شنبه, 6 مرداد 1403 2024,July

افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر بازار کریپتو

31 اردیبهشت 1403
افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر بازار کریپتو

ارزهای دیجیتال نوسان قیمتی بالایی دارند. این موضوع باعث شده است که سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال ریسک بالایی داشته باشد.

برای این که بتوانید تصمیم‌گیری بهتری درباره سرمایه‌گذاری در رمز ارزها داشته باشید لازم است که فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال را بشناسید. قیمت دلار یکی از مهم‌ترین عواملی است که روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد. کسب اطلاعات کافی درباره ارتباط قیمت دلار و شاخص USDX به شما کمک می‌کند که معاملات هوشمندانه‌ای داشته باشید و در بازار کریپتو موفق عمل کنید. در این مقاله تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ارتباط قیمت ارز‌های دیجیتال با نوسان‌های دلار

دلار آمریکا قدرتمندترین فیات سراسر دنیا است که به‌عنوان یک ابزار ذخیره جهانی شناخته می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که اغلب معاملات جهانی با دلار انجام شوند و بسیاری از کشورهای دنیا مقدار قابل توجهی از دلار آمریکا را ذخیره کنند.

دلار و نوسانات قیمتی آن تاثیر مستقیمی بر اقتصاد جهانی از جمله ارزهای دیجیتال دارد. زمانی که دلار آمریکا در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد، سرمایه‌گذاران تمایل خواهند داشت که دارایی‌های ایالات متحده آمریکا از جمله سهام، اوراق عرضه و تتر را خریداری کنند.

افزایش تقاضا برای خرید دلار سبب می‌شود که ارزهای دیجیتال کمتر مورد استقبال قرار بگیرند و قیمت آن‌ها کاهش یابد. در مقابل زمانی که دلار آمریکا تضعیف شود، سرمایه‌گذاران به دنبال جایگزین مناسب برای دلار خواهند بود که بازدهی بیشتری به همراه داشته باشد. در واقع این موضوع باعث می‌شود که تقاضا برای خرید ارزهای دیجیتال افزایش یافته و این دارایی‌ها با رشد قیمتی خوبی همراه شوند.

این ارتباط در کشورهایی که بر اساس دلار کار می‌کنند بیشتر به چشم می‌خورد. به‌عنوان مثال در کشور ایران که قیمت دلار در حال حاضر در محدوده 60 هزار تومان است، هر نوسان کوچکی می‌تواند قیمت تتر که مرتبط با آن است و سایر ارزهای دیجیتال را دچار تغییر کند.

شاخص دلار چیست؟

قیمت ارز دیجیتال

مفهوم شاخص دلار (USDX)

شاخص دلار آمریکا که با نماد USDX نشان داده می‌شود یک شاخص مهم برای اندازه‌گیری ارزش قیمتی دلار در مقایسه با ارزهای دیجیتال است. در این شاخص قیمت دلار با ارزهایی همچون یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس مقایسه می‌شود.

در واقع USDX یک معیار پرکاربرد است که قدرت و سلطه دلار آمریکا در برابر سایر دارایی‌ها را به رخ می‌کشد. زمانی که USDX افزایش یابد به این معناست که قدرت دلار در حال افزایش است، اما اگر USDX کاهشی باشد یعنی دلار آمریکا ضعیف‌تر شده است.

معمولا تحلیلگران و سرمایه‌گذاران برای پیش‌بینی نوسانات ارزی و همچنین تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری از شاخص دلار استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که شاخص دلار توسط بورس نیویورک محاسبه شده و به اشتراک گذاشته می‌شود.

تاثیر شاخص دلار بر ارز دیجیتال

شاخص دلار یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار ارز دیجیتال است. البته باید دقت داشته باشید که عوامل دیگری نیز بر این بازار پر نوسان تاثیرگذار هستند و باید توسط سرمایه‌گذاران مورد بررسی قرار بگیرند.

در این میان شاخص دلار نقش پررنگ‌تری دارد و هر تغییر مثبت یا منفی در آن می‌تواند نظر سرمایه‌گذاران را تغییر دهد.

شاخص دلار با قیمت ارزهای دیجیتال رابطه معکوس دارد. به این معنا که در صورت افزایش شاخص دلار، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش و با کاهش شاخص دلار بازار ارز دیجیتال روند افزایشی به خود می‌گیرد.

در حالت کلی شاخص دلار یک ابزار برای سنجش ارزش دلار است و نمی‌تواند به‌صورت قطعی نوسان قیمتی ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کند. بنابراین شما می‌توانید از شاخص USDX به‌عنوان یک ابزار کاربردی در کنار سایر ابزار برای اخذ تصمیم‌های مهم و انجام معاملات سودمند کمک بگیرید.

همبستگی قیمت ارز دیجیتال و دلار

همبستگی قیمت ارز دیجیتال و دلار

ارتباط قیمت ارزهای دیجیتال با دلار آمریکا

نوسانات قیمتی دلار آمریکا تنها عامل تاثیرگذار بر بازار ارزهای دیجیتال نیست. دلار و شاخص USDX می‌تواند بازار ارز دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد، اما نباید تمام تمرکز سرمایه‌گذاران روی دلار باشد؛ چرا که ارزهای دیجیتال و دلار همبستگی منطقی ندارند و باید فاکتورهای دیگر نیز مورد بررسی قرار بگیرند. در این بخش از مقاله چگونگی همبستگی قیمت ارز دیجیتال و دلار بر اساس 4 فاکتور مهم را شرح می‌دهیم.

افزایش شاخص USDX

همانطور که اشاره کردیم زمانی که شاخص دلار USDX افزایش یابد، به همان اندازه تقاضا برای ارزهای دیجیتال کاهش می‌یابد. به عبارت ساده‌تر افزایش شاخص دلار موجب کاهش قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود.

کاهش شاخص USDX

زمانی که شاخص دلار کاهشی باشد منجر به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به دلار می‌شود. کاهش شاخص USDX نشان‌دهنده کاهش قدرت و ارزش دلار است و همین موضوع باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به دارایی‌های ارزشمند مانند ارزهای دیجیتال داشته باشند.

در چنین شرایطی پس از بررسی‌های لازم می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده کنید. ایرانیکارت از بیش از 1000 رمز ارز مختلف پشتیبانی می‌کند و شرایط لازم برای خرید و فروش امن و ارزان ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم کرده است.

سیاست‌های پولی

رابطه قیمت ارز دیجیتال و دلار

نقش سیاست‌های پولی بر بازار ارزهای دیجیتال

سیاست‌های پولی نیز بر روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار است و باید جدی گرفته شود. اگر اخبار را دنبال کرده باشید متوجه خواهید شد که در بازه‌های زمانی مختلف نرخ بهره توسط فدرال آمریکا تعیین می‌شود. در صورتی که نرخ بهره افزایش یابد باعث کاهش تقاضا برای خرید دارایی‌های دیجیتال شده و همین موضوع باعث کاهش قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود.

وضعیت اقتصادی

وضعیت اقتصادی کشورها نیز می‌تواند روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار باشد. زمانی که اقتصاد کشور دچار بحران شده باشد، سرمایه‌گذاران کمتر از حالت عادی ریسک می‌کنند و روی دارایی‌های ارزشمند مانند دلار و طلا سرمایه‌گذاری خواهند کرد. در واقع رکود اقتصادی باعث می‌شود که تقاضا برای خرید ارزهای دیجیتال به شدت کاهش یافته و دلار بیشتر از قبل مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

سخن پایانی

ارزهای دیجیتال یکی از پرطرفدارترین دارایی‌های دنیا هستند که طی سال‌های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده‌اند. قیمت این دارایی‌ها به عوامل مختلفی از جمله شرایط بازار، قیمت دلار و شرایط اقتصادی بستگی دارد.

در این میان قیمت دلار و شاخص آن نقش پررنگی در قیمت ارزهای دیجیتال دارد. در این مقاله تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دادیم.

اخبار مرتبط
محاسبه نرخ بیمه بدنه در سال 1403 از آنجایی که بیمه بدنه برای جبران خسارات‌ وارد به خودرو تعریف می‌شود، بدیهی است که هزینه آن نیز با توجه به قیمت خودرو شما محاسبه شود. هرچه وسیله نقلیه ارزشمند تر و گران تر باشد، هزینه خرید بیمه بدنه برای آن نیز بیشتر خواهد بود. نرخ بیمه بدنه در سال 1403 با کمی ‌افزایش همراه بوده است. تا سال پیش، نرخ پایه بیمه بدنه برابر با 5 درصد قیمت کل خودرو در نظر گرفته می‌شد. این در حالی است که شورای عالی بیمه این مقدار را برای سال 1403 به 6 درصد قیمت کل خودرو افزایش داده است
فارکس یکی از قدیمی‌ترین بازارهای مالی جهان است که ریشه‌های آن به دوران باستان بازمی‌گردد. اما شکل مدرن این بازار در دهه ۱۹۷۰ با پایان یافتن سیستم برتون وودز و آغاز سیستم نرخ‌های شناور ارزها شکل گرفت. بازار ارزهای دیجیتال بسیار جدیدتر است و اولین ارز دیجیتال یعنی بیتکوین در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. از آن زمان به بعد، هزاران ارز دیجیتال دیگر به این بازار اضافه شده‌اند.
انتخاب یک هدیه مناسب با بهترین کیفیت که هم ماندگار باشد و هم قیمت آن مناسب باشد، دغدغه بسیاری از افراد است. انتخاب تابلو ورق طلا به عنوان یک هدیه لاکچری و خوش قیمت برای هدیه سازمانی، هدیه تولد و هدیه در بسیاری از مناسبت‌ها توصیه می‌شود تابلوهای ورق طلا دارای سبک‌های مختلفی‌اند که هر کدام متناسب با گروه خاصی از هدیه گیرندگان هستند. در ادامه شما را با انواع سبک تابلو ورق طلا برای هدیه آشنا می‌کنیم. معرفی انواع سبک تابلو ورق طلا
برای خرید ویپرسو سواگ پی ایکس 80 اصل با قیمت رقابتی می‌توانید به سایت ویپرسو ایران مراجعه کنید. در این سایت، علاوه بر تضمین اصالت کالا، می‌توانید از تخفیف‌ها و قیمت‌های مناسب بهره‌مند شوید. ویپرسو ایران یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین در زمینه ویپینگ است که محصولات اورجینال ویپرسو را به مشتریان ارائه می‌دهد. با انتخاب ویپ پاد سواگ پی ایکس ۸۰ از ویپرسو ایران، مطمئن باشید که یک دستگاه با کیفیت و اصلی را با بهترین قیمت ممکن خریداری می‌کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها