پنجشنبه, 27 اردیبهشت 1403 2024,May

شرایط بازنشستگی بیمه‌ شدگان روستایی در سال ۱۴۰۰+جزئیات

24 خرداد 1401
شرایط بازنشستگی بیمه‌ شدگان روستایی در سال ۱۴۰۰+جزئیات

به گزارش بانک اول، علی شیرکانی با اشاره به چهار گروه مستمری بگیر در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اظهار کرد: مستمری بگیر ناشی از فوت که خانواده مستمری را دریافت می‌کنند، مستمری بگیر ناشی از سالمندی، مستمری بگیر از کارافتادگی و مستمری بگیر ناشی از بازنشستگی پیش از موعد این چهار دسته هستند.

وی درباره مشمولان بازنشستگی پیش از موعد اظهار کرد: بر اساس بند ب ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، از سال ۹۵ دولت مکلف است تمام بیمه شدگان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را که به سن ۷۰ سالگی رسیده‌اند در صورت تقاضا و برخورداری از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه بازنشسته کرده و متناسب با سنوات حق بیمه پرداختی، مستمری آنها را پرداخت کند.

شیرکانی افزود: از تاریخ لازم الاجرا شدن این بند تا پنج سال، هر سال یک سال از سقف سن بازنشستگی کسر و یک سال به سنوات بیمه پردازی اضافه می‌شود. همچنین میزان مستمری بیمه شدگانی که بر اساس قانون مذکور بازنشسته می‌شوند بر اساس سنوات بیمه پردازی در صندوق محاسبه و پرداخت می‌شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه امسال، سال پنجم اجرای تبصره یک قانون فوق است گفت: مشمولان این طرح عبارت‌اند از بیمه شدگانی که دارای ۷۰ سال یا بیشتر و دارای حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و بیمه شدگانی که دارای حداقل ۶۶ سال سن و ۱۴ سال سابقه پرداخت حق بیمه هستند. این افراد می‌توانند در صورت تمایل، درخواست بازنشستگی پیش از موعد خود را به کارگزاری صندوق در محل سکونت خود ارائه کنند تا از مزایای آن بهره‌مند شوند.

به گفته وی درخواست بازنشستگی، بیمه شدگانی که شرایط سن و سابقه بیمه پردازی لازم را دارند و درخواست بازنشستگی آنها در سال گذشته در سامانه سبا ثبت شده باشد، در سال جاری بررسی و در صورت احراز شرایط قانونی لازم از مزایای بازنشستگی بهره مند خواهند شد./ایسنا

اخبار مرتبط
اگر شورای نگهبان با مصوبه مجلس موافقت کند، روزهای غیرکاری هفته در کل کشور مثل شرایط فعلی تهران به دور روز افزایش پیدا می‌کند؛ خانوارها وقت بیشتری برای دورهم بودن دارند، آرزومندان خواب در صبح روز جمعه به مراد دلشان می‌رسند و از این به بعد احتمالاً آرزوی خواب در صبح روز یکشنبه را خواهند داشت! فعالان اقتصادی نیز با افزایش مطابقت تعطیلات هفتگی کشور با جهان می‌توانند بیشتر و بهتر به تجارت و امور اقتصادی بپردازند.
در سال‌جاری دریافت لاستیک دولتی با کمی تغییرات همراه بوده و برای دریافت این محصول باید مدارکی مانند برگ سبزخودرو، کارت ماشین و کارت ملی صاحب خودرو را داشته باشیم و به نشانی اینترنتی kala.ntsw.ir مراجعه کنیم.
به نظر می‌رسد که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در اقتصاد بی‌تاثیر نبود. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: البته در ایام کرونا ثابت شد که خیلی از شاخ و برگ‌های دولت زیادی است و می‌توان خیلی از کارها را به راحتی پیش برد. رشیدی‌کوچی در خصوص اینکه چه کسانی مخالف تعطیلی شنبه‌ها بودند، گفت: آن طیفی که خیلی تلاش می‌کردند تا شنبه تعطیل نشود، برخی از دوستان جبهه پایداری بودند و همچنین عزیزانی که نگاهشان به دولت خیلی نزدیک است. به نظر می‌رسید که نگاه دولت تعطیلی پنج‌شنبه بود.
در لایحه جدید دولت، تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار به این شکل اصلاح شده که در کلیه مشاغل – چه مستمر و چه غیرمستمر- حداکثر مدت قرارداد موقت ۵ سال است و بعد از ۵ سال اگر کارگر همچنان در آن شغل که فرقی نمی‌کند مستمر باشد یا غیرمستمر، اشتغال داشته باشد، قرارداد او به قرارداد کار دائم تبدیل می‌شود. طبیعی‌ست که بازهم اگر کارگاه تعطیل شود یا کار خاتمه یابد، قرارداد قابل خاتمه یافتن است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها