ﺳﻪشنبه, 18 اردیبهشت 1403 2024,May

وام ۴۵۰ میلیونی ساخت مسکن فقط شامل انبوه‌سازان است؟

24 خرداد 1401
وام ۴۵۰ میلیونی ساخت مسکن فقط شامل انبوه‌سازان است؟

به گزارش بانک اول، حدود ۱۸ روز قبل محمود شایان مدیر عامل بانک مسکن از پیشنهاد افزایش وام مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت این پیشنهاد در شورای پول و اعتبار در حال بررسی است. وی این را هم گفت که افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات به ۲۰ سال و کاهش سود ۱۸ درصدی به حدود ۱۳ درصد (کاهش ۵ درصدی) نیز در حال بررسی است.

فعلا وام ساخت در کلان شهرهایی همچون تهران ۴۵۰ میلیون تومان است که به ازای هر واحد بر اساس ضوابط و شرایطی پرداخت می شود. پیش از این تصور می شد این وام مختص انبوه سازان است اما اظهارات محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی حکایت از آن دارد که جدا ازانبوه سازان مالکان بخش خصوصی-  و به بیان دیگر افرادی که مالک خانه های ویلایی هستند – نیز می توانند در صورت واجد شرایط بودن از وام مذکور بهره مند شوند.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با تاکید براین که مالکان برای آگاهی از شرایط و ضوابط این تسهیلات به بانک ها مراجعه کنند، گفت: همه مالکان خصوصی، خودمالکان و سازندگان بخش خصوصی بر اساس ضوابطی که وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده است به بانک‌ها مراجعه و تقاضای استفاده از تسهیلات ساخت را داشته باشند.

به گفته وی ، بر اساس شاخص‌بندی که انجام شده این تسهیلات در اختیار واجدان شرایط که عموما سازندگان واحدهای متوسط و ارزان‌قیمت هستند، قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط
مهرداد بذرپاش با یادآوری افزایش وام مسکن شهری به ۵۵۰ و روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد:‌ نرخ سود این تسهیلات ۱۸ درصد است. وی با بیان این‌که سال گذشته تسهیلات بانکی در بافت فرسوده با ضعف روبه‌رو بود، ادامه داد:‌ تلاش می‌کنیم این تسهیلات با افزایش مواجه شود و در کنار تسهیلات شهرسازانه، تسهیلات مالی قرار بگیرد.
وی با اشاره به وجود دسته‌بندی در این تسهیلات افزود: سقف این تسهیلات مبلغ پنج میلیارد ریال برای کسب‌وکارهای حقوقی، سه میلیارد ریال برای کسب‌وکارهای صنفی و ۲ میلیارد ریال برای کسب و کارهای حقیقی است. نرخ سود آن ۱۵/۳۳ درصد، دارای شش ماه تا یک سال تنفس و بازپرداخت سه ساله است.
خانواده شهدا و مفقودالاثرها، جانبازان، آزادگان و رزمندگان می توانند از تسهیلات رفاهی دولت و سازمان های مربوطه بهره مند شوند.
وام ودیعه مسکن مستاجران تهرانی به‌عنوان ۲۰۰ میلیون تومان است و برای ساکنان کلانشهر‌ها ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته‌اند. فراموش نکنیم تا قبل از نهایی شدن مبلغ وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۳، رقم تسهیلات مستاجران پایتخت‌نشین ۱۵۰ میلیون تومان بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
محمد رضا جوکار
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

این ها همش الکیه من زنگ بانک زدم گفت چنین چیزی اصلا نیست

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها