ﺳﻪشنبه, 11 اردیبهشت 1403 2024,April

طلا بخریم یا صندوق طلا؟/ کدام سودده است؟

22 فروردین 1403
طلا بخریم یا صندوق طلا؟/ کدام سودده است؟

روند صعودی قیمت دلار از اوایل دی‌ماه شروع شد و تاکنون نیز ادامه داشته است. حتی در حال حاضر که قیمت دلار و به تبع آن قیمت طلا گارد کاهشی به خود گرفته‌اند، همچنان قیمت‌ها نسبت به سال گذشته در ارتفاع بالایی قرار دارند.

به گزارش بانک اول، جهش قیمت‌ها و رشد انتظارات تورمی طی ماه‌های اخیر سبب شد افراد به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود باشند و برای سرمایه‌گذاری به تکاپو بیفتند.

اما کدام بازار سود بهتری به بازیگران خود داده است؟

این بررسی مشخص کرد در روند صعودی طلا و دلار، صندوق‌های طلا بهترین گزینه خرید و همزمان پرریسک هستند.

حالا پس از گذشت بیشتر از دو ماه از روند صعودی دلار و طلا باید دید چه کسانی برنده سرمایه‌گذاری بودند، خریداران طلا یا صندوق طلا؟

نگاهی به روند قیمتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و مقایسه آن با قیمت طلا، نشان از کورولیشن (همبستگی) مثبت میان این دو متغیر دارد.

به طوری که هرگاه طلا حرکت صعودی یا نزولی خود را آغاز کند، صندوق‌های طلا نیز در جهت حرکت طلا گام برمی‌دارند.

این موضوع تا حد بالایی مربوط به وابستگی قیمت یونیت‌ صندوق‌های طلا به طلاست. از آنجا که حدود 70 تا 90 درصد از دارایی‌های این صندوق‌ها طلاست، با افزایش قیمت طلا، NAV این صندوق‌ها نیز بالا می‌رود.

در نتیجه این رفتار، نسبت P/NAV صندوق‌های طلا کاهش می‌یابد و همین موضوع، خرید صندوق‌های طلا را به‌صرفه می‌کند.

بدین ترتیب استقبال از خرید این صندوق‌ها افزایش می‌یابد و روز‌به‌روز بر قیمت‌شان افزوده می‌شود.

همان‌طور که در گزارش‌های پیشین گفته شد، صندوق‌های طلا در زمان صعود طلا، رشد شارپ‌تر و در زمان نزول، نزول قدرتمندتری را تجربه می‌کنند.

نمودار زیر بازدهی طلای ۱۸ عیار، دلار و صندو‌ق‌های طلا را از ۱۶ بهمن تا سقف قیمت طلا و پایان بازار روز گذشته نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار پیداست، در لگ صعودی قیمت طلای ۱۸ عیار (از ۱۶ بهمن تا سقف)، بازدهی طلا از دلار بیشتر بوده است.

اما نکته قابل توجه این است که بازدهی ۱۱ صندوق طلا در این مدت بیشتر از بازدهی طلای ۱۸ عیار بوده است.

این موضوع بار دیگر شتاب صندوق‌های طلا را برای افزایش قیمت ثابت می‌کند.

در گام بعدی، بازدهی طلا و صندوق‌های طلا از ۱۶ بهمن تاکنون مقایسه شده که نشان می‌دهد، درست زمانی که طلا اصلاح موقت را آغاز کرد، قیمت صندوق‌های طلا پایین آمد؛ این کاهش قیمت شدیدتر از افت قیمت طلا بوده است.

به طوری که تنها بازدهی چهار صندوق طلا در بازه زمانی ۱۶ بهمن تاکنون (کل روند طلا) بیشتر از بازدهی طلای ۱۸ عیار بوده است.

بر اساس آنچه گفته شد، باید تاکید کرد که اگر استراژی معامله‌گران ریسک‌گریزی از نوسانات است، خرید طلای فیزیکی انتخاب مناسب‌تری نسبت به صندوق‌های طلاست.

اگر چه این روش، ریسک‌‌هایی از قبیل سرقت طلا را نیز در پی دارد.

در طرف دیگر اما اگر سرمایه‌گذار در پی سبقت گرفتن از بازدهی طلای ۱۸ عیار است و می‌تواند نقاط ورود و خروج را به‌خوبی شناسایی کند.

خرید یونیت‌ صندوق‌های طلا انتخاب بهتری است و در زمان رشد، گین بهتری به خریدار می‌دهد.

همچنین این نکته نیز حائز اهمیت است که نگاهی به کارنامه هر یک از صندوق‌‌های طلا، یک نمای مناسب از عملکرد این صندوق‌ را در اختیار خریدار قرار می‌دهد.

اخبار مرتبط
در ضمن، اختصاص ارز ترجیحی برای تأمین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی با هدف حمایت از معیشت مردم و در سقف منابع آن انجام شده و این سیاست از سوی مجلس شورای اسلامی با اختصاص حدود ۶/۱۳ میلیارد یورو در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ مورد تأیید قرار گرفته‌است.
سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته، ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.
در حال حاضر دلالان چهارراه استانبول و خیابان منوچهری معتقدند در روزهای آینده امکان ریزش دلار تا ۵۸ هزارتومان هم وجود دارد. بر همین اساس، فعالان بازار وارد فاز احتیاطی شده‌اند و خرید دلار به نوعی متوقف شده است.
بازار امروز شاهد شیب نزولی قیمت طلا و سکه در جریان معاملات است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها