ﺳﻪشنبه, 11 اردیبهشت 1403 2024,April

تاریخچه شکل گیری بورس ایران / بازار سهام ایران چگونه متولد شد؟

13 فروردین 1403
تاریخچه شکل گیری بورس ایران / بازار سهام ایران چگونه متولد شد؟

اولین بورس اوراق بهادار جهان در اوایل قرن هفدهم میلادی در آمستردام هلند تأسیس شد. در ایران اما ایده تأسیس بورس از سال 1315 خورشیدی توسط یک بلژیکی به نام وان لوترفلد مطرح شده بود. با این حال، به دلیل جنگ جهانی دوم و شرایط نامناسب دیگر، تاسیس بورس به تاخیر افتاد و نهایتا در سال 1345 خورشیدی با تصویب قانون تاسیس بورس اوراق بهادار، بورس در ایران رسما آغاز به کار کرد.

به گزارش بانک اول از سال 1346 تا 1357، بورس اوراق بهادار تهران شاهد رشد و توسعه قابل توجهی بود؛ اما پس از انقلاب اسلامی و سپس جنگ ایران و عراق، بازار با رکود شدیدی مواجه شد و تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از 105 شرکت در سال 1357 به 56 شرکت در پایان سال 1367 کاهش یافت.

با این حال، پس از جنگ و با تصویب قوانین جدید اقتصادی، بورس اوراق بهادار تهران شاهد رونق مجدد بود و تا سال 1375، تعداد شرکت‌های پذیرفته شده به حدود 250 شرکت افزایش یافت.

بلژیکی‌ها بورس ایران را کلید زدند

موسس بورس در ایران، وان لوترفلد بلژیکی بود که برای اولین بار اساسنامه بورس را در سال 1315 خورشیدی پیشنهاد داد. با این حال، تاسیس فیزیکی بورس اوراق بهادار تهران تا سال 1345 خورشیدی، زمانی که قانون تاسیس آن به تصویب رسید، به تعویق افتاد.

مقایسه جایگاه بورس ایران با سایر کشورها

بازار سرمایه ایران در حال حاضر شامل چهار بازار بزرگ از جمله بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران، و بورس انرژی است که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند.

با توجه به پیشرفت‌ها و گسترش بازار سرمایه در ایران، بورس اوراق بهادار تهران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای سرمایه در خاورمیانه شناخته می‌شود، اما همچنان در مقایسه با بازارهای بورس بزرگ جهانی مانند نیویورک یا لندن، در مراحل توسعه و رشد قرار دارد.

با این حال از اواخر دهه 90 به این سو، بازار سرمایه در ایران برای عموم مردم شناخته‌‌تر شده است. بسیاری از افراد از اقشار مختلف مردم دارای کد بورسی هستند. با این حال جریان ورود بازیگران حقیقی به بازار سرمایه پس از ریزش سال 99 متوقف شد اما در همین حال، ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این مدت توسعه زیادی یافت و به عموم علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه معرفی شد. در حال حاضر، بورس ایران در صورت مصون ماندن از دخالت‌های دولت، یکی از پوباترین بازارهای سرمایه منطقه است.

اخبار مرتبط
اهالی بازار سرمایه به دست به دست کردن تصویر دیده بان بازار اوراق بدهی دولتی در فضای مجازی همچنان از دولت گله دارند و بازار را در تسخیر اوراق دولتی می‌خوانند. این موضوع مدت‌ها است که بلای بازار سرمایه شده است.
شاخص کل فرابورس ایران هم امروز بدون تغییر، در ارتفاع ۲۵ هزار و ۲۸۹ واحد ایستاد. معامله گران در فرابورس بیش از ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی با انجام ۱۸۳ هزار معامله دادوستد کردند.
با تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بازارگردانی از حالت الزامی خارج و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها