چهارشنبه, 26 اردیبهشت 1403 2024,May

برخورد قانونی با بنگاه‌هایی که مصوبه سقف اجاره‌بها را رعایت نکنند

24 خرداد 1401
برخورد قانونی با بنگاه‌هایی که مصوبه سقف اجاره‌بها را رعایت نکنند

به گزارش بانک اول مصطفی قلی‌خسروی با اعلام این خبر گفت: در صورت اعلام شکایت از سوی مستاجران برای تنظیم قرارداد‌های خارج از ضوابط اعلام شده، با دفتر معاملات ملکی متخلف برخورد قانونی انجام می‌شود.

وی درباره اجرای مصوبه تعیین سقف اجاره بها، افزود: همه قرارداد‌های اجاره، پیرو مصوبه ستاد مبارزه با کرونا به صورت خودکار تمدید می‌شود و نیازی به مراجعه مستاجران به بنگاه‌های املاکی نیست.

قلی‌خسروی اضافه کرد: بر این اساس، پشت‌نویسی قرارداد‌های اجاره سال گذشته بین مالک و مستاجر هم می‌تواند قانونی باشد.

به گفته رئیس اتحادیه املاک تهران از آنجایی که ستاد مبارزه با کرونا در خصوص تمدید خودکار قرارداد‌های اجاره مصوبه داشته و برای اینکه هزینه اضافی از سوی مالک و مستاجر پرداخت نشود قرارداد‌های اجاره بدون مراجعه به بنگاه‌های املاکی به صورت خودکار تمدید می‌شود.

قلی‌خسروی در خصوص رعایت سقف تعیین اجاره‌بها نیز، گفت: مصوبه ستاد مبارزه با کرونا لازم الاجراست و اتحادیه املاک تابع مصوبه دولت است و در صورت اعلام شکایت از سوی مستاجران برای تنظیم قرارداد‌های خارج از ضوابط اعلام شده با دفتر معاملات ملکی برخورد قانونی انجام می‌شود.

 

وی با توضیح اینکه هم چنان معتقدیم توانمندی مستاجران با پرداخت تسهیلات اجاره بهترین سیاست برای بازار اجاره است، تصریح کرد: دخالت در قیمت‌گذاری باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود با این حال با هر گونه تخلف در زمینه تمدید قرارداد‌ها خارج از نرخ‌های اعلام شده برخورد قانونی می‌شود.

بر اساس قانون، چنانچه بنگاه‌های معاملاتی ملکی به تنظیم قرارداد‌های خارج از ضوابط اعلام شده اقدام کنند، پلمب می‌شوند و صورت تکرار نسبت به ابطال پروانه از طریق مراجع ذی‌صلاح اقدام می‌شود.

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا حداکثر افزایش اجاره بهای واحد‌های مسکونی برای شهر تهران تا ۲۵ درصد، برای کلان‌شهر‌های دیگر حداکثر ۲۰ درصد و در سایر شهر‌ها ۱۵ درصد تعیین شد و همچنین با توجه به این مصوبه همه قرارداد‌ها در دوره کرونا و تا سه ماه پس از آن تمدید می‌شود./تجارت نیوز

اخبار مرتبط
سازمان ملی زمین و مسکن ۱۱۰ واحد مسکونی در جزیره ابوموسی می‌سازد که در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد. همچنین متقاضیان قادر به دریافت زمین رایگان در این جزیره هستند..
اوراق سلف مسکن که بهمن ماه سال گذشته باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری بیشتر از آخرین روند آن به سراغ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مجید عشقی رفت و او پاسخ داد: اوراق سلف مسکن در هیات مدیره سازمان است و هنوز نهایی نشده؛ یک پیچیدگی‌هایی در خصوص اجرای آن وجود دارد که فعلا دست نگه داشتیم تا بررسی مجدد شود و بعید می‌دانم به پایان سال برسد.
نوروزی با بیان اینکه مشاوران مسکن در صورت تخلف از میزان سقف اجاره‌بها جریمه می‌شوند گفت: طبق قانون ساماندهی رسیدگی به تخلفات و نظارت دقیق بر روند فعالیت های مشاوران املاک از مهم ترین مصوبات این قانون است.
نائب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در ماهی که گذشت ۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بوده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها