پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

مصوبه مجلس به نفع ضامن‌ وام‌گیرندگان: اگر کسی قسط بانکی خود را نداد بانک‌ها باید ابتدا وثیقه‌اش را به اجرا بگذارند و بعد سراغ ضامنین بروند

24 خرداد 1401
مصوبه مجلس به نفع ضامن‌ وام‌گیرندگان: اگر کسی قسط بانکی خود را نداد بانک‌ها باید ابتدا وثیقه‌اش را به اجرا بگذارند و بعد سراغ ضامنین بروند

به گزارش بانک اول به نقل از ایبِنا، براساس مصوبه مجلس، بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری موظف شدند قرارداد اعطای تسهیلات خود را به نحوی منعقد نمایند که در صورت عدم پرداخت دین، وصول طلب ابتدا از مدیون و وثیقه‌های متعلق به خود او و سپس در صورت عدم کفایت اموال و وثیقه‌های مدیون، از ضامن و سایر وثیقه‌های دین مطالبه شود.

در یکی دیگر از مواد تصویبی آمده است: هر شخصی که بدون انعقاد قرارداد اعطای امتیاز کسب و کار طبق این قانون، خود را منتسب به شبکه کسب و کار نموده یا اقداماتی انجام دهد که نوعا موجب گمراهی مردم در خصوص انتساب آن به یکی شبکه کسب و کار مشخص شود، علاوه بر جبران خسارات وارده به جزای نقدی درجه ۴ محکوم خواهد شد.

در این مصوبه مجلس همچنین آمده است: صادرکننده ضمانت نامه در موارد زیر از پرداخت وجه به ذینفع خودداری می‌کند:
۱ – چنانچه اسناد ارایه شده صحیح نباشد یا مجعول باشد
۲ – چنانچه وجه ضمانت نامه طبق شرایط مندرج در آن قابل مطالبه نباشد
۳ – چنانچه مطالبه وجه هیچ مبنای ممکن و قابل تصوری نداشته باشد

در یکی از تبصره‌های این مصوبه آمده است: شبکه کسب و کار در این قانون به مجموعه‌ای از کسب و کارهایی که با نام و علامت یکسان تحت نظارت امتیازدهنده‌ای معین در قالب قرارداد اعطای امتیاز کسب و کار فعالیت می‌کنند، اطلاق می‌گردد.

در اصلاح موادی از لایحه تجارت اعاده شده از سوی شورای نگهبان که امروز در مجلس صورت گرفت همچنین آمده است: امتیازدهنده مکلف است قبل از انعقاد قرارداد اطلاعات زیر را در اختیار متقاضی امتیاز قرار دهد:
۱- اطلاعات شبکه کسب و کار از قبیل ساختار و وسعت شبکه و سوابق آن
۲ – حق مالکیت فکری مرتبط و هرگونه دعوای مطرح شده درخصوص آن
۳ – دعاوی مطرح شده علیه امتیاز دهنده یا وابستگان تجاری آن در ارتباط با موضوع قرارداد در مدت پنج سال اخیر
۴ – سابقه ورشکستگی یا توقف در پنج سال اخیر
۵ – مشخصات امتیازگیرندگان نزدیک به منطقه جغرافیایی متقاضی
۶ – اطلاعات امتیازگیرندگانی که در پنج سال اخیر با شبکه کسب و کار قطع همکاری کرده اند با بیان علت قطع همکاری

اخبار مرتبط
شرکت‌های اعتبارسنجی باید امکان دریافت گزارش و امتیاز اعتباری را از طریق پلتفرم‌های مختلف مانند وب‌سایت و نرم‌افزار موبایل فراهم کنند و اشخاص بتوانند از تغییرات مهم در گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری خود مطلع شوند؛ به طوری که تاثیر رفتارهای مثبت و منفی را بر امتیاز اعتباری خود به خوبی حس کنند. امروزه در بسیاری از کشورها، دریافت گزارش اعتبارسنجی به صورت آنلاین و در کمتر از چند ثانیه امکانپذیر است.
وام ودیعه مسکن فقط برای افرادی است که هیچ ملکی به نامشان نیست. به همین دلیل ارائه اجاره‌نامه، شرط اصلی پرداخت این وام اعلام شده است.
افرادی که مایل به دریافت تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با بهره ۲۳ درصدی از بانک ایران زمین هستند باید ضامن رسمی داشته باشند. همچنین باید اعتبار شغلی آنها به تایید بانک رسیده باشد. ارائه سفته نیز برای دریافت این تسهیلات مورد نیاز است. زمان پرداخت اقساط این وام با توجه به سقف وام و مدت میانگین حساب متغیر بوده و بین ۱۲ یا ۱۸ یا ۲۴ ماه تغییر پیدا خواهد کرد. طی مدت زمان پرداخت اقساط، به اصل سپرده مشتریان یک درصد سود علی الحساب تعلق می‌گیرد.
گاهی به دلایل مختلف متقاضیان نمی‌توانند ضامنی معتبر برای ضمانت وام خود به بانک ارائه دهند. به همین دلیل دریافت وام برای این افراد به مراتب سخت‌تر می‌شود. اما بانک پاسارگاد در یکی از طرح‌های خود، این وام را بدون ضامن در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد .

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها