جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

صدور چک در وجه حامل ممنوع می‌شود

24 خرداد 1401
صدور چک در وجه حامل ممنوع می‌شود

به گزارش بانک اول فرآیند انتقال چک در سامانه صیاد انجام می شود؛ یعنی اگر گیرنده بخواهد چک را به شخص ثالث دیگری انتقال دهد لازم است که وارد سامانه صیاد شود و اطلاعات مربوط به چک را در این سامانه وارد کند. این اطلاعات صرفا شامل هویت گیرنده جدید خواهد بود. 

وی ادامه داد: بعد از ثبت هویت گیرنده در سامانه صیاد، فیزیک چک به گیرنده جدید تحویل داده خواهد شد و گیرنده چک جدید هم لازم است وارد سامانه صیاد شود و اطلاعات را تطبیق دهد و در نهایت مراتب تایید یا عدم تایید خود را اعلام کند. 

به گفته سخنگوی اجرای قانون چک، بنابراین با توجه به اینکه لازم است هویت گیرنده چک در سامانه صیاد ثبت شود، صدور چک در وجه حامل ممنوع خواهد شد و پشت نویسی در زمان انتقال نیز به سامانه صیاد منتقل می شود. 

نادعلی زاده با تاکید بر اینکه چک های جدید از سال ۱۴۰۰ روانه بازار خواهد شد، گفت: رنگ این چک ها متفاوت از چک های قدیمی خواهد بود و عباراتی هم در آنها درج می شود که لازم است گیرنده چک توجه ویژه ای به این عبارات داشته باشد. در متن چک ثبت شده که صدور، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد باید انجام و این چک الزاما باید در سامانه صیاد ثبت شود.

اخبار مرتبط
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها