دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

آشنایی با انواع چک و تفاوت آنها

24 خرداد 1401
آشنایی با انواع چک و تفاوت آنها

به گزارش بانک اول یکی از عوامل تخدیش روانی در معاملات امروزی، نگرانی از صدور چک‌های بی محل در شرایط کنونی بازار است.

تفاوت چک روز، چک وعده دار، چک ضمانتی و چک مشروط چیست؟

چک روز: به طور ساده یعنی چکی که تاریخ وصول آن همان روز صدور چک باشد. مثال: بنده امروز ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ یک چک بنویسم و تاریخ چک را هم ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ قید کنیم؛ یعنی همین امروز این چک قابل وصول است.

چک وعده‌دار: به طور ساده یعنی تاریخ وصول چک برای روزی غیر از روز صدور چک باشد. مثال: امروز ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ چک را بنویسم، اما تاریخ وصول آن را روز یا هفته یا ماه یا سال بعد بنویسم فرقی نمی‌کند چند روز، همین که تاریخ وصول چک، امروز نباشد چک وعده‌دار است.

چک ضمانتی: خیلی وقت‌ها در معاملات و سایر روابط کاری و تجارتی از چک، به عنوان تضمین استفاده می‌شود. مثلا چک تضمین تخلیه که صاحبخانه‌ها، از مستاجر می‌گیرند یا چک ضمانتی که کارفرما، از کارمند یا پیمانکار می‌گیرد.

چک مشروط: خیلی وقت‌ها چک بین اشخاص رد و بدل می‌گردد؛ اما وصول وجه آن به شرط انجام کاری است. مثلا بابت معامله ماشین چکی صادر می‌شود؛ اما وصول چک به شرط تحویل ماشین است.

اخبار مرتبط
دارنده چک می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی، در کمتر از ۲۰ روز، اجراییه چک را دریافت و به موجب آن چک برگشتی را نقد کند.
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها