به گزارش بانک اول ، در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش بازار بورس همچنان کمتر از 8000 هزار میلیارد تومان است و ارزش معاملات در این بازار نیز به ارقام کمتر از 4000 میلیارد تومان می رسد. ارزش معاملات برای بازار بورس تهران در روز جاری و پایان ساعت 12:30 حدود 3700 میلیارد تومان بود.

اهالی تکنیکالیست بازار همچنان واگرایی ایجاد شده در سقف کانال صعودی ترسیمی خود را قدرتمند می بینند و سیگنال خروج از این وضعیت را مشاهده کندل قوی صعودی به همراه ارزش خود معاملات در نظ دارند. اهالی بنیادی کار بازار نیز معتقد هستند که هزینه شرکت ها با رقم دلاری محاسبه می شود که بانک مرکزی نرخ آن را قبول ندارد و درامد شرکت با دلار نیمایی که فاصله معنادار زیادی با دلار در بازار آزاد دارد  محاسبه می‌شود و این امر باعث می‌شود کیفیت سودهای ایجاد شده در گزارش‌های مالی شرکت‌ها پایین باشد. از سویی طبق سنت هر سال در میانه های اردیبهشت ماه ( البته جنبه علمی ندارد و یک باور در میان اهالی بازار است و بیشتر به اخبار بودجه ای مربوط می شود ) بازار کمی عقب می نشیند و این عقب نشینی با توجه به اخبار و حواشی بازار درصد افت قوی یا ضعیفی را به خود می بیند.

فولاد ، شبندر ، شپنا ، بانک ملت و نماد فملی نمادهایی هستند که در بازار روز جاری بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل داشتند تا به بازار اجازه رشد به کانال 2.3 میلیون واحدی را ندهند.

در فروردین ماه 1403 میزان خروج پول حقیقی ها از بازار بورس تهران به رقمی بیش از 3700 میلیارد تومان رسیده است که بازار در روز های ابتدای اردیبهشت ماه کمی از آن را جبران کرده است و میزان وردو پول تا 10 اردیبهشت ماه به بورس تهران حوالی 743 میلیارد تومان ثبت شده است تا مجموع خروج پول حقیقی ها از بورس تهران تا اینجا برای سال 1403 خود را در حوالی 3 هزار میلیارد تومان باشد.

بازهم روی لیدر سنتی بازار (نمادخودرو) در یک ساعت پایانی بازار رنج های مثبتی کشید شد تا بازار را برای خرید احتمالی و صعودی فردا وسوسه کند.

اما به گزارش بورس اوراق بهادار تهران در سال 1402 تعداد 4 میلیون و 380 هزار نفر در بازار فعال بوده اند که از این میزان 3 میلیون و 337 هزار نفر در بازار به عنوان خالص فروشنده گزارش شده است و تنها 1 میلیون نفر خریدار بازار سال 1402 بوده است.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه با فعالان بازار سرمایه عنوان کرده است که در کمیسیون اقتصادی تصمیم گرفته شده است که اصلاحیه بند س لایحه بودجه در برگیرنده تداوم کلیه معافیت مالیاتی بازار سرمایه باشد و اصلاحیه به صحن مجلس خواهد رفت.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بیش از 11 هزار واحدی دیگر افت کرد تا مسر نزولی ( هر چند کوتاه ) اردیبهشت ماه را ساخته باشد . شاخص هم وزن نیز با افت بیش از 5290 واحدی بازار را به پایان برد.

از منظر تکنیکالی چند روزی است که به سقف کانال صعودی ایجاد شده در شاخص کل و همچنین واگرایی در سقف ایجاد شده در اندیکاتور Rsi اشاره داریم (صرفا از منظر تکنیالی به شاخص نگاه می کنیم).

تکنیکالیست ها معتقد هستند تا اثر این واگرایی از بین نرود یا اینکه اعتبار این واگرایی ساقط نشود وضعیت بازار  و شاخص کل به همین منوال خواهد بود البته که روند کلی در تایم فریم های بلند مدت تر به عنوان روند صعودی تلقی می شوند اما این افت و خیزها نوسان بازار هستند و به دلیل کم بودن ارزش معاملات در بازار این روندها بسیار فرسایشی شده است.

اهالی بازار سرمایه همچنان معتقد هستند در صورتیکه زیرساخت های بازار فراهم شود و بازار سرمایه نیز از ابزار دو طرفه بودن استفاده کند می‌تواند جذابیت خود را در بین رقبای خود باز هم به دست آورد و فعالان نیز در روندهای نزولی کسب سود داشته باشند. البته که اقدامی در این سال‌ها صورت گرفته است اما به حدی نیست که جوابگوی بازار باشد هرچند که هنوز هسته معاملاتی بازار سرمایه با مشکل مواجه است.

کل