ﺳﻪشنبه, 11 اردیبهشت 1403 2024,April

سفته بازان بورس را بشناسید/ سفته بازی در کدام نمادها بیشتر است؟

24 خرداد 1401
سفته بازان بورس را بشناسید/ سفته بازی در کدام نمادها بیشتر است؟

به گزارش بانک اول مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که سفته بازان بورسی چه کسانی هستند؟ بیان کرد: منظور از سفته بازان به طور عام افرادی است که برای مدتی نقدینگی را وارد بازار می‌کنند و پس از نوسان گیری‌های متوالی از بازار خارج می‌شوند، می‌توان این گونه بیان کرد که به طور کل سفته بازان افرادی هستند که از نوسانات به سود خودشان بهره می‌برند.

میرزایی در ادامه اظهار کرد: سفته بازی یک رفتار سوداگری است یعنی افراد می‌آیند سهامی را به امید سود خریداری می‌کنند و بعد در شرایطی سهم را به فروش می‌رسانند و خارج می‌شوند، معمولا بازار ثانویه به این علت شکل می‌گیرد که با استفاده از پیش بینی‌هایی که نسبت به سود وجود دارد، افرادی هستند که از این شرایط استفاده می‌کنند. موضوع اصلی در سفته بازی این است که کدام یک از این اقدامات وزن بیشتری دارند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این موضوع که بیان می‌شود، سفته بازان عامل زیان در بورس هستند، توضیح داد: این موضوع را بیشتر یک نوع آدرس غلط می‌دانم، زیرا افرادی که این موضوعات را بیان می‌کنند، بیشتر به دنبال این هستند که با فرار به سمت جلو از مسئولیتی که دارند شانه خالی کنند، کسانی که شرایط نامناسب بازار را رقم زدند بی شک سهامداران یا سفته بازان خرد نبوده‌اند.

او در پاسخ به این پرسش که سهامداران از چه طریقی می‌توانند، متوجه شوند که کدام سهم‌ها درگیر سفته بازی است؟ بیان کرد: عمدتا سفته بازی و نوسان گیری در سهم‌های کوچک شکل می‌گیرد که معمولا بر آن‌ها خیلی دقت و نظارت دقیقی وجود ندارد و در زمینه، صورت‌های مالی خیلی پر محتوا و شفاف نیستند، چرا که این سهم‌های کوچک به دلایل بیان شده قابلیت حبابی شدن نیز دارند، بنابراین سفته بازی بیشتر در این سهم‌ها وجود دارد.

میرزایی در آخر در رابطه با شرایط نامناسب بازار و ارتباط آن با سفته بازی اظهار کرد: کسانی که شرایط نامناسب را برای بازار رقم زدند؛ مردم عام یا سفته بازان خرد نبوده‌اند؛ عمده مقصران این شرایط نهاد‌های حقوقی بزرگ بوده‌اند که توان تاثیر گذاری بر بازار را داشتند و بخش دیگر خود شرکت‌های دولتی بوده‌اند که درآمد زیادی را از بازار تامین کرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، سیاست گذاری کلان  اقتصاد دولت بوده که اوراق بدهی در بازار را منتشر کرد؛ این‌ها عواملی بوده‌اند که سبب رقم خوردن شرایط نامناسب بازار شده‌اند.

اخبار مرتبط
اهالی بازار سرمایه به دست به دست کردن تصویر دیده بان بازار اوراق بدهی دولتی در فضای مجازی همچنان از دولت گله دارند و بازار را در تسخیر اوراق دولتی می‌خوانند. این موضوع مدت‌ها است که بلای بازار سرمایه شده است.
شاخص کل فرابورس ایران هم امروز بدون تغییر، در ارتفاع ۲۵ هزار و ۲۸۹ واحد ایستاد. معامله گران در فرابورس بیش از ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی با انجام ۱۸۳ هزار معامله دادوستد کردند.
با تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بازارگردانی از حالت الزامی خارج و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها