ﺳﻪشنبه, 18 اردیبهشت 1403 2024,May

حق تقدم در خرید سهام جدید مزیت صاحبان سهام عادی

24 خرداد 1401
حق تقدم در خرید سهام جدید مزیت صاحبان  سهام عادی

به گزارش بانک اول بابک سالاروند کارشناس بازار سرمایه   در رابطه با انواع سهام اظهار کرد: در سراسر دنیا ۲ نوع سهام ممتاز و سهام عادی وجود دارد که در کشور ما فقط یک نوع از سهام به عموم، عرضه می‌شود؛ بنابراین در بورس تهران افراد فقط می‌توانند سهام عادی خریداری کنند.

او بیان کرد: زمانی که فردی سهام عادی یک شرکت را خریداری می‌کند، به این معنی است که با قوانین سهام عادی نسبت به شرکت سهامی دارای حقوقی است. طبق قوانین سهام عادی، فرد صاحب بخشی از مالکیت شرکت است و به میزان سهمی که از شرکت دارد، در سود و زیان آن شریک خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: شرکت‌های سهامی با استفاده از فروش سهام عادی می‌توانند تامین سرمایه کنند. به این سرمایه، سرمایه سهمی گفته می‌شود. البته در اساسنامه هر شرکت سهامی، معمولا میزان مجازی برای فروش سهام و کسب سرمایه مشخص می‌شود و هیچ شرکتی نمی‌تواند بیشتر از مقدار مجاز تعیین شده سهام بفروشد و سرمایه جذب کند، مگر اینکه راه و روش قانونی آن را طی کرده باشد.

سالاروند در پاسخ به این پرسش که، دارندگان سهام عادی از چه مزایایی بهره‌مند هستند؟، گفت: حق دریافت سود سهام، حق رأی دادن در مجامع عمومی عادی، و مجمع فوق‌العاده، حق تقدم در خرید سهام جدید، حق باقی‌مانده دارایی پس از انحلال شرکت و حق اطلاع از فعالیت‌های شرکت از جمله مزایای دارندگان  سهام عادی است.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص سهام ممتاز اظهار کرد: سهام ممتاز نوع دوم سهام است که در کشور ما عرضه نمی‌شود. سهام ممتاز در برخی از ویژگی‌ها، با سهام عادی متفاوت است. مهم‌ترین مسائلی که در مورد سهام ممتاز نسبت به سهام عادی تفاوت دارد، مربوط به زمانی است که شرکت سهامی منحل شود.

او بیان کرد: طبق قانون، در صورتی که یک شرکت سهامی منحل شود و قرار باشد دارایی‌های باقیمانده شرکت میان صاحبان سهام توزیع شود، حق تقدم توزیع حق و حقوق با دارندگان سهام ممتاز است. همچنین، صاحبان سهام ممتاز در دریافت سود نیز اولویت دارند، به این صورت که، ابتدا باید سود سال و سال‌های گذشته دارندگان سهام ممتاز پرداخت و سپس سود دارندگان سهام عادی تقسیم شود. البته سهام ممتاز در برخی موارد قابلیت تبدیل شدن به سهام عادی را هم دارد.

او افزود: سود سهام ممتاز به طور ثابت پرداخت می‌شود و در صورتی که شرکت مدتی نتواند سود ممتاز را پرداخت کند، این سود انباشته می‌شود و در سال‌های بعدی پرداخت خواهد شد. البته سهام ممتاز تفاوت‌های دیگری هم با سهام عادی دارد که ممکن است از معایب آن به شمار رود. برای مثال، در بسیاری از موارد دارنده سهام ممتاز حق رای ندارد، اما در صورتی که سود سهام او پرداخت نشده باشد، ممکن است دارای حق رای نیز باشد.

سالاروند در رابطه با ورق سهم گفت: هر شخصی که سهامی از یک شرکت سهامی خریداری می‌کند، ورقه‌ای دریافت می‌کند که نشان دهنده مالکیت او بر مقدار مشخصی از سهام است. این ورقه سندی قابل معامله و دارای ارزش است. ورقه یا برگه سهام شامل اطلاعاتی همچون نام شرکت، شماره ثبت شرکت، نام و مشخصات صاحب سهام و مبلغ اسمی سهام خریداری شده است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، سهام از نظر شکل به چند دسته تقسیم بندی می‌شود؟، اظهار کرد: سهم از نظر شکل به دو دسته سهام با نام و سهم بی نام تقسیم می‌شود. سهام با نام به سهامی گفته می‌شود که نام مالک آن در ورقه سهام یا همان برگه سهام ذکر شده و در دفتر سهام شرکت نیز ثبت شده است. در این صورت شرکت از هویت دارنده ی  سهام آگاه خواهد بود. این سهام تنها به اسم صاحب آن است و برای انتقال آن به شخص دیگر باید تشریفات قانونی طی شود.

او درآخر بیان کرد: در مدل سهام بی نام، نام و اطلاعاتی از صاحب سهام در برگه یا در دفتر سهام شرکت ثبت نشده است. مالکیت این سهام به نام شخص خاصی نیست و هرکس که حامل آن باشد مالک آن نیز هست؛ بنابراین این نوع سهام یک سند تجاری است که تابع قوانین اسناد مالی در وجه حامل است.

اخبار مرتبط
در این زمینه امروز (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رضا عیوضلو در نشستی خبری این رخدادها را بررسی و اعلام کرد: به لیست مشکوک افراد با اطلاعات نهانی رسیده‌ایم اما تخلف آنها هنوز ثابت شده نیست.
شاخص کل فرا بورس ایران هم امروز با ۷ واحد افزایش، در ارتفاع ۲۵ هزار و ۲۰۱ واحد ایستاد. معامله گران در فرا بورس حدود ۳ میلیارد و ۶۶۰ میلیون سهم و اوراق مالی با انجام ۱۵۰ هزار معامله دادوستد کردند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 12 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 3 هزار میلیارد و 800 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 246 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بیش از 11 هزار واحدی دیگر افت کرد تا مسر نزولی ( هر چند کوتاه ) اردیبهشت ماه را ساخته باشد . شاخص هم وزن نیز با افت بیش از 5290 واحدی بازار را به پایان برد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها