شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

آخرین مهلت وراث جهت تعیین‌تکلیف سهام عدالت متوفیان اعلام شد

09 اسفند 1402
آخرین مهلت وراث جهت تعیین‌تکلیف سهام عدالت متوفیان اعلام شد

از هر 12 نفر دارای سهام عدالت، یک نفر فوت کرده است، و فردا 10 اسفند آخرین روز تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان خواهد بود.

به گزارش بانک اول ،انتقال سهام عدالت به وراث نه دادگاه می خواهد نه مراجعه حضوری به سازمان بورس؛ طبق اعلام سازمان بورس، کافی است یکی از وراث در سامانه میراث ثبت نام کند تا اصل سهام و سود آن بر اساس گواهی انحصار وراثت تقسیم شود. خانواده متوفیان می توانند تا فردا پنجشنبه 10 اسفندماه با مراجعه به 46 کارگزاری تعیین شده، روند انتقال این سهام را آغاز کنند.

18 سال پیش که سهام عدالت توزیع می شد، کسی به فکر تبدیل شدن این سرمایه به ارثیه نبود، ولی امروز بیش از 3.7 میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت فوت کرده اند و حدود 60 هزار میلیارد تومان معادل 3 ماه یارانه کل کشور از سهام عدالت بلاتکلیف مانده است.

آبان ماه سال جاری سامانه میراث برای ثبت نام وراث رونمایی شد؛ اما مشخص نبود که هزینه انتقال سهام و مالیات مربوط به انحصار وراثت بر عهده چه کسی است. مجید عشقی رئیس سازمان بورس، گفته بود: «این انتقال هیچ هزینه ای ندارد.» در حالت عادی، انتقال سهام در بورس شامل 1.28درصد سهم دولت و کارگزاری می شود. البته برخی از وراث می گویند انتقال این سهام تا 450 هزار تومان برای آنها هزینه داشته است.

در حال حاضر، سه نوع برگه سهام عدالت 492 هزارتومانی، 520 هزار تومانی و یک میلیون تومانی با ارزش 11 میلیون تومان، 13 میلیون تومان و 23 میلیون تومان قرار است میان وراث متوفیان تقسیم شود. از سال 99 تاکنون نیز از 4 میلیون تومان تا 8 میلیون تومان سود میان دارندگان سهام عدالت توزیع شده است که متناسب با سال فوت دارندگان میان وراث تقسیم خواهد شد.

البته بعد از گذشته 18 سال از توزیع سهام عدالت، هنوز موضوعاتی مانند زمان آزادسازی و خرید و فروش این سهام، واگذاری به جاماندگان و شرکت های سهام عدالت استانی هنوز بلاتکلیف مانده است. دولت در 2.5 سال گذشته تلاش کرده است تا به 10 میلیون نفر از افرادی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند، سهام عدالت واگذار کند که هنوز موفق به اجرایی کردن این موضوع نشده و برخی معتقدند سهام عدالت متوفیان باید به افراد جامانده واگذار شود که این موضوع توسط دولتمردان مسکوت مانده است.

یک کارشناس بازار سرمایه علی مومنی درباره انتقال سهام عدالت به وراث می گوید: سهام متوفیان نباید به وراث منتقل شود و باید این سهام به افراد جامانده واگذار شود. این در حالی است که یک کارشناس دیگر بازار سهام رضا گلستانی معتقد است: دولت پول این سهام را طی 15 سال از دارندگان آن دریافت کرده است و این سهام به عنوان دارایی افراد شناخته می شود و باید به عنوان ارثیه به وراث منتقل شود.

اخبار مرتبط
سهامدارانی که تقاضای فروش سهام خود را در سال گذشته نداده‌اند و در میزان سود دریافتی خود مغایرت مشاهده می‌کنند، می‌توانند از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پیگیری کنند. باید در نظر داشته باشند که واریز سود سهام عدالت به صورت خودکار و بدون نیاز به اقدام از سوی سهامداران انجام می‌شود. ضمنا مرکز تماس ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران است. و در نهایت اینکه برای دریافت سود سهام عدالت به هیچ سایتی مراجعه نکنید و مراقب کلاهبرداری‌ها باشید.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.
سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها