ﺳﻪشنبه, 25 اردیبهشت 1403 2024,May

در دولت بعدی یارانه جدیدی پرداخت می‌شود؟

24 خرداد 1401
در دولت بعدی یارانه جدیدی پرداخت می‌شود؟

به گزارش بانک اول این حال غالب نامزدها می‌گویند منابع لازم برای افزایش یارانه نقدی را از قطع و توزیع عادلانه یارانه انرژی تامین خواهند کرد. به این معنا که مثلا یارانه پنهان بنزین حذف و قیمت آن به نرخ‌های جهانی برسد، سپس عایدی دولت از واقعی کردن نرخ این سوخت به شکل یارانه نقدی بین همه یا بخشی از عموم مردم توزیع شود.

هرچند روی کاغذ اجرای چنین طرح‌هایی هم برای کشور و اقتصاد و هم برای توزیع عادلانه یارانه عملی و بسیار مفید به نظر می‌رسد، اما مطمئنا در اجرا همه چیز به این سادگی نخواهد بود. همانطور که روحانی با حاشیه‌ها و هزینه‌های زیادی توانست تنها قدری قیمت بنزین را اصلاح کند.

اما اگر هر دولت بعدی نتواند با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، منابع لازم برای اجرایی کردن وعده‌های یارانه‌ای خود را تامین کند و بخواهد از منابع دیگری از جمله پول صادرات نفت (به خصوص اینکه احتمال رفع تحریم‌ها و افزایش درامدهای نفتی در دولت بعدی زیاد است) به افزایش یارانه نقدی دست زند، به قطع تبعات بسیاری به همراه خواهد داشت

اما کاندیداها تا حالا چه وعده‌های یارانه‌ای داده‌اند؟

سکوت یارانه‌ای رئیسی می‌شکند؟

رئیسی شانس پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیش از هر ۶ نامزد دیگر است، با این حال چه قبل اعلام نام تایید صلاحیت شده‌ها و چه بعد از آن چندان وارد جزییات برنامه‌های خود نشده و به وعده‌هایی چون ایجاد سالی یک میلیون شغل، تک رقمی کردن تورم، حمایت از تولید، تداوم خصوصی‌سازی و... بسنده کرده است.

در کنار همه این موارد رئیسی همچنین از امکان نصف کردن هزینه درمان در سبد خوانوارها نیز سخن گفته است. او هرچند تا کنون در باره یارانه نقدی حرفی به میان نیاورده اما حضورش در انتخابات ۹۶ نشان داد که طرفدار پرداخت یارانه نقدی است، رئیسی در آن سال‌ها وعده سه برابر کردن یارانه نقدی و رساندن آن به ۱۲۵ هزار تومان در ماه برای هر نفر را داده بود. از طرف دیگر او در دوران ریاستش بر قوه قضاییه گفته بود: باید به کسانی یارانه داده شود که نیاز دارند و در این موضوع نباید با کسانی که دارا هستند و نیازی به یارانه ندارند، برای قطع یارانه‌ها تعارف شود. باید دید در روزهای آینده با توجه به رشد تورم و باب شدن وعده توزیع عادلانه یارانه انرژی از سوی داوطلبان او نیز به صرافت اعلام برنامه‌های یارانه‌ایش خواهد افتاد یا خیر؟

وعده‌های پرشمار محسن رضایی

همانطور که انتظار می‌رفت محسن رضایی وعده‌های متنوعی از پرداخت یارانه داشته است. او گفته است نخستین مسئله‌ای که به آن توجه خواهد کرد، ساماندهی یارانه‌های پنهان در کشور است، به این ترتیب که بنزین و گازوئیل به قیمت واقعی به دهک ثروتمند و به قیمت ترجیحی به دهک‌های ۹ گانه دیگر فروخته شود. رضایی مدعی شده که از این اقدام ۴ میلیارد دلار دولت عایدی کسب خواهد کرد و می‌تواند به ۴۰ میلیون نفر یارانه نقدی ۴۵۰ هزار تومانی بدهد.

اما این تنها اظهارات عجیب رضایی نبود، او وعده داده به زنان خانه‌دار حقوق خواهد داد. رضایی در این خصوص گفته است: خانه داری را یک شغل تعریف خواهم کرد و در عرض ۶ ماه دو وظیفه را به آنها آموزش می‌دهیم؛ یک تربیت فرزند دو سلامت و بهداشت خانواده.

جلیلی کوپن سفر می‌دهد

مهمترین طرح اقتصادی که سعید جلیلی تا کنون از آن گفته است همان طرح توزیع یارانه انرژی بین همه مردم است که بر آن عنوان «طرح وان» گذاشته است. جلیلی مدعی است که سال‌ها در دولت سایه روی این طرح کار شده است. این در حالی است که قبلا هم این طرح تحت عناوینی چون کوپن بنزین، کارت انرژی و... بارها و با اندکی اختلاف در جزییات از سوی نهادهای مختلف مطرح شده است. اساس این طرح این است که سهمیه بنزین به جای خودرو به افراد داده می‌شود، از این رو افراد فاقد خودرو نیز از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند.

اما وعده عجیب جلیلی اعطای کوپن سفر است. به گفته او، طرحی را بررسی کرده که بر اساس آن هر شهروند و خانواده ایرانی که سفر نرفته و امکان سفر نداشته، حداقل سالی سه روز امکان استفاده از آن را داشته باشد و هر زوجی که تازه ازدواج کرده بتواند 5 روز از آن استفاده کند.

مهرعلیزاده و وعده یارانه 5 برابری

مهر علیزاده، معاون رئیس‌جمهوری در دولت دوم اصلاحات که از منتقدان توزیع یارانه است بعد از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری در خصوص سیاست یارانه‌ای خود گفت: یک زمانی با این روش توزیع یارانه‌های نقدی مخالف بودم. ولی در شرایط کنونی قطع یارانه‌ها اصلا به صلاح نیست. او در یک هفته اخیر توضیحات بیشتری را در خصوص وعده‌های یارانه‌ایش داده است، به این معنا که او هم قرار است یارانه پنهان انرژی را حذف کند و پول آن را به دهک‌های پایین بدهد. به این ترتیب یارانه نقدی سه دهک نخست جامعه ۵ برابر و دو دهک چهارم و پنجم را سه برابر خواهد شد.

زاکانی؛ برهوت برنامه‌های اقتصادی

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در یک هفته اخیر بیش از هرچیزی مواضع سیاسی‌اش مورد توجه بوده است. ظاهرا زاکانی که خود امید چندانی به پیروزی ندارد و حتی بعد از دو بار رد صلاحیت در انتخابات سال‌های قبل، انتظار تایید صلاحیت نیز نداشته، برنامه اقتصادی چندانی نیز در دست ندارد. با این حال از آنجایی که زاکانی یکی از طرفداران احمدی‌نژاد و سیاست‌های او بوده، بعید است با پرداخت یارانه نقدی نیز مخالفت کند.

قاضی‌زاده از همه بیشتر پول می‌دهد

قاضی‌زاده هاشمی شاید به اندازه همه دیگر نامزدها وعده‌های پرداختی و یارانه‌ای داشته است. قاضی‌زاده وعده داده که به خبرنگاران به جای رسانه‌ها یارانه دهد، هر ماه بسته غذایی ۳۰۰ هزار تومانی به هر ایرانی بدهد، وام ازدواج ۵۰۰ میلیون تومانی بدهد، به سه دهک پایین درآمدی مسکن با اقساط ۳۰ ساله بدهد و در کنار همه اینها سه روزه حال بورس را خوب خواهد کرد.

همتی نیز با افزایش یارانه موافق است

اما این کاندیدای اقتصاد خوانده یکی از مواضع تبلیغاتی روزهای اخیرش انتقاد از وعده‌های انتخاباتی دیگر کاندیداها بوده است. او بر این باور است که بسیاری از وعده‌های دیگر نامزدها پوپولیستی و غیرقابل اجرا است، با این حال خود بر این تاکید دارد که در کنار افزایش قدرت خرید مردم بایدپرداخت نقدی یارانه افزایش یابد. همتی می‌گوید: یارانه در انرژی ناعادلانه است و باید مبالغ قابل توجه‌ای یارانه مستقیم به صورت نقدی به مردم دهیم. نباید در این مقطع از دادن یارانه نقدی ابا داشته باشیم؛ با رقم ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان یارانه مشکل مردم حل نخواهد شد.

اخبار مرتبط
موضوع تفکیک و جداسازی یارانه‌ها، همواره مورد سوال قشر زیادی از مردم است، بسیاری از مردم نمی‌دانند برای تفکیک یارانه خود باید به چه ارگانی مراجعه و یا چه اقدامی انجام دهند.
یارانه نقدی به‌ازای هر نفر واریز می‌شود. یارانه خانوار دهک اول، دوم و سوم که زیر پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند، نفری ۴۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. یارانه تشویقی هم به‌شکل اعتبار خرید برای این گروه منظور می‌شود که اگر از آن استفاده کنند یارانه هر نفر در خانوار دهک یک تا سه، به ۶۲۰ هزار تومان می‌رسد.
زمان‌بندی پرداخت یارانه نقدی در بهمن ۱۴۰۲ دستخوش تغییر شد. سرپرستان خانوار، قبل این تصمیم فارغ از رتبه و جایگاه خود در دهک‌بندی درآمدی، دقیقا در تاریخ ۲۱ ماه یارانه نقدی را می‌گرفتند و به میل و اختیار خود مجاز بودند را در قالب کالابرگ خرج کنند یا به روش محبوب از عابربانک‌ها پول نقد بگیرند. دولت اواخر پارسال روال همیشگی را به‌هم زد و برای ایجاد انگیزه مضاعف، اعلام کرد یارانه نقدی دهک یک تا سه زودتر واریز خواهد شد تا آن‌ها فرصت بیشتری برای بررسی و تصمیم‌گیری داشته باشند.
بر این اساس فردا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ یارانه کمک معیشتی این ماه خانوارهای اول تا سوم به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوارها واریز می‌گردد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها