پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

ادغام بانک‌ها ریسک دارد؛ چرا؟

18 فروردین 1403
ادغام بانک‌ها ریسک دارد؛ چرا؟

ادغام‌ بانک‌ها در یکدیگر علاوه بر اینکه می‌تواند مشکلات مدیریتی زیادی را برای بانک میزبان به همراه داشته باشد، برای مشتریان و کارکنان بانکی هم کم دردسر نخواهد بود.

به گزارش بانک اول، در مقاله‌ای با نام «بررسی دلایل، مزایا و معایب ادغام بانک‌ها و موسسات مالی» نوشته «عرفان معتضد» نویسنده به بررسی این ریسک‌ها پرداخته است.

یکی از ریسک‌هایی که می‌تواند بانک‌ها را متوجه خود کند، ریسک اعتماد از جانب ذی‌نفعان است.

ادغام می‌تواند این پیامد را به دنبال داشته باشد که اعتماد تامین‌کنندگان بانک‌ها از بین رفته و حمایت مادی و معنوی خود را از بانک جدید بردارند.

درباره بانک‌ها بدوا لازم است موافقت اصولی بانک مرکزی درباره ادغام اخذ شود و سپس موضوع در مجامع عمومی بانک‌های ادغامی مورد موافقت قرار گیرد تا موجب سلب اعتماد بیشتر آنها نشود.

دومین ریسک این موضوع، ریسک اعتماد مشتریان است. همواره باید توجه داشت که ادغام می‌تواند موجب از بین رفتن اعتماد مشتریان شود و این ابهام را ایجاد کند که چه مشکلی وجود داشته که سبب ادغام شده است.

از بین رفتن اعتماد در بازارهای رقابتی می‌تواند تهدیدی جدی برای فعالان در این بازارها باشد. بنابراین باید کوشید تا قبل از ادغام، اطلاعات لازم و مستمر در اختیار مشتریان قرار گیرد.

ریسک سیستماتیک بازار

از دیگر ریسک‌هایی که متوجه سیستم بانکی می‌تواند باشد، ریسک سیستماتیک بازار است.

همواره مدیران بانک‌ها طی برنامه‌های استراتژیک، ریسک‌های غیرسیستماتیک را مورد بررسی قرار می‌دهند؛ اما آنچه حائز اهمیت است، مدیریت ریسک‌های سیتماتیک است.

عدم توجه به ریسک سیستماتیک بازار و شرایط کلان اقتصاد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند نتایجی، برخلاف انتظار از ادغام را ایجاد کند.

در نتیجه می‌توان گفت موضوع ادغام بانک‌ها در کشور زمانی می‌تواند موثر باشد که همزمان اصلاح ساختار نظام بانکداری به‌صورت موازی شکل گیرد وگرنه الزاما با ادغام کردن بانک‌ها، اصل صورت مساله همچنان پابرجاست.

تا زمانی که سبد پرتفوی بانکداری در کشور با ترازنامه‌های بین المللی قابل موازنه نباشد، ریسک سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در ایران همچنان بالا خواهد بود.

نظام بانکداری باید از یک طرف ضامن سرمایه‌گذاری باشد و از طرفی دیگر باید ضامن عملیات وام‌گیرنده باشد و مادامی که نتواند هر دو طرف را محافظت کند، اشکالات ساختاری خواهد داشت.

زمانی که بدهی‌های معوق و مطالبات مشکوک‌الوصول، ترازنامه اکثر بانک‌ها را در وضعیت نامطلوبی قرار داده است به این نتیجه می‌رسیم که ادغام بانک‌ها بدون اصلاح ساختار نظام بانکداری نمی‌تواند اثربخش باشد.

نکته قابل تامل این است که باید سطح بحران و ناترازی در بانک‌ها و موسسات مشخص شود و چنانچه یک بانک یا موسسه در سطح ضعیفی قرار دارد، در شرایط ادغام، دیگر بانک‌ها را تهدید نکند.

اخبار مرتبط
بخش عمده‌ای از اصلاحات در این زمینه پیرامون امنیت شغلی کارگران است که رعیتی فرد، معاون وزیرکار درباره اصلاح قانون کار و پیشنهادات دولت گفته است: قبلاً برای مشاغل غیرمستمر و پروژه‌ای این قانون در دولت قبل مطرح شد که اگر پروژه بیش از چهار سال طول کشید، تا پایان پروژه کار کارگر به صورت دائمی ادامه پیدا کند و در غیر این صورت مشمول مقرری بیمه بیکاری شوند. چون قبلاً کارگران پروژه‌ای مشمول مقرری بیمه بیکاری نبودند. از اسفندماه گذشته کلیه نیروهای پروژه‌ای مشمول این قانون شدند.
ثبت نام آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش‌وپرورش در راستای اجرای ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و بنا بر مفاد دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام ۱۹ هزار و ۱۷۹ نفر مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت و مشاور تخصصی، ۱۷ بهمن امسال آغاز و مقرر شده بود ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برگزار اما با تغییر زمان آزمون، برگزاری آن به روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ موکول شد.
چپ دست بودن تفاوت های زیادی را در زندگی این افراد که چیزی حدود ۱۰ درصد جمعیت را تشکیل می دهند ، به وجود می آورد و امری اکتسابی و انتخابی نیست. خصوصیات منفی و مثبت فراوانی را به چپ دست ها اختصاص می دهند و بسیاری آنها را باهوش تر از بقیه می دانند.
برای دانستن سقف انتقال وجه اینترنتی (خرید اینترنتی) باید بدانید انتقال وجه در آن از دو طریق انجام می‌شود؛ رمز دوم پویا و دستگاه‌ رمز ‌ساز (که به آن توکن می‌گویند). سقف خرید از طریق رمز دوم پویا در سال 1403، 200 میلیون تومان و دستگاه توکن ۳۰۰ میلیون تومان (امکان افزایش تا 500 میلیون تومان) است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها