چهارشنبه, 2 خرداد 1403 2024,May

امتیاز مسکن دولتی را نمی‌توان فروخت

12 اردیبهشت 1403
امتیاز مسکن دولتی را نمی‌توان فروخت

متولیان نهضت ملی مسکن تأکید دارند که براساس متن قراردادهای واگذاری زمین، فروش امتیاز تا قبل از فروش اقساطی ساختمان به متقاضی، غیرقانونی است و حتی احتمال سلب امتیاز نیز وجود دارد.


به گزارش بانک اول ، مسکن دولتی، یکی از سیاست‌های حمایتی است که با عناوین مختلف و در دوره‌های متوالی برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد و ضعیف واجد شرایط اجرایی شده و در هر دوره فروش امتیاز آن به یکی از حواشی طرح تبدیل شده است.


مسکن مهر، بزرگ‌ترین طرح مسکن دولتی در تاریخ انقلاب بود که به‌واسطه قطعی بودن قیمت فروش در قراردادهای آن، بازار داغی برای فروش مجوز داشت و درصد بالایی از این طرح، توسط کسانی تحویل گرفته شد که متقاضی اولیه آن نبودند.


در نهضت ملی مسکن، به‌واسطه عقد قراردادها براساس هزینه تمام‌شده ساخت، رانت اختلاف قیمت آن با بازار آزاد تا حدودی حذف شده، اما بازهم به‌دلیل مشوق‌های دولتی و کاهش هزینه نهاده‌ها در زنجیره تأمین، هزینه نهایی ساخت در آن از بازار آزاد پایین‌تر است؛ مثلا متقاضیان تهرانی در شهرهای جدید می‌توانند امتیاز خود را به قیمت حدود 300تا 500میلیون تومان به افراد دیگر بفروشند.


نکته قابل‌توجه در فروش امتیاز مسکن دولتی این است که این واحدها با تخصیص زمین و منابع دولتی، به‌صورت یارانه‌ای احداث می‌شوند و فقط کسانی واجد شرایط دریافت آن هستند که فرم جیم آنها سبز باشد؛ یعنی از زمان پیروزی انقلاب از امکانات دولتی در حوزه مسکن بهره‌مند نشده باشند و سابقه مالکیت مسکونی نیز از سال 1395به بعد در سوابق آنها ثبت نشده باشد.


با این حساب، افرادی که بدون احراز شرایط مسکن دولتی نسبت به خرید امتیاز آن اقدام می‌کنند، عملاً از نظر قانون واجد شرایط نیستند و واحدی به آنها اختصاص داده نمی‌شود.


نکته مهم در نهضت ملی مسکن، تعهدنامه محضری متقاضیان در مراحل اولیه تشکیل پرونده است که می‌تواند دلیل قانونی برای سلب امتیاز فروخته شده آنها باشد.

روزنامه همشهری

اخبار مرتبط
مدیرعامل سامانه خودنویس افزود: در حال حاضر ثبت معاملات و قرارداد ها در این سامانه هیچ هزینه ای ندارد و مستاجران برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن که نیاز به کد رهگیری دارند اطمینان خاطر داشته باشند که ثبت قرارداد در این سامانه رایگان است.
پیش‌بینی شده که الزامات و سقف‌های تعیین شده توسط دولت رعایت شود. به‌عنوان مثال اگر یک مشاور املاک قراردادی را خارج از سقف‌های تعیین شده به اصرار مالک یا هر دلیل دیگری تنظیم کند، هم مالک مشمول جریمه می‌شود هم مشاور املاک.
متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تهران به‌عنوان گران‌ترین نقطه پایتخت به بیش از متری ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.
بر اساس این مصوبه در حقیقت برای نهضت ملی مسکن در بورس کالا یک تالار اختصاصی باز خواهد شد و کالاهی مزبور را حمایتی تحویل خواهد داد. بر اساس این مصوبه قرار بر این شده است که بنیاد مسکن به عنوان کارگزار اقدام به تحویل و توزیع فولاد و سیمان در کشور کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها