به گزارش  بانک اول  در جریان افت بیش از 50 هزار واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز شنبه هفته جاری به واسطه خبرها و اتفاقات رخ داد در منطقه سازمان بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه‌ای در روز جاری عنوان کرده است که دامنه نوسان بازار را به مثبت و منفی یک درصد تغییر می دهد تا عملا بازار را تعطیل کرده باشد.

بیش از 4 هزار و 800 میلیارد تومان پول در صف‌های فروش قرار گرفته است رقمی نزدیک به ارزش معاملات در بازار در روزهای گذشته که نشان می‌دهد سرمایه گذار دیگر  تمایلی به ماندن در این بازار را ندارد اما با قفل شدن تابلوهای معاملاتی در محدوده‌های منفی یک درصدی توان خروج سرمایه خود را از این بازار ندارد.

باید گفت که روز جاری تمام نگاه‌های فعالان بازار سرمایه به تابلوهای قفل شده در صف‌های فروش منفی یک درصدی بود، با توجه به حوادث اخیر این احتمال وجود دارد که برای روزهای آینده نیز این دامنه نوسان حفظ شود و بازار سرمایه عملا در یک تعطیلات اجباری قرار بگیرد.

اما در این روزها خبرها و اتفاقات خاورمیانه برای بازار سرمایه بالاتر از میزان سود آوری و وضعیت فروش شرکت‌ها در اولویت اول قرار گرفته است، با این حال یک مقام ارشد دولت آمریکا به شبکهٔ سی‌ان‌ان گفت است که جو بایدن در تماس تلفنی بعد از حملات ایران برای نتانیاهو روشن کرد که واشنگتن در هیچ عملیات تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد اما در مقابل اقدام تنبیهیِ ایران علیه رژیم صهیونیستی برنامهٔ کاریِ مجلس نمایندگان آمریکا را تغییر داد و این مجلس قصد دارد یک بستهٔ حمایتی از اسرائیل را خارج از برنامه به رأی‌گیری بگذارد تا در این صورت بیش از رییس جمهور این کشور برای اقدام علیه ایران جدی‌تر باشد!

وزارت خارجه ژاپن در واکنش به حملۀ ایران علیه رژیم صهیونیستی مدعی شد که «این حمله اقدامی است که بیش از گذشته، وضعیت جاری خاورمیانه را وخیم می‌کند. ما به شدت نگران هستیم و قاطعانه این نوع تشدید تنش را محکوم می‌کنیم»

با این وجود و در روزی که بازار قفل در محدوده یک درصدی منفی قرار داشت شاخص کل نیز افت بیش از 11 هزار واحدی را به خود دید.

همچنین خبری که در میان اخبار تنش خاورمیانه دست به دست می‌شد موضوع دهک بندی جدید خانوارها است. رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان گفته است که  اینکه باتوجه به اینکه آخرین به‌روزرسانی دهک‌بندی‌ها در دی ماه سال گذشته انجام شده است، مرحله بعدی اوایل شهریورماه انجام می‌شود. باتوجه به مدل خودرو یا میزان تراکنش‌های بانکی و درآمدها، صدک وضعیت اقتصادی خانوار مشخص شده است.

سازمان خصوصی سازی هم آگهی عرضه عمومی باشگاه های استقلال و پرسپولیس را منتشر کرد و قرار است که 85 درصد از مالکیت این باشگاه‌ها به مزایده قرار بگیرد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

در روزهایی که بازار سرمایه با یک کندل نزولی سنگین (روز شنبه) به همراه خروج بیش از 1700 میلیارد تومانی همراه شده است و با توجه به اتفاقات اخیر شاهد تصمیم گیری مدیرانی بورسی برای دامنه نوسان یک درصدی در بازار سرمایه هستیم عملا باید شاخص و تحلیل تکنیکالی آن را برای مدتی در نظر نگرفت و فراموش کرد.

چرا که بازار از 17 اردیبهشت ماه سال گذشته تا کنون روند بدی را داشته است و این موضوع حال بد بازار سرمایه را بدتر کرد تا روند برگشت سرمایه گذار را به بازار سرمایه سخت‌تر کند.

کل