دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

چگونه در سامانه ملی املاک واسکان ثبت نام کنیم؟

24 خرداد 1401
چگونه در سامانه ملی املاک واسکان ثبت نام کنیم؟

به گزارش بانک اول از امسال به بعد خانه‌هایی که ۱۲۰روز معادل چهار ماه در سال خالی باشند، مشمول قانون پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند وزارت راه وشهرسازی می‌گوید تاکنون یک میلیون و۳۰۰هزار خانه خالی به سازمان امورمالیاتی معرفی شده و این سازمان نیز وعده داده است فاز اول اخذ مالیات از این خانه ها، از ابتدای مرداد آغاز شود.

 

اطلاعات واحد‌های مسکونی مشمول قانون مالیات بر خانه‌های خالی از طریق تجمیع داده‌های موجود در بانک‌های اطلاعاتی حوزه مسکن و ثبت اسناد، شهرداری‌ها و سازمان‌های آب و برق و... پایش و استخراج می‌شود، اما همان گونه که در متن قانون نیز تاکید شده است، وزارت راه وشهرسازی در تلاش است تا آخرین حلقه از زنجیر اطلاعات بازار مسکن را از طریق خوداظهاری اطلاعات ملکی در سامانه ملی املاک واسکان تکمیل کند. بر این اساس، از فردا باید مالکان و مستاجران با مراجعه به سایت amlak.mrud.ir اطلاعات املاک خود را ثبت کنند. جریمه ثبت اشتباه یا ثبت نکردن اطلاعات در سامانه، حذف یارانه و خدمات بانکی اعلام شده است.

 

تأثیر اخذ مالیات از خانه‌های خالی بر بازار

یک کارشناس بازار مسکن درباره تأثیر اخذ مالیات از خانه‌های خالی بر بازار مسکن گفت: اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، ممکن است در ابتدا به دلیل افزایش عرضه، سبب کاهش قیمت‌ها در بازار بشود، اما در بلندمدت به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم و همچنین درنظر نگرفتن بازار‌های موازی، تأثیر آن کمتر می‌شود.

 

نادر عابدزاده افزود: به عنوان نمونه درحالی قرار است از خانه‌های خالی و موجران، مالیات گرفته شود که برای مهار سفته بازی در بازار‌های موازی مانند طلا و خودرو هنوز اقدامی صورت نگرفته است. این مسئله می‌تواند سبب خروج بخشی از سرمایه‌ها از بازار اجاره داری و رفتن آن‌ها به سوی بازار یادشده شود. بر این اساس، باید هم زمان با اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، برای مهار سایر بازار‌ها نیز اقدام‌های مناسبی صورت بگیرد.

 

وی ادامه داد: در قانون خانه‌های خالی، ۱۲ ماه بعد از صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی برای سازندگان با تعداد کم و برای انبوه سازان ۱۸ ماه بعد از صدور گواهی اتمام عملیات وقت داده شده است، اما ازآنجاکه در پروژه انبوه سازی اگر یک واحد هم باقی مانده باشد گواهی اتمام عملیات صادر نمی‌شود، این امکان را فراهم می‌کند که سازنده زمان اعلام خانه‌های خالی خود را به تاخیر بیندازد. بر این اساس برای اجرای بهتر اخذ مالیات از خانه‌های خالی، باید خلأ‌های قانونی درنظر گرفته شود.


وی ادامه داد: این مسئله را هم باید درنظر گرفت که افرادی که اکنون در بازار اجاره داری می‌کنند، نگه داشتن خانه خالی برایشان صرفه اقتصادی ندارد و از محل خوداظهاری این افراد، عرضه مسکن زیاد نمی‌شود. این فعال بازار مسکن بیان کرد: برای بهبود وضعیت بازار باید هم زمان با به کارگیری سیاست‌های افزایش عرضه مسکن، سیاست‌های تقویت قدرت خرید شهروندان نیز به اجرا دربیاید.


چگونه در سامانه ملی املاک واسکان ثبت نام کنیم؟

۱ -مراجعه به سایت ثبت املاک

در اولین قدم باید به سایت ثبت املاک به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه کرد. برای ورود به سامانه، مالک باید شماره تلفن همراهی را که به نام خودش است، به همراه کد ملی در سامانه ثبت کند.


۲ -نمایش اطلاعات املاک کاربر

پس از درج کد ملی، فهرست املاک متعلق به آن کدملی برای کاربر نمایش داده می‌شود. اگر این اطلاعات صحیح نباشد، کاربر باید گزینه «این ملک متعلق به من نیست» را ثبت کند.


۳- انتخاب نـوع کاربری ملک

انتخاب نوع کاربری ملک مثل مسکونی، تجاری و اداری نیز به اظهارکننده واگذار شــده است. اگر مالک در واحد مسکونی سکونت نداشته باشد، کاربر باید گزینه «شخص دیگری در آن ساکن است» را انتخاب کند.

 

۴ -ثبت اطلاعات زمین

دارندگان قطعات زمین ساخته نشده هم باید اطلاعات ملکی خود را وارد کنند. همچنین اگر املاکی دارید که در فهرست ارائه شده از طرف سامانه درج نشده است، گزینه «افزودن ملک جدید» را انتخاب و مشخصات آن را ثبت کنید. درصورتی که کاربر، مستاجر یا هر نوع ساکن دیگری مثل سکونت فرزندان در املاک خود دارید، باید مشخصات ساکنان ملک را در سامانه درج کنید.

 

 

اخبار مرتبط
در هفته های گذشته وزارت کار از ما به عنوان رئیس کانون عالی دعوت کرد و جلسه مشورتی برگزار شد. در آن جلسه پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن از سوی دولت مطرح شد که در صورت موافقت اعضای شورای عالی کار آن مصوبه به دولت برود. این پیشنهاد برای جامعه کارگری که 70درصد دستمزد خود را صرف اجاره بها می کند بسیار اندک است, اما به عنوان عضوی از جامعه کارگری خواستار برگزاری جلسه شورای عالی کار با حضور تمام شرکای اجتماعی هستیم تا بتوانیم با خرد جمعی فکری به حال شرایط دشوار و سخت معیشت کارگران کنیم.
اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مهرماه سال قبل نیز با ارسال پیامک به شرح زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن نسبت به حذف از این پروژه ملی در صورت عدم واریز 240 میلیون تومان تا 20 مهر هشدار داده بود: «اخطار حذف از پروژه،‌ به‌علت عدو واریز آورده اعلامی: متقاضی محترم نهضت ملی مسکن آقا/خانم... ؛ عدم واریز سهم آورده موجب توقف پروژه شده است. چنانچه تا تاریخ 1402/07/20 ساعت 00:00 مبلغ 2/400/000/000 ریال به شماره حساب ... واریز ننمایید از پروژه حذف شده و جایگزینی برای شما انتخاب خواهد شد.»
ماده ۱۳ این طرح که به عنوان ماده(۵) به قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود به دارایی‌هایی همچون املاک اشاره دارد که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند.
قیمت اسمی یک مترمربع آپارتمان در تهران، در فاصله سال ۹۰ تا پایان ۱۴۰۲، از یک میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به ۷۵ میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان رسید و ۴۰ برابر شد. اما قیمت واقعی مسکن در این فاصله، ۲.۳ برابر شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها