پنجشنبه, 27 اردیبهشت 1403 2024,May

۱۵ نکته طلایی برای نگهداری از گیاهان در تابستان

22 فروردین 1403
۱۵ نکته طلایی برای نگهداری از گیاهان در تابستان

نگهداری از گیاهان در تابستان برای عاشقان گل و گیاه یک مشغله  و دغدغه مهم است، که این چالش تنها با دانستن اطلاعات کافی درباره گیاهان و نحوه رشد آن ها برطرف می شود. گیاهان فصل مناسب خود را دارند و هر گیاهی در تابستان رشد نمی کند.

به گزارش بانک اول؛ آشنا بودن با روش های نگهداری گل و گیاه در تابستان باعث می شود تا گیاهان شما خراب نشود یا آسیب کمتری ببیند. مهم است که شما از چه تکنیکی برای نگهداری از گیاهان در تابستان استفاده می کنید. آیا از زاویه تابش نور در تابستان یا آب دهی آن خبردارید ؟می دانید چه زمان خاک گل را عوض کنید تا ریشه آن از بین نرود ؟ یا از زمان و تعداد ویتامین دهی به گیاهان خبردارید؟ با ما همراه باشید تا همه چیز درباره نگهداری گیاهان را در اختیارتان قرار بدهیم.

فهرست

اولین نکته نگهداری از گیاهان در تابستان؛ آبیاری گیاهان

آبیاری گیاهان در تابستان

یکی از عوامل نابودی گل‌ها و گیاهان در فصل تابستان، افراط و تفریط در آبیاری است. بعضی افراد در هنگام آبیاری گیاهان، تفاوتی بین فصل زمستان و تابستان قائل نمی‌شوند. برخی دیگر هم زیاده‌روی می‌کنند و بدون آگاهی از نیاز گیاه، بیش از حد لازم به گیاه آب می‌دهند. مسلماً گیاهان در فصل تابستان، به آب بیشتری نیاز دارند. و نگهداری از گیاهان در تابستان نکات خاصی دارد که باید رعایت کنید.

همچنین لازم است به گلدان‌هایی برای گیاهان خود بخرید که زهکشی کافی داشته باشند و آب اضافی را خارج کنند.متخصصان بر این باور هستند که بهترین زمان آبیاری درختان در تابستان، در هنگام غروب آفتاب است.

نورگیری گیاهان در تابستان

آفتاب شدید فصل تابستان به بسیاری از گیاهان آپارتمانی و کاکتوس‌ها آسیب می‌رساند، به همین دلیل گیاهان را در فضاهایی قرار دهید که نور خورشید به صورت غیرمستقیم به آن‌ها برسد. به عنوان مثال اگر پنجره‌ای دارید، گیاهان را پشت پنجره بگذارید. اگر می‌خواهید گیاهان بر اثر نور مستقیم خورشید، آسیب نبینند، حتماً اطلاعات کافی در مورد آن‌ها کسب کنید تا به هر کدام از گل‌ها و گیاهان، به میزان کافی نور برسانید.

به خورده ها و لکه های گیاهان دقت کنید

گیاهان زرد

یکی از رازها و نکات مهم نگهداری گل و گیاه در فصل تابستان و سایر فصل‌های سال، این است که به وضعیت گل‌ها و گیاهان خود دقت کنید. اگر متوجه تغییر رنگ برگ‌ها به قهوه‌ای یا زرد شدید، لکه‌های قهوه‌ای و زرد روی برگ‌ها مشاهده کردید یا با ریزش برگ‌ها روبرو شدید، احتمالاً گیاه در وضعیت مناسب و مطلوبی قرار ندارد.

یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش یا تغییر رنگ برگ‌ها، رسیدن نور یا آب کم یا زیاد به گیاهان است. با گرم شدن هوا در فصل تابستان، دفعات آبیاری گیاه خود را افزایش دهید و نور مناسب به آن برسانید تا شادابی خود را از دست ندهد. همچنین خاک مناسبی برای گیاه خود انتخاب کنید تا بهترین رشد و نمو را از خودش به نمایش بگذارد.

از بادمستقیم جلوگیری کنید

بیشتر  گیاهان آپارتمانی بزرگ دوست دارند در یک محیط نسبتاً پایدار قرار بگیرند. بنابراین بهتر است از قرار دادن آن‌ها در محیط بسیار گرم یا سرد اجتناب کنید. سعی کنید از قرار دادن گیاهان زیر باد کولر پرهیز کنید. زمانی که خودتان در خانه نیستید، کولر را خاموش کنید تا گیاه در دمای معمول قرار بگیرد.اگر گیاه متعلق به محیط گرمسیری است، بهتر است آن را در یک اتاقی که دمای بالاتر و مرطوب‌تری دارند، قرار دهید تا از شوک‌های دمایی دور باشد.

رطوبت گیاهان را چک کنید

اگر در منطقه‌ای با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، باید حواستان به گیاهان گرمسیری که به رطوبت نیاز دارند، باشد. سعی کنید در روزهای گرم گیاهان را «مه پاشی» کنید. می‌توانید گلدان را روی سنگریزه قرار دهید و با خیس کردن سنگریزه‌ها رطوبت مورد نیاز گیاه را تأمین کنید.

راهکار بعدی برای تأمین رطوبت گیاه قرار دادن یک سطل آب در کنار گلدان است. این کار موجب می‌شود تا آب و هوا کمی مرطوب شود و به تأمین رطوبت گیاه کمک می‌کند.

عوض کردن خاک گلدان درتابستان ممنوع است

اصولی ترین روش برای نگهداری از گیاهان در تابستان؛ عوض کردن خاک گل قبل از گرم شدن هوا است و بهتر است قبل از ورود به بهار این کار را انجام بدهید تا با این شوک در تابستان گیاه شما خراب نشود.

در تابستان گیاهان را هرس نکنید

هدف از هرس کردن گیاه تحریک رشد دوباره آن است، اما هرس کردن گیاه در تابستان می‌تواند به آن آسیب وارد کند. در روزهای گرم تابستانی سعی کنید تنها بخش‌های زرد رنگ، برگ‌های پژمرده و آسیب دیده را جدا کنید و هرس کردن گیاه را بعد از تابستان انجام دهید.

از گلدان مناسب استفاده کنید

از گلدانی استفاده کنید که رطوبت هوا به خوبی درآن جریان پیدا کند. گلدان‌های لعاب‌دار، سفالی و سرامیکی، بهترین گلدان‌های برای نگهداری گل و گیاه در تابستان محسوب می‌شوند. برخی از افراد قدیمی که به نگهداری گل و گیاه در منزل خود علاقه داشتند، وقتی فصل تابستان از راه می‌رسید، یک پارچه خیس دور گلدان خود می‌پیچیدند. این کار نیز به خنک نگه داشتن گلدان و خاک کمک می‌کند و از شوک دمایی و گرم شدن خاک جلوگیری می‌کند.

توجه کافی به غذای گیاه در تابستان با کود

کود دهی

کود غذای گیاه حساب می شود پس حواستان باشد گیاه شما غذای کافی دارد تا به رشد مطلوبی که نیاز است برسد. کوددهی گیاهان با یک دیگر فرق دارد یک گیاه به کود کمتر یا بیشتر ممکن است نیاز داشته باشد، همچنین نوع کود هر گیاه متفاوت است و معمولا در تابستان ماهی یک بار کوددهی انجام می شود اما باز هم شما درباره متخصص هر گیاه سوال کنید.

دمای آب در تابستان

شرایط نگهداری از گیاهان در تابستان؛ کمی متفاوت تر است بنابراین آب دهی متفاوتی نیز دارد، در تابستان به گیاهان آب سرد ندهید تا ریشه دچار شوک شود و تمام تلاش خود را بکنید تا آب ولرم به گیاهان بدهید.

نحوه آب یاری در تابستان

در تابستان گل ها را به صورت قطره ای و آرام آب دهید با فشار این کار را نکنید تا گل شما دچار فشار نشود. این نکته شاید چیز کوچکی باشد اما بسیار حیاتی است.

تنظیم دمای مناسب

در تابستان باتوجه به گرم شدن شدن هوا شرایط برای گیاهان حساس و زیبا سخت تر می شود، بنابراین دمای خونه مهم است که چجوری باشد. دمای ایده‌آل برای رشد اکثر گیاهان بین ۱۲ تا ۲۰ درجه است، کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها برای رشد به دمای حدود ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد نیاز دارند.

 تشخیص استرس گیاهان

دلایل استرس گیاه در گرما، معمولاً مربوط به گرمای بیش از حد و آب بسیار کم است.

  1. گیاهان گرمسیری، به ویژه گیاهانی که دارای برگهای لطیف هستند، در معرض گرمای بیش از حد پژمرده و بی حال میشوند.
  2. شاخه هایی که زمانی سبز روشن بوده اند ممکن است هنگام استرس کمرنگ تر به نظر برسند.
  3. آفتاب سوختگی به روش های مختلفی بروز می کند، اما اغلب به نظر می رسد یک لکه قهوه ای یا زرد رنگ روی برگ یا ساقه است.
  4. سوختن نوک برگ یا حاشیه ی آن ها.
  5. گلها (و برگها) در هنگام استرس، اغلب میریزند یا زرد می شوند.
اخبار مرتبط
اگر شورای نگهبان با مصوبه مجلس موافقت کند، روزهای غیرکاری هفته در کل کشور مثل شرایط فعلی تهران به دور روز افزایش پیدا می‌کند؛ خانوارها وقت بیشتری برای دورهم بودن دارند، آرزومندان خواب در صبح روز جمعه به مراد دلشان می‌رسند و از این به بعد احتمالاً آرزوی خواب در صبح روز یکشنبه را خواهند داشت! فعالان اقتصادی نیز با افزایش مطابقت تعطیلات هفتگی کشور با جهان می‌توانند بیشتر و بهتر به تجارت و امور اقتصادی بپردازند.
در سال‌جاری دریافت لاستیک دولتی با کمی تغییرات همراه بوده و برای دریافت این محصول باید مدارکی مانند برگ سبزخودرو، کارت ماشین و کارت ملی صاحب خودرو را داشته باشیم و به نشانی اینترنتی kala.ntsw.ir مراجعه کنیم.
به نظر می‌رسد که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در اقتصاد بی‌تاثیر نبود. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: البته در ایام کرونا ثابت شد که خیلی از شاخ و برگ‌های دولت زیادی است و می‌توان خیلی از کارها را به راحتی پیش برد. رشیدی‌کوچی در خصوص اینکه چه کسانی مخالف تعطیلی شنبه‌ها بودند، گفت: آن طیفی که خیلی تلاش می‌کردند تا شنبه تعطیل نشود، برخی از دوستان جبهه پایداری بودند و همچنین عزیزانی که نگاهشان به دولت خیلی نزدیک است. به نظر می‌رسید که نگاه دولت تعطیلی پنج‌شنبه بود.
در لایحه جدید دولت، تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار به این شکل اصلاح شده که در کلیه مشاغل – چه مستمر و چه غیرمستمر- حداکثر مدت قرارداد موقت ۵ سال است و بعد از ۵ سال اگر کارگر همچنان در آن شغل که فرقی نمی‌کند مستمر باشد یا غیرمستمر، اشتغال داشته باشد، قرارداد او به قرارداد کار دائم تبدیل می‌شود. طبیعی‌ست که بازهم اگر کارگاه تعطیل شود یا کار خاتمه یابد، قرارداد قابل خاتمه یافتن است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها