در این گزارش مراحل دریافت وام ازدواج، مدارک مورد نیاز برای درخواست وام ازدواج و همچنین برخی از مهمترین نکات مورد بررسی قرار داده شده است. 

مراحل دریافت وام ازدواج

به گزارش بانک اول متقاضیان وام ازدواج باید ابتدا وارد سامانه تسهیلات ازدواج بانک مرکزی شوند. پس از ورود زوجین به سامانه و خواندن قوانین و مقررات و پر کردن اطلاعات شخصی، یک پیامک حاوی کد 10 رقمی برای متقاضی ارسال می‌گردد. متقاضیان باید توجه داشته باشند که تنها راه پیگیری وام آن‌ها از طریق سامانه است بنابراین حفظ و نگهداری کد پیگیری حائز اهمیت است. شایان ذکر است که هر یک از زوجین باید جداگانه فرایندهای ثبت نام وام ازدواج را طی کنند. 
درخواست‌کنندگان وام پس از دریافت کد رهگیری باید منتظر دریافت پیامک انتخاب شعبه از سوی بانک مرکزی باشند. پس از دریافت پیامک مجددا باید متقاضی به سامانه مراجعه کند و شعبه بانکی مد نظر خود را انتخاب کند. این امکان وجود دارد که زوجین برای طی بقیه مراحل دریافت وام، هر دو شعبه یکسانی را انتخاب کنند. 
پس از انتخاب شعبه مجددا طی مدت زمان چند روزه پیامکی حاوی تایید شعبه برای فرد ارسال می‌شود که پس از آن تنها 12 روز فرصت مراجعه به بانک و تکمیل مدارک وجود دارد. به همین ترتیب پیشنهاد می‌شود قبل از تایید شعبه نسبت به فراهم کردن و تکمیل مدارک متقاضی و ضامن اقدام شود تا مشکلی در این خصوص به وجود نیاید.  

مدارک مورد نیاز برای درخواست وام ازدواج

1. اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه زوجین
2. کارت ملی دائم یا موقت
3. اصل و کپی مدارک شناسایی ضامنین
4. اصل و کپی سند ازدواج
5. گواهی امضا (قابل تهیه از دفتر اسناد رسمی)
6. برگه استعلام سامانه ثنا (قابل تهیه به صورت غیرحضوری)
7. فیش حقوقی متقاضی
مرحله نهایی نیز مربوط به مراجعه مجدد متقاضی و ضامن به بانک در روز تحویل وام است. شایان ذکر است حضور ضامن تنها در روز تحویل وام ضروری بوده و در مراحل قبلی ضرورتی ندارد.

نکاتی که متقاضیان وام ازدواج باید بدانند

برای دریافت وام ازدواج، تاریخ عقد رسمی متقاضی باید پس از 01/01/1399 باشد. علاوه بر این موضوع این تسهیلات به هر فرد تنها یکبار تعلق می‌گیرد بنابراین چنانچه فردی مجددا ازدواج کند و قبلا این وام را دریافت کرده باشد، وام دیگری شامل حال وی نمی‌شود. 
همچنین پس از عقد رسمی حداکثر 2 سال فرصت درخواست وام ازدواج وجود دارد. علاوه بر این موضوع نداشتن سابقه چک برگشتی و بدهی بانکی در زمان ثبت نام وام ازدواج ضروری است.