یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

چگونه به صورت قانونی مالیات کمتری بدهیم؟

08 فروردین 1403
چگونه به صورت قانونی مالیات کمتری بدهیم؟

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که میزان مالیاتی که پرداخت می‌کنید بیش از حد است؟ آیا تمایل دارید راه‌هایی را کشف کنید که به شما کمک کند تا مالیات کمتری پرداخت کنید؟ راه‌های زیادی برای کاهش مالیات وجود دارد که بعضی از آن‌ها برخلاف قانون هستند و بیشتر از آن که مفید باشند، مشکلات مختلفی را برای افراد ایجاد می‌کنند. اما در کنار این روش‌ها، قوانینی برای کاهش مالیات افراد و کسب‌وکارها وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا کم‌ترین مبلغ ممکن را برای مالیات پرداخت کنید.

اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع ارائه دهید

یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای پرداخت مالیات کمتر، جلوگیری از جریمه شدن به دلیل دیرکرد در تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی است. مودیان مالیاتی هر سال تا اول تیرماه فرصت دارند فرم اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کنند. اگر شما جزو مودیان مالیاتی خوش حساب باشید و حداقل برای 3 سال متوالی اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان تعیین شده ارائه دهید، معادل 5 درصد از مبلغ کل مالیات این 3 سال را مشمول تخفیف و جایزه خوش‌حسابی می‌شوید که در حساب شما منظور می‌شود.

نکته: به‌روز بودن نقش مهمی در کاهش مالیات پرداختی دارد. بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان مالیاتی را به طور دقیق مطالعه و پیگیری کنید تا از لیست جدید معافیت‌ها و بخشودگی‌های با نرخ صفر آگاه باشید.

مالیات را به موقع پرداخت کنید

بعد از تکمیل اظهارنامه و ارائه آن در وقت تعیین شده، سازمان امور مالیاتی آن را بررسی کرده و در نهایت مبلغ قابل پرداخت به عنوان مالیات را تعیین می‌کند. در صورتی که در مدت تعیین‌شده برای پرداخت مالیات اقدام کنید و جزو مؤدیان خوش‌حساب قرار بگیرید می‌توانید از تخفیف‌های مالیاتی مربوط به خوش حسابی بهره‌مند شوید.

نکته: در صورتی که پرداخت قبض مالیاتی هر سال قبل از سررسید انجام شود یک درصد مبلغ پرداخت شده به ازای هر ماه تا زمان سررسید مالیات، به عنوان جایزه خوش‌حسابی به مؤدیان تعلق می‌گیرد. البته سقف استفاده از این راهکار قانونی 4 ماه است.

تمام هزینه‌ها را با ذکر جزئیات در اظهارنامه ثبت کنید

بر اساس قوانین مالیاتی کشور، مبلغی که مؤدیان باید به عنوان مالیات پرداخت کنند متناسب با درآمد و میزان سود آن‌ها به صورت سالانه محاسبه شده و پس از کسر از هزینه‌ها و استهلاک دارایی‌ها به مؤدی جهت پرداخت اعلام می‌شود. هزینه‌هایی که مؤدیان در جریان مراودات مالی انجام داده‌اند در نهایت از مجموع سود کسر شده و مبلغ باقی‌مانده به عنوان مبنای تعیین مالیات در نظر گرفته می‌شود. برای کاهش میزان مالیات، مؤدیان باید تمامی مدارک و سندهای مربوط به هزینه در مراودات مالی سالیانه خود را به صورت دقیق محاسبه، تنظیم و تسلیم کنند تا این مبالغ از مالیات آن‌ها کسر شود.

نکته: سعی کنید تمامی فاکتورهای کوچک و بزرگ کسب‌وکار خود را ذخیره کرده و در محل مطمئنی بایگانی کنید. حتی هزینه‌ای که برای صرف ناهار کاری با حساب شرکت انجام داده‌اید ممکن است در طول یک سال مالی، مبلغ چشم‌گیری باشد.

استهلاک دارایی‌های مستهلک‌شونده را محاسبه و ثبت کنید

دارایی‌هایی مانند ابزار و ماشین آلات با گذشت زمان به دلیل استهلاک دچار کاهش ارزش شده و قیمت‌شان دچار افت می‌شود. صاحبان کسب‌وکارها در صورت ارائه مدارک دقیق و اسناد کامل مربوط به محاسبه ارزش این وسایل و میزان استهلاک و فرسودگی آن‌ها، می‌توانند از تخفیفات مالیاتی برای کاهش مالیات کسب‌وکارشان برخوردار شوند.

به عنوان مثال، فرض کنید شرکت X، تجهیزات جدیدی به مبلغ 100 میلیارد تومان برای خط تولید محصول جدید خود خریداری کرده است. طبق گفته فروشنده، با این تجهیزات می‌توان 100 هزار واحد محصول تولید کرد. اما این شرکت در اولین سال، تنها 2 هزار واحد محصول تولید می‌کند و به فروش می‌رساند. بنابراین فقط 2% از توان تولیدی تجهیزات را استفاده کرده است، و با توجه به اصل تطابق، می‌تواند 2 میلیارد تومان به عنوان هزینه استهلاک دارایی (تجهیزات جدید) در صورت سود و زیان ثبت کند و 98 میلیارد باقی‌مانده در ترازنامه باقی خواهند ماند.

نکته: بر اساس ماده 201 قانون مالیات‌های مستقیم، هرگاه مودی مالیاتی با قصد فرار از پرداخت مالیات قانونی (از روی علم و عمد) به ترازنامه و حساب سود و زیانی استناد کند که بر خلاف حقیقت تنظیم شده است و یا این که برای سه سال متوالی، اظهارنامه مالیاتی و یا ترازنامه و حساب سود و زیان خود را ارائه نکند، به مجازات‌های قانونی محکوم خواهد شد.

به موسسات خیریه کمک کنید

با کمک مداوم به موسسات خیریه و ارائه فاکتورها و اسناد پرداختی مربوط به این کمک‌ها، می‌توانید از تخفیف‌های مالیاتی برخوردار شوید. دقت بفرمایید که فاکتورها و اسناد بايد واقعی باشند. صوری بودن آن‌ها ممکن است مؤدیان را با دردسر مواجه کند.

دارایی‌هایتان را بین اعضای خانواده و افراد مورد اعتمادتان تقسیم کنید

طبیعتا هر چه میزان اموال شما بیشتر باشد، مالیات بیشتری برای شما لحاظ خواهد شد. بنابراین می‌توانید افراد مورد اعتماد خود را به عنوان حقوق‌بگیر و کارمند خود معرفی کرده و اموال خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

میزان درآمد سال قبل خود را در اظهارنامه مالیاتی سال جاری قید کنید

اشتباهی که برخی از افراد مرتکب می‌شوند، این است که درآمد سال جاری خود را کمتر از سال قبل ذکر می‌کنند. این اقدام باعث به شک افتادن ماموران مالیاتی شده و کنجکاو می‌شوند تا تحقیقات دقیق و جامعی در خصوص اسناد مالی‌تان انجام دهند. در نتیجه، اگر در طی فرآیند بررسی به هرگونه تناقضی در اسناد مالی شما برخورد کنند، احتمالا جریمه‌های سنگینی برایتان در نظر خواهند گرفت.

نکته: هر چقدر در مواجهه با سازمان امور مالیاتی شفاف و روشن برخورد کنید، شانس پرداخت مالیات کمتر برایتان بیشتر می‌شود.

از منزل خود به عنوان دفتر کار استفاده کنید

با انجام این کار بخشی‌ از هزینه‌های مؤدیان مانند هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن ادغام می‌شود. حتی می‌توان آن‌ها را به عنوان مبالغ هزینه‌ای در طول سال اعلام کرد که از میزان مالیات کم می‌شود. هم‌چنین با این کار می‌توانید از تخفیفاتی که برای کسب‌وکارهای خانگی در نظر گرفته شده است نیز بهره‌مند شوید. شاید این روش ساده به نظر بیاید ولی عملی کردن آن برای همه افراد امکان‌پذیر نیست.

نکته آخر: پرداخت مالیات کمتر حتما باید به استناد قانون باشد و نمی‌توان با استفاده از راهکارهای غیرقانونی مالیات را دور زد. به بیان دیگر، فرار از پرداخت مالیات، جرم به حساب می‌آید و برای آن مجازات درنظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط
وی تعیین الگوی مصرف برق هر منطقه را بر اساس قانون و با تاکید بر حفظ رفاه اجتماعی و فرصت‌های مدیریت مصرف ذکر و تصریح کرد: به طور معمول ٧٥ درصد مشترکان برق هر منطقه، نسبت به الگوی مصرف تعیین شده، برق کمتری مصرف می‌کنند.
به‌طور معمول، محققان پزشکی برای اثبات چیزی انتظارها رو بالا می‌برند سپس در دستیابی به آن شکست می‌خورند. آنان اغلب به‌سرعت به این نکته اشاره می‌کنند که A منجر به B می‌شود در حالی‌که به‌راستی ثابت نکرده‌اند، فقط اینکه، ارتباط آماری قوی بین A و B وجود دارد.
قاليباف با تاكيد بر اينكه مجلس در عين اختلاف سليقه و اختلاف ديدگاه با سياست‌هاي ارزي دولت همراهي كرده است، گفت: همه اختيارهاي موجود در قانون دايمي را به رييس بانك مركزي داديم و هر چه ايشان در جلسه سران قوا بيان كردند قبول كرديم اما شرايط كنوني نشان مي‌دهد كه هم رويكرد اقتصادي و هم رويكرد مديريتي در موضوع ارز دچار اشكال است.
اسامی چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگاری سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش‌وپرورش سوم اردیبهشت اعلام شد که بنابر اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش، سه برابر ظرفیت جذب در آموزش و پرورش، در آزمون پذیرفته‌ شده‌اند که این افراد برای مرحله «ارزیابی تکمیلی» و گزینش می‌توانند از امروز (هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳) با مراجعه به درگاه my.medu.ir بخش جذب و استخدام (کارا) نسبت به تکمیل نمون‌برگ‌ها و بارگذاری کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز در سامانه اقدام کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها