ﺳﻪشنبه, 25 اردیبهشت 1403 2024,May

حقوق کارگران در اردیبهشت افزایش می‌یابد؟

24 خرداد 1401
حقوق کارگران در اردیبهشت افزایش می‌یابد؟

به گزارش بانک اول در اسفند سال گذشته پایه حقوق با افزایش ۳۹ درصدی به دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان رسید. یعنی یک کارگر مجرد در کمترین حالت باید از سال آینده دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان را دریافت کند. بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، بن مسکن ۴۵۰ هزار تومان، پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومان و حق اولاد ۳۴۵ هزار تومان تعیین شد. براساس این ارقام حقوق یک خانواده سه نفره چهار میلیون و ۱۹۰ هزار تومان است.

 

به تازگی اخباری در خصوص بن مسکن کارگری منتشر شده که براساس آن حق مسکن در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده و برای تصمیم‌گیری نهایی و طرح به هیات دولت ارجاع شده است.

برخی از کارگران ممکن است این طور تصور کنند که این ۴۵۰ هزار تومان یک مبلغ دیگر است که به مبالغ بالا اضافه می‌شود اما اینطور نیست چرا که بر اساس اظهارات دبیر کل کانون انجمن‌های صنفی کارگران، «حق مسکن» تنها مولفه‌ی دستمزد است که تصویب نهایی و ابلاغ آن، نیازمند نظر و رای هیات وزیران است.

نهایی شدن مبلغ حق مسکن به تصمیم هیات وزیران بستگی دارد. در واقع تصمیم و رای شورای عالی کار در خصوص حق مسکن قابل اجرا نیست و حتما باید پس از تصویب در هیات وزیران ابلاغ شود.

اما اگر هیات وزیران این حق مسکن را در جلسه هفته جاری تصویب کنند، کارفرمایان باید حق مسکن حقوق فروردین را نیز با حقوق اردیبهشت پرداخت کنند؟

فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: طبق مصوبه شورای عالی کار همه‌ی کارفرمایان باید حق مسکن فروردین را نیز با حقوق اردیبهشت پرداخت کنند.

یعنی اگر هیات وزیران حق مسکن را در اردیبهشت تصویب کنند، یک خانواده سه نفر باید مبلغ چهار میلیون و ۱۹۰ هزار تومان به عنوان حقوق اردیبهشت و ۴۵۰ تومان به عنوان حق مسکن ماه قبل دریافت کنند که در مجموع چهار میلیون و ۶۴۰ هزار تومان می‌شود./تجارت نیوز

اخبار مرتبط
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، لایحه اصلاح قانون تشکیل حساب پس انداز کارکنان دولت را برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.
دولت در لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری کاهش ساعت کاری از ۴۴ ساعت به ۴۲ و نیم ساعت در هفته را آورده بود که کمیسیون اجتماعی در مصوبات خود این میزان را به ۴۰ ساعت در هفته کاهش داده بود.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: دریافت وجه نقد از بیماران به جای استفاده از کارتخوان برای اخذ ویزیت از سوی برخی از پزشکان، جزو تخلفات تعزیراتی نیست و در حیطه کار سازمان تعزیرات نیست.
در این باره کاربری با انتشار تصویر زیر نوشت: عجیب‌ترین جنس ممکن را در آمازون دیدم! ۱۰ اسکناس ۱۰ هزار تومانی، ۷۹ دلار (تقریباً سه میلیون و پانصد هزار تومان) و ۱۰ تراول ۵۰ هزار تومانی ۲۱۰ دلار ( تقریباً نه میلیون و پانصد هزار تومان) قیمت خورده است. این کاربر توئیتری در انتها به شوخی نوشت: به نظر افرادی که نوروز در ایران بودند و عیدی گرفتند بعد از برگشتند، سعی در درآمدزایی دارند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: