ﺳﻪشنبه, 18 اردیبهشت 1403 2024,May

ماجرای حقوق ۹ میلیونی برای بازنشستگان تامین اجتماعی در سال آینده؟

24 خرداد 1401
ماجرای حقوق ۹ میلیونی برای بازنشستگان تامین اجتماعی در سال آینده؟

به گزارش بانک اول بیشتر بازنشسته هایی که توانایی جسمی دارند، دنبال کار تازه ای می گردند؛ انگار این طرح ها ناکارآمد و بیشتر برای رفع تکلیف انجام می شود و تغییری در زندگی بازنشستگان ایجاد نمی کند.

 

این روزها بازنشستگان کارگری با دردها و مصائب بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند؛ دردهایی که قبل از هرچیز در پایین بودن سطح حقوق ماهانه آنها ریشه دارد و بعد از آن، به ناکافی بودن خدمات درمانی و بهداشتی ارائه شده بازمی‌گردد؛ بازنشستگان خواستار مشارکت بیشتر در تعیین سرنوشت خود هستند و می‌گویند «تامین اجتماعی» سرمایه بین نسلی ماست و باید خودمان آن را اداره کنیم.

حسین غلامی (فعال صنفی مستقل بازنشستگان) با تاکید بر اهمیت نقش مشارکت جمعی در نیل به اهداف مشترک، از اجرایی نشدن قانون در تعیین مزد و مستمری طبقه کارگر می‌گوید و اضافه می‌کند: سال به سال قدرت خرید کارگران شاغل و بازنشسته، کاهش یافته است.

اولین مطالبه بازنشستگان تامین اجتماعی، مساله حقوق و مستمری است. حقوق بازنشستگان باید در سطح یک «رفاه نسبی» باشد. ما نمی‌گوییم رفاه کامل، بلکه می‌گوییم رفاه نسبی که شاخص آن نیز، بالای خط فقر بودنِ مستمری دریافتی است.

 

خط فقر بالای 10 میلیون تومان

خط فقر امروز بالای ده یا یازده میلیون تومان است. با یک محاسبه ساده می‌توان نشان داد که در طول سالها، قدرت خرید کارگران بازنشسته چقدر کاستی گرفته و امروز مستمری‌ها چقدر زیر خط فقر است؛ شما ۴ هزار تومان مستمری سال ۱۳۶۰ را در نظر بگیرید.

اگر فرض کنیم هر سال تورم متوسط فقط ۲۲ درصد بوده (اگر متوسط تورم سالیان گذشته را محاسبه کنیم، همین ۲۲ درصد می‌شود)، یک ضرب نمایی ساده نشان می‌دهد که امروز اگر قرار باشد قدرت خرید همان ۴ هزار تومانِ را داشته باشیم، باید مستمری بازنشستگان چیزی حدود ۹ میلیون تومان باشد.

پس برای اینکه کارگران بازنشسته امروز یک زندگی در سطح زندگی سال ۶۰ داشته باشند، باید حداقل ۹ میلیون تومان دریافتی ماهانه داشته باشند؛ حالا شما حساب کنید با دستمزدی که یک سوم این میزان یعنی ۳ میلیون تومان است، چطور می‌توان یک «رفاه نسبی» داشت؟!

 

تاثیر طرح همسان سازی و تامین کالای اساسی در زندگی بازنشستگان

غلامی درباره این طرح ها توضیح می دهد: اصلاً همسان‌سازی، در حوزه تامین اجتماعی، موضوعی غیرمرتبط و ناهمگن است؛ چون کشوری‌ها – چه شاغلان و چه بازنشستگان- گروه و پایه دارند و تمام افراد، بر طبق همان گروه و پایه، حقوق می‌گیرند.

بنابراین می‌توان «همترازی» را براساس دریافتی شاغلان هم طبقه اجرایی کرد؛ اما در مورد بیمه شدگان تامین اجتماعی اینگونه نیست؛ سطح دستمزدها از این کارخانه تا آن کارخانه، از زمین تا آسمان فرق می‌کند و گروه و طبقه یکسان و همگانی وجود ندارد؛ بنابراین «همترازی» ممکن نیست.

با این حساب، برای بازنشستگان تامین اجتماعی، چیزی که اهمیت دارد نه همسان‌سازیِ ساختگی بلکه افزایش قانونی مزد و مستمری است.

ما قانون بالادستی هم در این زمینه داریم، ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی؛ این مواد قانونی اگر به درستی و کامل اجرا شوند، یعنی مزد و مستمری به اندازه سبد هزینه‌های زندگی افزایش یابند، دیگر نیازی به اجرای طرح‌های ابتر و نامنسجمی مانند همسان‌سازی نیست.

در واقع چون به قانون اعتنا نکرده بودند و مزد و مستمری را به اندازه هزینه‌ها افزایش نداده بودند، در جهت کاستن از اعتراضات کارگران بازنشسته، طرحی نامفهوم، خام و غیرمرتبط به نام همسان‌سازی را در دستور کار قرار دادند و خودشان هم اعتراف کردند که این همسان‌سازی، همسان‌سازی نیست، بلکه متناسب‌سازی است.

اخبار مرتبط
درصورتی‌که مشتری فوت کند برای دسترسی به صندوق امانات، وراث باید مراحل انحصار وراثت را طی کنند و تا آن زمان امکان دسترسی به صندوق را نخواهند داشت. وراث و یا وکیل انتخابی آن‌ها با دارا بودن حکم انحصار وراثت می‌توانند به بانک مراجعه کنند و با حضور نمایندگان بانک و تنظیم صورت‌جلسه محتویات صندوق را دریافت کنند. تمام این‌ها به معنی مدت‌زمان طولانی دوندگی است.
طبق قانون، مهلت اعلام واقعه ولادت و دریافت شناسنامه حداکثر ۱۵ روز از تولد نوزاد است و بر اساس توصیه‌های سازمان ثبت احوال و از آنجایی که پس از صدور شناسنامه تغییر نام به سادگی امکان پذیر نیست، مناسب است در هنگام نامگذاری همه جوانب به ویژه رعایت فرهنگ اسلامی، ایرانی و شخصیت آینده کودک خود را مد نظر قرار دهند.
رییس سازمان امور مالیاتی با انتشار اصلاحیه ماده (۲) آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم، از افزایش دو برابری نصاب گروه بندی صاحبان مشاغل خبر داد.
بر اساس حکم تبصره ۷ ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوزها، همه مجوزهای قدیمی و کاغذی باید، تبدیل به مجوزالکترونیکی (شناسه‌ یکتا) شوند و کسب وکارهایی که شناسه یکتا نداشته باشند، به لحاظ قانونی فاقد مجوز محسوب می شوند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
کارمند کارمند
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

بازنشستگان کشوری که اکثرا لیسانس به بالا هستند حقوقشان 5میلیون است باید اول به بازنشستگان که مدارک عالیه دارند حقوق بیشتر بدن بعد احکام پایین

ف. د.
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

حقوق بازنشستگان با بقیه بازنشسته ها خیلی متفاوته یعنی از زمین تا آسمان من تقریبا با یازده سال سابقه بیمه حدودا ۶۸۵هزارتومان حقوق میگیریم که پنج ماهه که بازنشسته شدم ، حتی ۱۰۰هزارتومن که مثال امسال اضافه کردن گفتن بمن تعلق نمیگیره ، خب یه سری دلایل مضخرف آوردن ،همین امروز برا درد کشیدگی تاندون دستم که بخاطر کارسخت آسیب دیده دکتر رفتم هیچ دارویی تحت پوشش بیمه نیست و داروهای من چیزی حدود ۳۳۵۰۰۰هزارتومان شد که خب با این وجود من چطور گذران زندگی کنم پس مجبور با تمامی وجود دردهایم سرکار برم و دارو را نیمه تهیه کردم و این به اصطلاح بیمه تامین اجتماعی تنها قرص مسکن و پد و سرنگ تزریق را تحت پوشش خود قرار داده و تمامی داروها و اگر نیاز به گچ داشته باشم باید آزاد خریداری کنم که تازه جناب دکتربیمه فرمودند اگه بخواین باید مطب بیاین که ۴۰۰هزارتومان بابت گچ میگیرن حالا بغیراز ویزیت مطبشان ، بعد ما دلمون خوشه که پول بیمه دادیم و دفترچه بیمه داریم و تحت پوشش و حمایت بیمه هستیم آیا میشود سرکار نرفت

احمد
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام من مستمر بگیر م ما که یادمان نیست کی گوشت و مرغ خوردیم والاه کرایه خونه، را باید ۳۰۰تومان بزارم روی حقوقم تا بتوانم پر داخت کنم ۳تا پسر بیکار دارم، ما نون خالی نمی توانیم بخریم من از کار افتاده شدم مقوا جم می گردیم اون شهر داری نگذاشت ما بیاید چه خاکی بر سرمان بری زیم من خودم یک بار خود کشی کردم اما نجات دادند یک.بارهم خوانم خود کشی کرد پرونده‌های مان هست، توی بیمارستان دیگه حرفی ندارم فقط خلاصه گفتم

رضا ایرانی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام من اسفند ۹۸ با حقوق ۱۱ تومن از تامین اجتماعی بازنشسته شدم مدیر یا ادم مهمی هم نیستم ولی خب حق بیمه بالا دادم .تکنسین توربین نبروگاه هستم مدیران کلا حقوق های کمتر از ۵۰ میلیون تو همین نیروگاه راضی نیستن خونه ماشین پول بنرین .. یازده ده میلیون دیکه رقمی برای حضرات نیست. ولی چیزی که انگار اقایان تو مخ شون میچرخه اینه که ده میلیون خیلی‌ه و موقع افزایش رده حقوقی ما باید کمتر منتفع بشه .اخه یکی نیست به اینا بگه شما خیلی زرنگی. تازه خیلی هم بی وجدانی. شما کف کارگر رو باید بیاری ده میلیون حقوق امثال منم متناسب باید تا سی چهل میلیون اضافه شه. چرا فک میکنید زرنگیذ چرا بدهی عظیم دولت به تامین اجتماعی نباید پرداخت بشه. کارگر نیازی به صدقه نداره. تاکی میخاین به این بیچاره هایی که دو میلیون حقوق بکیرن پولشونو بایکوت کنید تا کی؟؟؟ چرا هر دولتی کم میاره دست میکنه تو صندوق چهارده میلیون کارگر و چندین میلیون کارفرما

داریوش پیرهادی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام.زمانیکه خط فقر بالای ۱۰ میلیون است،دیگر چه نظری باید بدهیم.حد اقل حقوق باید بالای خط فقر باشد.

علی علوی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

راه حلش افزایش حقوق و پول پاشی نیست . باید تورم کاهش پیدا کنه و منفی بشه و ارزش پول ملی بالا بره وگرنه حقوق همه بازنشسته ها هم نه میلیون تومان بشه دوباره این همه پول وارد بازار میشه و قیمت اجناس به همون نسبت سه برابر میشه یعنی آب در هاون کوبیدن

فرزاد فاطمی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

اگه حقوق ها 9 ملییون بشه میدونید چه تورمی به وجود میاد یه تورمی میشه که حقوق 9 ملییونی دیگه به چشم نمیاد الانم که قیمت دلار داره میاد پایین پس افزایش پیش از 25 درصد به صلاح نیست

کاظم
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

خوب اقلا به حرف خودشان تکیه کنند و حقوق باز نشستگان را به خط فقر برسانند تا بعد از سی سال جوانی را که پشت سر گذاشتند مثل یک فقیر زندگی کنند

ُسیدعلیرضاسجادی سجادی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام حقوق مستمربگیران کار افتاده تامین اجتماعی خیلی کم است بایداضاف بشودبااین تحریم اقتصادی که دشمن درست کرد خیلی مشکل شده زندگی فکری بشودوسایل زندگی گران شده حقوق کم است باسختی زندگی می کنیم روزانه هفتادهزار تومان درآمد داریم معیشتی صدهزارتومان به ما ندادن رفتن کسی روزانه دویست پنجاه هزارتومان درآمده یک روز هم تو این کرونا تعطیل نبود کجاست عدالت

علیرضا
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

اصلا سه میلیون هم که نیست ما با یک خانواده 5 نفره ماهانه دومیلیون و سیصد تومان چگونه اداره بشه

محمد مریوانی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

مگرانروز درخاک شود منزل ماحقوق۱۰میلیونی بچشم ببینیم تاخودشان هستند چیزی بدست مافقیر فقراها نمیرسه

مسعود علی پور
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

با سلام، واقعا باید حداقل حقوق ۹ میلیون باشه،مادر من خونه داره و یکنفر تنها هست، حقوقش کفاف نمیکنه و با اینکه خیلی صرفه جویی میکنه، ۱۰ روز مونده به حقوقش از من قرض میگیره تازه نه کرایه خونه داره، نه دانشجو نه هزار خرج دیگه که اکثر بازنشسته ها دارن خدارو خوش نمیاد یه عمر زحمت کشیدن حالا دستشون جلو کسی دراز باشه، یا با هزار درد و مریضی دنبال کار باشن که امرار معاش کنن

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها