شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

چگونه میتوانیم چک صیادی بگیریم؟

20 اسفند 1402
چگونه میتوانیم چک صیادی بگیریم؟

چک صیادی یکی از چک‌های معتبر شبکه بانکی است که مستقیما از طریق بانک مرکزی پیگیری می‌شود. این چک رنگ بنفش دارد و روی آن کد مخصوص 16 رقمی به ثبت رسیده است. افرادی که مایل به دریافت این چک هستند باید چندین مراحله مهم را سپری کنند.

به گزارش بانک اول چک یک سند تجاری مهم در چرخه اقتصادی کشور است که طی سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته و قابلیت نقد شدن آن افزایش پیدا کرده است. یکی از انواع چک‌های مطمئن با امکان پیگیری بالا، چک صیادی است که در سامانه تخصصی صیاد ثبت می‌شود.

شرایط و مدارک لازم برای صدور دسته چک صیادی برای اشخاص حقیقی

بسته به اینکه فرد حقیقی یا حقوقی برای این دسته چک درخواست می‌دهد، باید شرایطی فراهم شود.

  • مورد اول اینکه باید یک حساب قرض الحسنه جاری داشته باشند که حداقل دو سال از افتتاح آن گذشته باشد.
  • در صورت داشتن حساب، متقاضی باید درخواست دریافت دسته چک را به رئیس شعبه تحویل دهد تا رئیس شعبه استعلام بگیرد. برخی از بانک‌ها امکان درخواست دسته چک را از طریق اپلیکیشن بانکی مخصوص خود فراهم کرده‌اند. هدف از استعلام سوابق بانکی فرد، پی بردن به خوب بودن سابقه و سفید بودن نتیجه است. در صورتی که فرد در سال‌های گذشته چک برگشتی ثبت شده داشته باشد باید نسبت به رفع سو اثر آن اقدام کرده و دوباره برای دریافت چک درخواست دهد. بعد از سفید اعلام شدن وضعیت متقاضی، دسته چک صادر می‌شود.
  • افراد حقیقی هنگام درخواست دسته چک صیادی لازم است که فرم افتتاح حساب تکمیل شده، یک قطعه عکس، در صورت مستاجر بودن کپی اجاره نامه، کپی تمام مدارک شغلی، یکی از قبض‌های آب، برق، گاز یا تلفن و معرف مورد نظر بانک را ارائه دهند.

شرایط و مدارک مورد نیاز صدور دسته چک صیادی برای اشخاص حقوقی

افراد حقوقی نیز امکان دریافت دسته چک صیادی را دارند به شرط اینکه یک سپرده بلندمدت داشته باشند که حداقل شش ماه از زمان افتتاح آن گذشته و 50 میلیون تومان نیز در آن نگهداری شود. ضمنا آندسته از اشخاص حقوقی امکان دریافت دسته چکی را که حداقل 10 سال پیاپی مشغول فعالیت باشند.

مراحل صدور دسته چک صیادی برای شخص حقوقی اندکی تفاوت دارد. اشخاص حقوقی برای دریافت این دسته چک باید درخواست افتتاح حساب بانکی با امضای صاحبان امضای مجاز شرکت را داشته باشند. بعد از مراجعه به بانک و ارائه امضای صاحبان شرکت، باید امضاها به تایید برسد. در زمان مراجعه به شرکت لازم است که اصل و کپی گواهینامه ثبت شرکت یا شرکت نامه، اظهارنامه ثبت شرکت یا اساسنامه، آخرین آگهی رسمی ثبت شرکت در روزنامه و شناسنامه و کارت ملی هیئت مدیره را به بانک ارائه شود.

استثنا برای دریافت دسته چک برای افراد بدون حساب

شرایط لازم برای دریافت دسته چک صیادی داشتن حساب قرض الحسنه جاری با دو سال سابقه گردش است. اما اکنون برخی بانک‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند تا با تایید رئیس شعبه، به افراد متقاضی بدون میانگین حساب و سپرده نیز دسته چک بدهند. البته این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که فرد متقاضی بلافاصله اقدام به افتتاح حساب کرده و حداقل مبلغی بین 5 تا 10 میلیون تومان در حساب خود نگهداری کند. گذشته از این مورد، فرد متقاضی باید هیچ سابقه چک برگشتی و بدهی غیرجاری نداشته و یک سند ملکی و معرف خوش حساب به بانک معرفی کند.

اخبار مرتبط
دارنده چک می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی، در کمتر از ۲۰ روز، اجراییه چک را دریافت و به موجب آن چک برگشتی را نقد کند.
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها