جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

میزان یارانه سال آینده مشخص شد

24 خرداد 1401
میزان یارانه سال آینده مشخص شد

به گزارش بانک اول کمیسیون تلفیق با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یارانه ارزی به کالاهای اساسی را تعدیل کرد. دولت  برای سال آینده ۸ میلیارد دلار با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در نظرگرفته بود تا صرف واردات کالاهای اساسی شود.

با توجه به آن که ۸ میلیارد دلار از منابع دولت  با عنوان یارانه  نقدی بین اشخاص توزیع می‌شود تغییرات نرخ ارز می تواند حجم ریالی آن را جابه جا کند.

در همین خصوص پیش از این نرخ تبدیل این میزان ارز، به پول  داخلی بر مبنای دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود. اکنون این رقم به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر پیدا کرده است. حاصلضرب ارقام فوق نشان می دهد که پیش از این ۳۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مجموع هزینه سالانه یارانه نقدی بوده که با نرخ ارز دولتی جدید این مبلغ به ۱۴۰ هزاز میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

 

مابه التفاوت این دو رقم حجم پولی است که از این تغییر نرخ ارز به کل میزان یارانه اضافه می شود.این مبلغ در حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان محاسبه می شود. سه سناریوی احتمالی برای هزینه این مبلغ وجود دارد.

یارانه نقدی

توزیع این رقم بین ۸۰ میلیون نفر نشان می دهد که به رقم یارانه نقدی برای اشخاص در هر ماه حد اقل ۱۱۰ هزار تومان افزوده خواهد شد.

یارانه معیشتی
مبلغ طرح حمایت معیشتی دولت بر مبنای بُعد خانوار و از ۵۵ هزار تومان تا سقف حداکثر ۲۰۵ هزار تومان به ازای هر خانوار پرداخت می شود در حالی که یارانه نقدی بر مبنای هر فرد پرداخت می گردد.

به خانوارهای تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر۲۰۵ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

در سناریوی دوم  این رقم به یارانه بگیران معیشتی تخصیص داده می‌شود، در این صورت تقسیم 106 هزار میلیارد تومان بین 60 میلیون، موجب افزایش  147 هزار تومانی یارانه معیشتی در هر ماه خواهد شد.

سود بازرگانی و حقوق ورودی
سناریوی سوم حالتی است که در آن، مبلغ اضافه شده به بخش سود بازرگانی و حقوق ورودی سایر کالاها اختصاص داده شود.

اخبار مرتبط
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟
شهروندان پیامک‌های جعلی با عناوین مشابه میزان یارانه معیشتی، ثبت نام و دریافت کالابرگ الکترونیک را نادیده بگیرند و هرگز بر روی لینک‌های آنها کلیک نکنند و در صورت دریافت پیامک حاوی لینک کالابرگ الکترونیکی و یا بسته معیشتی از طرف دوستان و افراد مورد اعتماد، بدانید که این پیامک نشان دهنده هک شدن و آلوده بودن تلفن همراه آنها به بدافزار بوده و دلیلی بر اصالت و تایید پیامک و لینک نیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
یه ایرانیم
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

باسلام از صمیم قلب دعا میکنم عدالت برقرار بشه و با اضافه شدن یارانه ها کمی از این فشار کمرشکن روی مردم کمتر بشه به خدا این حق مردم ایران نیست با وجود اینهمه نعمت و برکتی که خدا به این سرزمین داده 😔 متاسفانه تنها عده ای خاص دارن بهرشو میبرن مسئولین محترم لطفا کمی عدالت 🙏 آخرت برای همه ماست

موسوی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

بااین افزایش دولت ورشکست نشه انگشتم چلاق.

حجت بنده خدا
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

خوبه،نگاه کنید،دقیقا بازم گرانی چهارصد درصدی،خدا داد به مردم،حالا میبینید،همیچی بازم میشه ده برابر.

روح احمدی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

پس باید در اول سال آینده قیمتها به قبل برگرده یعنی تقسیم بر ۱۰ الی ۱۲ بشود

امیر قهرمان
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام شما را بخدا یارانه ها را یا مال همه را حذف کنید و وارد بازار کنید یا اینکه به همه بدین من خیلی به این پول احتیاج دارم نه معیشتی بهم دادین نه معیشتی کرونا نه سهام عدالت دارم تازه غصه اینکه میخواین یارانه ۲۰ میلیون نفر رو حذف کنید داره از پا درم میاره شما را بخدا حذف نکنید یارانه ها رو آخه این گرونی برا همه هست ، شما کسانی رو که وااقعا وضع مالی بدی دارن و یا سرپرست مرد ندارن یا به دلیلی بیکارن را شناسایی کنید و به اونها بیشتر بدین

Amir Gholizadeh
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

وقتی پولهای بلوکه شده‌ی ایران درخارج از کشور ویاکره‌ی جنوبی وارد ایران شودومشکل بلوکه شدنشان حل شوداگه واقعا این مبالغ خرج اُمور منطقی و درست شود خیلی خوب است چون بالاخره باید چه در خصوص راه سازی،خدمات درمانی،اشتغال زایی نظام پزشکی،خودرو سازی و... خصوصا درخصوص مشکل بسیاربسیار بسیار..... جدی ای که برای خرجودخل مردم یه عده ای خدانشناس درست کرده اند،یه فکری اساسی بکنن انسانیکه در این دنیا حقوقی میگیره که در قبالش هیچ حق ولیاقتی نداره... دیگه حالا میخاد چه من باشم یا پدرم.. یا هر انسانی دیگر. زنده بادانسانیت

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات