یکشنبه, 23 اردیبهشت 1403 2024,May

مهمترین و ضروری‌ترین اقدامات برای پیشگیری از سکته مغزی

24 خرداد 1401
مهمترین و ضروری‌ترین اقدامات برای پیشگیری از سکته مغزی

 

به گزارش بانک اول، سکته مغزی هنگامی رخ می دهد که خونرسانی به ناحیه ای از مغز دچار نقص یا قطع شود. در نتیجه ، نورونها دچار آسیب شده یا حتی می میرند. برای جلوگیری از این امر ، در اینجا اقدامات پیشگیرانه ای از سکته مغزی ارائه شده است.

طبق مطالعه ای که توسط مجله علوم اعصاب منتشر شده است ، بیشترین خطر جمعیت گروهی که دچار سکته مغزی می شوند ، مردان هستند. با این وجود ، شیوع آن با افزایش سن در زنان بسیار افزایش می یابد.

در حقیقت ، براساس ژورنال قلب و عروق اسپانیایی ، این بیماری اولین عامل خاص مرگ در زنان اسپانیا است. به چه علتی اتفاق می افتد؟ چگونه خطر و عوارض  آن را کاهش دهیم؟ در ادامه بخوانید تا پاسخ این سؤالات را کشف کنید!

 

سکته چیست؟
سکته مغزی یک بیماری مغزی عروقی است که بر رگهای خونی تأمین کننده خون مغز تأثیر می گذارد. سکته مغزی هنگامی رخ می دهد که رگ خونی پاره یا توسط یک لخته یا یک ذره دیگر مسدود شود. به دلیل این پارگی یا انسداد ، بخشی از مغز جریان خون ، اکسیژن و گلوکز مورد نیاز خود را دریافت نمی کند. نتیجه این است که سلولهای عصبی در ناحیه تحت تأثیر مغز اکسیژن دریافت نمی کنند. بنابراین ، پس ز چند دقیقه وقتی نمی توانند عملکرید داشته باشند می میرند.


 
عواملی که ریسک سکته مغزی راافزایش می دهد
از بیشتر سکته ها می توان جلوگیری کرد. برای این کار ، لازم است عادات زندگی را اتخاذ کنید که عوامل خطر را به حداقل می رساند. مطابق مقاله MSD Manual که در بالا به آن اشاره کردیم ، رایج ترین این عوامل عبارتند از:

در مرحله اول ، هایپرلیپیدمی. سطح کلسترول بالا یکی از مهمترین عوامل خطر سکته مغزی است.
سیگار کشیدن. طبق اعلام فدراسیون آسیب مغزی اسپانیا ، مطالعات مختلف به نیکوتین ، گازهای اکسید کننده و مونواکسید کربن موجود در تنباکو اشاره دارد و همین علت ارتباط مستقیم بین سیگار کشیدن و افزایش خطر سکته مغزی است.


همچنین ، دیابت. این بیماری خطر ابتلا به سکته مغزی به ویژه دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.
سن بالا. طبق یک مطالعه منتشر شده در Anales del Sistema Sanitario de Navarra ، سه چهارم سكته مغزی بیماران بیش از 65 سال را تحت تأثیر قرار می دهد.
به همین ترتیب ، از فشار خون بالا رنج می برند. فشار خون بالا عامل خطری است که بیشتر در سکته مغزی نقش دارد.
نوشیدن زیاد الکل. ونهایتا ، وراثت خانوادگی و نژاد. اگر کسی از بستگان آنها دچار این بیماری شود ، خطر ابتلا به سکته مغزی بیشتر است.

 

 

اقدامات پیشگیری از سکته مغزی
با توجه به عوامل خطر موجود، شما باید روی مواردی که قابلیت اصلاح شدن دارند برای کاهش خطر سکته مغزی تمرکز کنید. در این راستا ، برخی از اقدامات اصلی پیشگیری از سکته مغزی عبارتند از:

 

1- پیروی از یک رژیم غذایی سالم
همانطور که سازمان بهداشت جهانی ذکر کرده است ، یک رژیم غذایی متنوع و سالم ، به ویژه با توجه به غذاهای کم نمک و کم چرب ، از جمله سایر شرایط در پیشگیری از دیابت و بیماری های قلبی است.

به همین دلیل شما باید علاوه بر ماهی، میوه ، سبزیجات و غلات سبوس دار را در رژیم غذایی خود بگنجانید. توصیه می شود برای دریافت یک رژیم غذایی خاص برای نیازهای هر فرد با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

2-ورزش کردن

مطالعه ای که در سال 2012 توسط مجله Neurology منتشر شده است نشان می دهد که ورزش کردن به طور منظم برای کاهش عوامل خطر سکته مغزی مهم است. شما فقط باید ورزش سبک ​​انجام دهید. در حقیقت ، پیاده روی یک ساعت در روز کافی است ، اگرچه ورزش حرفه ای می تواند این مزایا را تقویت کند.

3-ترک سیگار
ترک کردن سیگاراز جمله موارد اساسی برای جلوگیری از سکته مغزی است. در حالی که این یک کار برای افراد سیگاری کاری سخت و چالش برانگیز است ، نشریاتی مانند Smokefree ، که توسط مؤسسه ملی بهداشت (NIH) تأمین می شود ، مشاوره ارزشمندی را ارائه می دهند و همچنین در تحقق این هدف کمک می کنند.

 

4-فشار خون خود را کنترل کنید
لازم است فشار خون خود را در حد سالم نگه دارید. دلیلش این است که فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای سکته مغزی است.


5-چک کردن کلسترول 
از طرف دیگر ، داشتن کلسترول سالم برای جلوگیری از سکته مغزی مهم است. طبق مقاله ای اگر میزان کلسترول بالایی دارید ، باید به رژیم های غذایی ، ورزش و در برخی موارد حتی مصرف دارو متوسل شوید. البته یک متخصص پزشکی باید این موضوع را ارزیابی کند

 

6-بررسی میزان قند خون
همچنین قند خون شما باید در محدوده سالم باشد که توسط مقامات بهداشتی و متخصصان تعیین و معرفی می شود. 

اخبار مرتبط
افتالموپاتی مرتبط با اختلالات تیروئید وضعیتی است که به ندرت در مورد آن صحبت می‌شود. اربیت ها از دیواره‌های استخوانی تشکیل شده‌اند که قادر به تغییر شکل نیستند. با افزایش محتویات اربیت، همه چیز در آن (از جمله کره چشم) به جلو حرکت می‌کند. تیروئید چشمی می‌تواند در برخی از اشکال پرکاری تیروئید (بیماری Basedow)، در برخی از اشکال کم کاری تیروئید (تیروئیدیت هاشیموتو) و حتی در غیاب مشکلات تیروئید رخ دهد.
بر اساس یک مطالعه، حتی اگر ژنتیک شما را در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار دهد، یک سبک زندگی سالم می‌تواند به شما کمک کند تا به طور قابل توجهی با آن مبارزه کنید.
نوروبیون نباید در بیماران حساس به هیچ یک از مواد فعال یا مواد کمکی این محصول استفاده شود. پس در این حال همیشه با پزشک یا داروساز خود که در مورد وضعیت بیماران اطلاعات بهتری دارد مشورت کنید.
قلبی که در شرایط عالی قرار دارد، برای یک زندگی طولانی و سالم اندامی حیاتی محسوب می‌شود. با‌این‌وجود، برای داشتن قلبی سالم چه کارهایی باید انجام بدهیم؟ در ادامه به هفت نکته خواهیم پرداخت:

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها