شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

افت ارزش پول ملی ایران

24 خرداد 1401
افت ارزش پول ملی ایران

به گزارش بانک اول رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به افت ارزش پول ملی در سال‌های گذشته، گفت: متاسفانه ما در این حوزه بالاترین سرعت افت ارزش در سال گذشته را به ثبت رسانده‌ایم. در کنار آن آمار اشتغال نیز نشان می‌دهد در سال ١٣٩٩، تعداد شاغلان از ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کاهش یافته که بخش مهمی از آن تحت تاثیر کرونا رخ داده و این فشار به اقشار کم درآمد را نشان می دهد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تاب آوری اقتصاد ایران رتبه ۱۲۸ در بین ۱۳۰ کشور را نشان می‌دهد، بیان کرد: در شرایطی که ترکیه در رتبه ۶۰ قرار گرفته، فعالان اقتصادی و اقشار کم درامد در ایران فشار بالایی را تجربه می‌کنند. متاسفانه میزان خانوارهای زیر خط فقر از ۱۵ به ۳۰ درصد کاهش یافته است و این برای ما زنگ خطر خواهد بود.

خوانساری به مشکلات موجود در نظام بودجه ریزی ایران نیز اشاره کرد و گفت: براوردها نشان می‌دهد که میزان بودجه در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۰ درصد رشد داشته که هرچند بخشی از آن در صورت تحقق به بودجه اضافه می‌شود اما در نهایت کسری بودجه بسیار محتمل است و دولت جدید احتمالا کشور را در چنین شرایطی تحویل می‌گیرد.

به گفته وی، با توجه به سرعت بالای رشد نقدینگی، نرخ تورم در اقتصاد ایران دو رقمی شده و اگر در این روند تغییری رخ ندهد ما تا پایان سال همچنان تورم دو رقمی داریم و این به معنای افزایش فشار بر روی اقشار کم درآمد است.

رئیس اتاق تهران با اشاره به برخی مشکلات داخلی در دشوارتر کردن شرایط اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: براوردها از عملکرد دو ماهه تجاری نشان می‌دهد که میزان واردات حدود ۳۸ و میزان صادرات حدود ۴۸ درصد افزایش یافته است. با این وجود، میزان ماندگاری کالاها در گمرک از حدود ۲۰ روز پیش از کرونا، امروز به ۵۰ روز رسیده و این در حالی است که هر روز توقف کالا، یک درصد به قیمت تمام شده محصول می‌افزاید و اگر تغییری در این سیاست‌ها رخ ندهد، قطعا فشار بر روی فعالان اقتصادی ادامه خواهد داشت

اخبار مرتبط
طغیانی با رد ادعای برخی نمایندگان مجلس که معتقدند کمیسیون اقتصادی برای جلب نظر شورای نگهبان اقدام به قانون‌گذاری جدید کرده، گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده و ما در کمیسیون صرفاً ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح را رفع کردیم. به طور مثال یکی از ابهاماتی که شورای نگهبان به طرح وارد کرده این است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی چه تعداد از تراکنش‌ها در حساب‌های غیرتجاری را مورد بررسی قرار می‌دهند.
تجهیزات اسکیمر برای کلاهبرداری از حساب‌های بانکی یکی از شیوه‌های جدید کلاهبرداران است که برای گرفتار نشدن در دام آنها باید نسبت به آن شناخت کافی داشت و پیشگیری کرد، این درحالی است که به گفته پلیس ۹۰ درصد کلاهبرداری اسکیمری توسط دستفروشان انجام می‌شود.
رئیس کل پیشین بانک مرکزی، در صفحات مجازی خود نوشت: رئیس‌جمهور: در سال گذشته ۳ موسسه بانکی متخلف را منحل کردیم. امسال هم بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل می‌شوند. از ۳ موسسه بانکی مورد اشاره ایشان، «توسعه» و «کاسپین» از قبل عملا منحل شده بودند و فعالیت خاصی نداشتند. موسسه اعتباری «نور» هم تعهداتش نسبت به سپرده‌گذاران به بانک ملی ایران منتقل و مشکلاتش همچنان باقی است.
برات الکترونیک عادی یک سند تجاری است که براساس آن شخصی از شخص دیگر می‌خواهد که مبلغی را در وجه یا حواله‌کرد شخص معین یا شخص ثالث در زمان مشخص( آینده) بپردازد. در همین راستا، سامانه برات الکترونیک عادی به‌عنوان جزئی از این اکوسیستم، با هدف الکترونیکی کردن تمام مراحل چرخه حیات اسناد تجاری برات تعریف شده است. برات الکترونیک سپامی در راستای تامین مالی زنجیره تولید، سرآغاز تحولی بزرگ برای شبکه بانکی کشور خواهد بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها