواهد شد.

این یارانه در مرحله اول به ۱۲۰هزار خانوار پرداخت می شود و صرفاً ویژه خرید از اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی خواهد بود.

یارانه یک میلیونی کودکان چه زمانی واریز می‌شود؟

روش دریافت یارانه یک میلیونی بهمن‌ماه اعلام شد!

خانواده های دهک یک تا هفت با کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله برای دریافت یارانه یک میلیونی بهمن‌ماه به خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

معاون وزیر کار و رفاه درباره نحوه دریافت یارانه یک میلیون تومانی برای کودکان گفت: خانواده های دهک یک تا هفت با کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله به خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

علیرضا عسگریان در یک برنامه تلویزیونی افزود: یک فرد که در دهک یک تا ۳ است، در حالی که یارانه نقدی خود، همسر و دو فرزند خود را که ۴۰۰ هزار تومان است، می‌گیرد، اگر یکی از فرزندان نیازمند تغذیه مضاعف باشد، جداگانه یک میلیون تومان دیگر یارانه دریافت خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که فرزند نیازمند تخصیص کمک چه ویژگی‌هایی دارد، افزود: ویژگی اول این است که ۶ ماه تا ۵۹ باشد و این گروه را وزارت بهداشت معرفی می‌کند.

عسگریان تصریح کرد: وزارت بهداشت این کودکان را از طریق خانه‌های بهداشت شناسایی و به ما معرفی می‌کند. ما برای سرپرستان خانوار پیامک ارسال می‌کنیم.

اخبار مرتبط
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟
شهروندان پیامک‌های جعلی با عناوین مشابه میزان یارانه معیشتی، ثبت نام و دریافت کالابرگ الکترونیک را نادیده بگیرند و هرگز بر روی لینک‌های آنها کلیک نکنند و در صورت دریافت پیامک حاوی لینک کالابرگ الکترونیکی و یا بسته معیشتی از طرف دوستان و افراد مورد اعتماد، بدانید که این پیامک نشان دهنده هک شدن و آلوده بودن تلفن همراه آنها به بدافزار بوده و دلیلی بر اصالت و تایید پیامک و لینک نیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها